3p

Elérték az 5 milliárd forintot a Facebook-on elköltött politikai hirdetések.

A Facebook 2019 tavaszán hozta létre az Ad Library nevű nyilvános adatbázisát, ami egyedülálló betekintést ad a politikai marketing világába. Politikai hirdetések, mozgósítás, kampányok, propaganda, lejárató és karaktergyilkos manőverek; van itt minden, amit pénzzel hatékonyabb terjedésre bírni. Ez a rendszer a hétvégén azt mutatta, hogy a fennállása óta eltelt szűk három évben elköltött összes pénz mennyisége elérte az 5 milliárd forintot. (A másik, hasonlóan átlátható rendszer, a Youtube-é ezalatt mindössze 430 millió forintot mutat.) - számolta ki a Telex.

Megy a pénz, megy. Fotó: Depositphotos
Megy a pénz, megy. Fotó: Depositphotos

Így néz ki a hivatalos toplista a legnagyobb hirdetőkről, arról, hogy ki fizette és mennyit a Facebook Ad Library adatbázisából, 2019 óta:

  1. Magyarország kormánya (kormány) 503 millió
  2. Fidesz (Fidesz) 355 millió
  3. Deák Dániel (Megafon) 165 millió
  4. Aktuális (Aktuális Média) 156 millió
  5. Ezalényeg.hu (Ezalenyeg.hu) 146 226 millió
  6. Rákay Philip (Megafon) 106 millió
  7. Karácsony Gergely (99 Mozgalom) 10
  8. Erősítő (erosito.hu) 99 millió
  9. Déri Stefi (Megafon) 98 millió
  10. Márki-Zay Péter (MZP) 94 millió
  11. Európai Parlament (EP) 90 millió
  12. Bohár Dániel (Megafon) 84 millió
  13. Rákay Philip (Megafon) 78 millió
  14. Momentum Mozgalom (Momentum) 77 millió
  15. Trombitás Kristóf (Megafon) 75 millió
  16. Dobrev Klára (DK) 77 millió
  17. Orbán Viktor (Fidesz) 62 millió
  18. Nyugati pályán (Splendidea Kft.) 57 millió
  19. Budapest beszél (Budapest beszél) 56 millió
  20. Demokratikus Koalícó (DK) 47 millió

A top 20 összköltése kicsit több mint 2,5 milliárd, vagyis ők felelősek a teljes hazai facebookos politikai reklámbüdzsé feléért. A lap szerint a lista így még egy kicsit csalóka, hiszen Rákay Philip például már eleve kétszer szerepel rajta (törölte a régi oldalát, és újat indított), az Ezalényeg egy kb. 80 oldalból álló hálózat, amiből csak egyet látunk a listán, Karácsony Gergely reklámköltéseit még legalább három szervezet finanszírozta, és így tovább.

De a lap további statisztikákat is felállít, köztük egyes gravitációs pontok (értsd: pénztárcák) szerint összegzést, vagy az egymással szorosan összefonódva működő, vagy egyenesen közös cég által futtatott propagandaoldalakat, a teljes kormánybarát médiát, és a tematikusan egy csoportot alkotókat, mint külső szereplőket (EU-s és amerikai külügyes hirdetések). De a pártok költését is számba veszi megyénként.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!