A szállodák, a szórakozóhelyek és az utazási irodák mellett a taxitársaságok szenvedhették el a legnagyobb károkat a koronavírus-járvány miatti kényszerű leállás miatt. A napokban azonban megszűnt a kijárási tilalom, beindulhat az éjszakai élet is Budapesten, ez pedig segítheti a taxisok boldogulását is, bár a külföldi utasokra még várni kell. Tehát már látszik a fény az alagút végén, a nyár közeledtével egyre több lehet az utas, ennek kapcsán az elérhető céges beszámolók alapján megnéztük, hogy a taxitársaságok miként vészelték át 2020-at.
Abból érdemes kiindulni, hogy 2019-ben parádés éve volt a taxisok többségének. A Főtaxi Zrt. például 2,6 milliárd forint árbevétel fölé ment, ami 318 millió forintos nyereséghez volt elég. Nos, ehhez képest 2020 hatalmas bukást hozott. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) ugyanakkor változatlanul tíz minősített taxitársaságot tart nyilván, mint a koronavírus-járvány előtt:
- Főtaxi
- Taxi 4
- 6X6 Taxi
- City Taxi
- Budapest Taxi
- TaxiPlus
- Tele 5 Taxi
- Elit Taxi
- Bọlt (korábban Taxify)
- Taxim
Tehát csődhullám nem következett be, pedig a tavalyi első hullám alatt 80-90 százalékkal visszaesett a fuvarszám az egész országban. Egyedül a TaxiPlus jelentette be tavaly augusztusban, hogy befejezte a működését, a cég megrendeléseit a 6x6 taxi vette át, amely eddig is tulajdonosa volt. A 6x6 mögött pedig Illés Tamás milliárdos üzletember cégbirodalma, az Illés Holding áll. A TaxiPlus tehát még szerepel a hivatalos BKK-listán, de hamarosan törlik, így 9 cég marad.
A taxisok közel egyharmada az elmúlt egy évben kénytelen volt más megélhetési formát választani, hiszen komoly mértékben csökkent a kereslet a személy-taxi szolgáltatásra. Egy részük végleg visszaadta a tevékenységi engedélyt, de többen inkább felfüggesztették a vállalkozásaikat remélve és bízva abban, hogy belátható időn belül ismét visszatérhetnek a szolgáltatási ágazatba. Attól nem tartok, hogy hiány keletkezne a kínálati oldalon, mert ha megemelkedne a kereslet, arra gyorsan reagál a piac, ahogy a korábbi években már erre volt is példa
- mondta lapunknak Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke. Hozzátette: a független szolgáltatók jóval nehezebb helyzetbe kerültek és jelenleg is abban vannak a turisták hiányában.
A piac tehát még jobban koncentrálódott, de a legnagyobb a Főtaxi maradt. Ez konkrétan a számok nyelvén: a 2019-es 2,6 milliárd forintos forgalom 2020-ban 1,2 milliárd forintra esett vissza a Főtaxi Zrt.-nél (53 százalékos esés). Ez 1,4 milliárd forintos csökkenés. Emlékezetes, hogy tavaly a január és a február még vírusmentes volt, valamint a nyáron is szépen pörgött a taxióra. Mivel a Főtaxi a piac messze legnagyobb szereplője, ezért a beszámolója jól leképezi, hogy mi történt a taxis cégekkel. Ennek az 1,2 milliárd forintos összegnek több mint 90 százaléka, 1,1 milliárd forint származik a fuvarszervezésből (vagyis a taxisok befizetéseiből).
Természetesen a kiadásaik is csökkentek, például az anyagjellegű ráfordítások 1,6 milliárd forintról 955 millió forintra, de összességében a 2019-es 318 millió forintos nyereség 218 millió forintos veszteségbe fordult 2020-ban. Ez félmilliárd forintos csökkenést jelent. Ennek ellenére a Főtaxi részvényesei úgy döntöttek, hogy lesz osztalék:
Az Igazgatóság egyhangú döntése szerint 190.000.000,-Ft, azaz Százkilencvenmillió forint kerül osztalékként felosztásra a részvényesek között – részvényeik arányban – a 2020. évi adózott eredménnyel kiegészített eredménytartalék terhére, amelynek kifizetésére – a likviditási helyzet függvényében – 2021. december 31. napjáig kerül sor.
- olvasható a Főtaxi Zrt. május 12.-i igazgatósági ülésének jegyzőkönyvében. Az igazgatósági elnök pedig Nagy Elek.
