4p
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


			
		
		


		
		

De a pálinkatörvény is napirendre kerül.

A héten közzétették az Országgyűlés honlapján a 2021 első félévi jogalkotási programot, vagyis annak a menetrendjét, hogy a benyújtani tervezett törvényjavaslatokat milyen ütemezésben fogják tárgyalni ebben az időszakban a képviselők. A Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes jegyezte dokumentumban 27 előterjesztés szerepel.

Jövőre veletek ugyanitt (Forrás: pixabay)Jövőre veletek ugyanitt (Forrás: pixabay)

Közülük talán a legfontosabb a 2022-es költségvetési törvényjavaslat, melynek vitáját a tervek szerint májusban kezdi el a parlament, a jóváhagyására pedig júniusban kerülhet sor. Ezzel párhuzamosan folyik majd az adócsomag vitája és jóváhagyása is.

Érdekesség, hogy míg a költségvetési csomagot közepes terjedelműnek tekinti a jogalkotási program készítője, az adócsomag nagy terjedelműnek van beállítva (három fokozat - kis, közepes, nagy - szerint sorolják be terjedelem szerint a javaslatokat).

Először 2015-ben fogadtatta el az első féléves parlamenti ciklusban a rákövetkező évi költségvetést a kormány a parlamenttel. Azt megelőzően decemberben adták áldásukat az előterjesztésre a képviselők. A harmadik Orbán-kormány azonban úgy döntött, hogy a "vállalkozások, adózók érdekében" még a nyári szünet előtt meg kell születnie az új büdzsének és adótörvényeknek, hogy maradjon elég idő a felkészülésre.

Ami persze nagy segítség - ha időközben nem változik meg a gazdálkodási környezet. Márpedig fél év hosszú idő, ami alatt sok minden történhet, ami kikényszerítheti az elfogadott számok és adózási jogszabályok módosítását. Nem is kell messze mennünk a legjobb példáért: a mostani évre a kormány 4 százalékos gazdasági növekedést és 3 százalékos inflációt tervezett, amiből jelen állás szerint 6,5 százalékos recesszió és 3,4-3,5 százalékos áremelkedés lesz. Ezek alapján a 2021-es tervszámok sem tekinthetők kőbe vésettnek: a nyár elején elfogadott költségvetési törvényben 4,8 százalékos GDP-vel számoltak, de a kormány ma már 3,5 százalékról beszél.

De voltak olyan évek is, amikor kellemesen csalódtak a József nádor téren: 2017 és 2019 között a tervszámot rendre meghaladta a GDP tényleges növekedése. Ez pótlólagos forrást jelentett a költségvetésnek azokban az években. Most viszont nem ilyen időket élünk, vége a békeéveknek, a koronavírus-járvány lenullázta a gazdaságokat, ami szűkítette a költségvetések mozgásterét. Ennek ellensúlyozására az eladósodás szolgál, vagyis a kiadások hitelből történő finanszírozása. Erre a pályára lépett a magyar kormány is, amikor egészen 9 százalékig engedte elfutni az államháztartási hiányt idén.

A 2021-es év hordoz annyi bizonytalanságot, mint az idei, bár legalább arra van remény, hogy a vakcina széles körű alkalmazásával felül lehet kerekedni a járványon. Erről bizonyosságunk azonban a szakértők szerint leghamarabb az első félév vége felé lesz, vagyis a 2022-es büdzsé tervezett májusi tárgyalásakor még biztos nem lehet tisztán látni a rákövetkező évben várható folyamatokat. Vagyis a júniusban rögzített számokra kevésbé lehet majd alapozni, a kiszámíthatóság gyengébb lesz, mint más években. Kétségünk azonban nem lehet, a parlament újra a nyári szünet előtt fog szavazni a büdzséről.

A jogalkotási programban még az alábbi törvényjavaslatok szerepelnek (a teljesség igénye nélkül):

  • Egyes családtámogatási és nyugdíjbiztosítási tárgyú törvények módosítása
  • A hatósági eljárásokat érintő egyszerűsítések érdekében szükséges módosítások
  • Törvényjavaslat az ingatlannyilvántartásról
  • A közbiztonság erősítése érdekében egyes rendészeti igazgatási tárgyú törvények módosítása
  • Földügyi törvények módosítása
  • A pálinkáról, a törkölypálinkáról és a Nemzeti Pálinka Tanácsról szóló törvény módosítása

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 3-5 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá az első hónapban 390 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

 

A Bank360.hu és az Mfor kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 379 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait.