5p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Futótűzként terjed az általános iskolás szülők között a hír, hogy az otthon maradó gyerekek osztályainak be kell pótolni a hiányzásnak számító napokat, ha a jelenléti oktatásban nem vesz részt elég diák. Az már az egyes iskolák igazgatóin múlik, hogy élnek-e ezzel a lehetőséggel (büntetéssel) vagy sem.

Az általános iskolák nyitásával kapcsolatban a szabályozás elég hektikusra sikeredett, de az utolsó pillanatban egy újabb csavar állt be a történetben. Kiderült ugyanis, hogy a Köznevelési törvény szerint “amennyiben a jelenléti oktatáson egy osztályban a tanulók nagy része nem jelenik meg, a 2011. évi CXC. törvény [Köznev. tv.] 30. §-ának (5) bekezdését kell az intézményvezetőnek alkalmaznia, azaz rendkívüli szünetet kell elrendelnie ennek az osztálynak. Ezeket a kiesett tanítási napokat 2021.06.15-e utáni 3 héten kell pótolni. Az intézményben a tanév zárása csak ezt követően szervezhető meg.”

Vagyis a távol maradó gyerekek miatt az adott osztályoknak túlórázniuk kellene.

A helyzet ennél kicsit azért talán jobb, mert a törvény úgy folytatódik, hogy

ennek elrendelése az adott iskola igazgatóján múlik, neki kell eldöntenie, hogy az adott tantárgyban az adott osztályban le tudják-e adni a tananyagot, osztályonként meghatározva, hogy hány gyerek megjelenésétől számít a tananyag leadottnak. 

Hétfőn - és aztán minden héten - az iskolák igazgatóinak meg kell hozniuk ezeket a döntéseket. Tudunk olyan tankerületről, ahol már egyetlen megjelent gyerek is elegendő ahhoz, hogy leadottnak lehessen tekinteni az osztálynak a tananyagot, de olyanról is, ahol nem engedélyezik sem a digitális oktatást, sem a hibrid oktatást, és rendkívüli szünetet rendelnének el, ha túl kevesen vesznek részt a jelenléti oktatásban. 

"Azon osztályok esetében, ahol nagyon magas a hiányzók száma, az intézmény vezetője a fenntartóval egyeztetve rendkívüli szünetet rendel el adott osztályoknak. Ezt a rendkívüli szünetet május 10-e után szombatonként, vagy június 16 után kellene ledolgoznia az osztályoknak" - áll egy levélben, amit az egyik fővárosi iskola szülői közösségének írtak. 

Ebből az derül ki, hogy nagyon különbözőképpen gondolkodnak a tankerületek vezetői a szükséges és elégséges osztálylétszámról. Ahogy a szülők is rendkívül sokféleképp állnak a hétfői jelenléti oktatáshoz, van, ahol 33 családból 32 kérte a digitális oktatás lehetőségét, máshol viszont a többség bemegy az iskolába.

A Pedagógusok Szakszervezete eközben nyilatkozatot adott ki, amelyben elítéli a jelenléti oktatást megtagadó pedagógusokat éintő zsarolást és fenyegetést.

"Azokat a pedagógusokat, akik a munka törvénykönyve 54. §-a alapján megtagadják a jelenléti nevelést és oktatást, az intézményvezetők és fenntartók rendre retorzióval fenyegetik, holott pontosan tudják, hogy az óvodákban és iskolákban az egészséges és biztonságos munkakörülmények az EMMI által kiadott intézkedési terv szerint sem biztosíthatók. Jogellenes lépésekre próbálják kényszeríteni őket, pl. táppénzre vonulásra, illetve azonnali hatályú, rendkívüli jogviszonymegszüntetéseket helyeznek kilátásba. 

A pedagógusokat és a szülőket egyaránt fenyegetik a tanítási év meghosszabbításával, amennyiben nem jelennek meg a gyermekek és tanulók 2021. április 19-étől az intézményekben, holott ez az intézkedés jogellenes volna, arra viszont alkalmas, hogy többeket félelmeik és lelkiismeretük ellenére meghátrálásra késztessenek. 

Ugyanilyen a 250 óra feletti mulasztásra hivatkozva a szülők és a tanulók fenyegetése az osztályozóvizsgával, illetve évfolyamismétléssel. Elhallgatják azt, hogy a 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 51. § (7) bekezdése szerint erre nincs szükség, ha a tanuló érdemjegyek alapján osztályozható. Ez intézményi döntés függvénye, nem pedig a fenntartó vagy miniszter hatásköre.  

A pedagógusokat lelki terrornak teszik ki, nevelőket, intézményvezetőket és szülőket ugrasztanak össze, ahelyett, hogy a kormány gondoskodna a gyermekükkel otthon lévőkről bérkompenzációval, a munkáltató támogatásával annak érdekében, hogy álláshelyek ne szűnjenek meg. Jelenleg egyetlen dolog fontos az oktatásirányítás számára, hogy Orbán Viktornak demonstrálják: az intézmények nyitva lesznek, és abban gyermekek és közoktatási dolgozók tartózkodnak, akár az életük és egészségük veszélyeztetésével is.

Követeljük, hogy járványügyi adatok és az egészségügy helyzete alapján történjenek a közoktatási intézményekkel kapcsolatos döntések.

A kormány hallgasson a PDSZ-re és az egészségügyben dolgozókra, a Magyar Orvosok Szakszervezetére: a korai intézménynyitással ne veszélyeztesse a beoltatlan gyermekek és szüleik, valamint a közoktatásban dolgozó munkavállalók életét és egészségét, akiknek a védettsége még messze nem alakult ki!

Ne rójanak az egészségügyre további terheket! Előzzék meg a halálos áldozatok számának növekedését és további családi tragédiákat!"

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!