A Főtaxi tulajdonosi köre igen szerteágazó, a cég 49,5 százalékát az Immotus Zrt. tulajdonolja. Ebben a cégben Balázs Péter ügyvéd 54 százalékos, míg a kolozsvári Kovács Ferenc 46 százalékos részesedéssel bír. A Főtaxi 46,2 százaléka a Stelius Zrt.-hez, 3,7 százaléka pedig az Inforg Zrt.-hez köthető. Mindkét társaság a kolozsvári születésű, Nagy Elek milliárdos üzletember érdekeltségei közé tartozik. Ő a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) elnöke és a BÁV Zrt. többségi tulajdonosa is.
A Főtaxi a tulajdonosa az MB Elit Luxury Kft.-nek, amely 2018 nyarától üzemelteti a Budapest Taxi-t, de ide tartozik az Elit taxi is. Ennél a cégnél a 2019-es 487 millió forintos bevétel 278,5 millió forintra csökkent (43 százalékos visszaesés), de a profit 48,4 millió forintról 76,8 millió forintra ugrott. Ez annak is köszönhető, hogy például a személyi jellegű ráfordítás 51,5 millió forinttal csökkent a kialakult pandémiás helyzet miatti megbízások csökkenése miatt.
Itt kell megemlíteni az állami támogatást. A BKIK és az Országos Taxis Szövetség is folyamatosan levelekkel, ötletekkel "bombázta" a kormányt és a Fővárosi Önkormányzatot, így próbálva minél több segítséget kilobbizni a taxiskoknak. Ez több-kevesebb sikerrel járt.
A kormány a pandémia kezdetén rögtön a taxisoknak próbált segítséget nyújtani azzal, hogy lehetővé tette a vállalkozóknak az étel és csomagszállítást, a taxi-szolgáltatás mellett. Sokan még jelenleg is ételfutárként dolgoznak. Ahogy múltak a hónapok és egyre rosszabb helyzetbe kerültek a vállalkozások, ismét adott a kormány egy kézzel fogható segítséget, adó- és járulékfizetés időszakos felfüggesztésében
- fogalmazott Metál Zoltán. Szintén segítség volt, hogy azoknak a vállalkozásoknak, akiknek a 10 éves járműveiket kellet volna cserélniük a vészhelyzet időszakában, kaptak még további 2 év halasztást. Az Országos Taxis Szövetség elnöke úgy fogalmazott: az elmúlt időszakban minden célzott segítséget megköszöntek, még akkor is, ha titkon remélve, ennél többre számítottak. Javaslatokat tettek például egy csökkentett KATA fizetésre 2021-ben, a SZÉP kártya taxi-szolgáltatás igénybevételének kiegészítésére és elfogadására, de ezeket a javaslatokat a Pénzügyminisztérium nem támogatta.
Az önkormányzatok szerepvállalását igen sokszínűnek ítélte meg Metál Zoltán. Elmondta: Budapest ugyan egyszeri 70 százalékkal csökkentette a taxi-droszthasználati díjat, de nem támogatta azt a javaslatot, ami Bécsben korábban a lakosság körében nagyon népszerű és sikeres volt. (A nyugdíjas és rászoruló lakosok egy taxi-utalvány formájában célzott utazási segítséget kaptak az osztrák főváros önkormányzatától, amit a helyi taxi-szolgáltatóknál érvényesíthettek.) A vidéki önkormányzatok többsége pedig inkább távolmaradt a helyi személyszállító vállalkozások megsegítésétől.
Covid-mérleg: van, aki rosszabbul járt
A Főtaxi beszámolójából is látszik, hogy a legnagyobb taxis cégek forgalma 40-50 százalékkal csökkent 2020-ban. Ez kisebb esés, mint például a Budapest Park szórakozóhely esetében, ahol a 4,2 milliárd forintos forgalom 370 millió forintra zsugorodott, tehát közel 4 milliárd forint hiányzik a kasszából. És kisebb esés, mint például a Budapest Marriott Hotelt tulajdonló Duna Szálloda Zrt. esetében, ahol az árbevétel a 2019-es 8,8 milliárd forintról 2,9 milliárd forintra csökkent (70 százalékos mínusz). Ez közel 6 milliárd forintos zuhanás. Igaz, a szálloda esetében a 2019-es 1,4 milliárd forintos nyereség 2020-ban 1,9 milliárd forintos veszteségbe fordult át. A taxisok kevesebbet buktak az utazási irodáknál is, ahol a legnagyobb utazási irodák 8-16 milliárd forintos forgalomcsökkenést szenvedtek el (80 százalékos mínusz).