A Facebook 2019 tavaszán hozta létre az Ad Library nevű nyilvános adatbázisát, ami egyedülálló betekintést ad a politikai marketing világába. Politikai hirdetések, mozgósítás, kampányok, propaganda, lejárató és karaktergyilkos manőverek; van itt minden, amit pénzzel hatékonyabb terjedésre bírni. Ez a rendszer a hétvégén azt mutatta, hogy a fennállása óta eltelt szűk három évben elköltött összes pénz mennyisége elérte az 5 milliárd forintot. (A másik, hasonlóan átlátható rendszer, a Youtube-é ezalatt mindössze 430 millió forintot mutat.) - számolta ki a Telex.
Így néz ki a hivatalos toplista a legnagyobb hirdetőkről, arról, hogy ki fizette és mennyit a Facebook Ad Library adatbázisából, 2019 óta:
- Magyarország kormánya (kormány) 503 millió
- Fidesz (Fidesz) 355 millió
- Deák Dániel (Megafon) 165 millió
- Aktuális (Aktuális Média) 156 millió
- Ezalényeg.hu (Ezalenyeg.hu) 146 226 millió
- Rákay Philip (Megafon) 106 millió
- Karácsony Gergely (99 Mozgalom) 10
- Erősítő (erosito.hu) 99 millió
- Déri Stefi (Megafon) 98 millió
- Márki-Zay Péter (MZP) 94 millió
- Európai Parlament (EP) 90 millió
- Bohár Dániel (Megafon) 84 millió
- Rákay Philip (Megafon) 78 millió
- Momentum Mozgalom (Momentum) 77 millió
- Trombitás Kristóf (Megafon) 75 millió
- Dobrev Klára (DK) 77 millió
- Orbán Viktor (Fidesz) 62 millió
- Nyugati pályán (Splendidea Kft.) 57 millió
- Budapest beszél (Budapest beszél) 56 millió
- Demokratikus Koalícó (DK) 47 millió
A top 20 összköltése kicsit több mint 2,5 milliárd, vagyis ők felelősek a teljes hazai facebookos politikai reklámbüdzsé feléért. A lap szerint a lista így még egy kicsit csalóka, hiszen Rákay Philip például már eleve kétszer szerepel rajta (törölte a régi oldalát, és újat indított), az Ezalényeg egy kb. 80 oldalból álló hálózat, amiből csak egyet látunk a listán, Karácsony Gergely reklámköltéseit még legalább három szervezet finanszírozta, és így tovább.
De a lap további statisztikákat is felállít, köztük egyes gravitációs pontok (értsd: pénztárcák) szerint összegzést, vagy az egymással szorosan összefonódva működő, vagy egyenesen közös cég által futtatott propagandaoldalakat, a teljes kormánybarát médiát, és a tematikusan egy csoportot alkotókat, mint külső szereplőket (EU-s és amerikai külügyes hirdetések). De a pártok költését is számba veszi megyénként.