7p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Érdekes kép rajzolódik ki az üzemanyag-fogyasztási adatokbólk -úgy tűnik, a dráguló benzinár megtette hatását. Így hiába tűnik úgy esetleg a budapesti közlekedési dugókból, hogy többet autózunk, valójában kevesebb benzint használtak a magyar autósok.

Ha valaki szokott autóval járni, vagy csak követi a híreket, annak nem meglepetés, hogy a tavaly tavaszi időszakhoz képest nagyon megdrágult a benzin és a gázolaj ára is. Míg 2020-ban 280 forint is volt a 95-ös benzin ára, ami sokéves mélypontot jelentett, addig idén a 400 forint alatti összeg számított kivételnek. Egy-két diszkont kutat leszámítva február óta jellemzően folyamatosan ezen lélektani szint felett volt literenként a 95-ös benzinért fizetendő összeg. A márciusi rekordhoz képest, amikor az árak megközelítették a 2012-es történelmi rekordszintet is, némileg javult a helyzet, de áresésről semmiképpen sem beszélhetünk.

Az elmúlt bő egy hónapban annyiban javult a helyzet, hogy az árak nem emelkedtek 440 fölé, hanem a 420 és 435 forintos sávban mozogtak. Ez előbb annak volt köszönhető, hogy az olajárak némileg estek, majd az elmúlt egy hónapban a forint árfolyamának erősödése segített. Aggasztó ugyanakkor, hogy az olajárak 70 dollár felett vannak, és a forint kapcsán is inkább bizonytalanságot láthatunk. Az olajkereslet úgy tűnik, hogy inkább növekedhet a következő időszakban, így az üzemanyagok árai is nőhetnek a nyári időszakban. Ez „normális időszakokban” egyébként is jellemző, köszönhetően az útra kelő turisták többletfogyasztásának. Ugyanakkor hasonlóan a tavalyi évhez, a többség idén is inkább belföldi pihenést választ majd, ahogy a külföldi turisták özönével sem számol senki. Mindez pedig várhatóan kisebb keresletet generál csak, kérdés, hogy ez az árakban hogyan érvényesül majd.

Látványos bővülés az alacsony bázisról

Ha megnézzük az első két hónap adatait, az arra enged következtetni, hogy a hazai autósok igyekeztek spórolni, és mind januárban, mind pedig februárban kevesebb 95-ös benzin fogyott a kutakon. Tavaly márciusban már számos korlátozás élt, ennek ellenére a 2021-es adatok nem jeleztek (az előző évhez képest) növekedést, sőt az utóbbi négy év leggyengébb értékesítési adatát láthattuk.

Az áprilisi forgalom csalóka tud lenni, ha csak az egy évvel korábbi számokhoz viszonyítunk, hiszen 2020 áprilisában a többség fegyelmezetten betartotta a karantén-előírásokat, és az emberek a hivatalos kérésnek megfelelően otthon maradtak. Ennek köszönhetően 40 százalék feletti volt a 2019-es szinthez képest a benzin forgalmának visszaesése. Talán nem meglepő, hogy a 2020-as értékhez képest az idei értékesítési adatok növekedést mutatnak. Ugyanakkor az idei áprilisi adatok elmaradnak a 2019-es szinttől, ami összességében azt jelezheti, hogy az emberek a magas benzinárak miatt kevesebbet autóznak.

A fenti hipotézissel szemben persze lehet érvelni, hiszen az üzemanyagokat is jellemzően az úgynevezett árrugalmatlan termékek közé sorolják a közgazdászok, ami azt jelenti, hogy drágulás esetén is kénytelenek megvenni az emberek. A mostani járványhelyzet miatt sokak számára adódik választási lehetőség az irodai és otthoni munka között. Mindez azt jelenti, hogy nem volt mindenki rákényszerítve a tankolásra, amennyiben valaki spórolni akart ezen, azt bizonyos fokig megtehette. Emellett a fogyasztás szempontjából az sem elhanyagolható, hogy a szállodák, az éttermek és szórakozási lehetőségek korlátozás alá estek (zárva voltak). Így sokan, akik normál esetben valahova útnak indultak volna, most ezt nem tudták megtenni, így ez is hozzájárulhatott ahhoz, hogy a lakosság kevesebb benzint tankolt. Hogy az árak játszhattak nagyobb szerepet a visszaesésben, és nem a járványhelyzet, az a gázolaj forgalmának változása alapján feltételezhető.

Nagyon felpörgött a dízel fogyasztása

Ha megnézzük a gázolaj-árakat, akkor az év elején ott is hasonló folyamatokat tapasztalhattunk, mint a benzinnél. Januárban és februárban ugyanis az idei fogyasztási adatok elmaradtak a 2020-as értékektől. Ugyanakkor márciusban, amikor még jócskán voltak korlátozások, a gázolaj fogyasztása nem csak a 2020-as értéket haladta meg, de erősen megközelítette a 2019-es számokat is. Már ez is jelezte, hogy a járványhelyzet nem korlátozza a közlekedést, tehát inkább a jellemzően magánhasználatú benzinüzemű járművek tulajdonosai próbálnak spórolni.

Az áprilisi adatok pedig véleményünk szerint véglegesen el is döntötték ezt a kérdést. Hiszen gázolajból nem csak a gyengécske 2020-as számokat szárnyalta túl a forgalom az idei évben, de a két évvel korábbit is. Gázolajból idén a negyedik hónapban minden idők legnagyobb fogyasztást elérő áprilisa lett.

Sok jóra nem számíthatnak az autósok

Az persze érdekes kérdés, hogy az erősödő infláció hatása (amely devalválja azok jövedelmét is, akik nem vesztették el a munkájukat, illetve nem csökkent a fizetésük), vagy a beinduló gazdasági növekedés lesz nagyobb hatással a forgalomra. Ahogy egyelőre annak kapcsán is csak találgatni lehet, hogy a benzinárra jelentős hatást gyakorló tényezők, úgy, mint az olaj és a forint árfolyama miként alakul.

Az utóbbi hetekben ugyanis az olaj meglehetősen határozottan lépdelt felfele, és a hét első felében több éves csúcsra ugrott. Ráadásul az elemzők ennek kapcsán az olajárak további emelkedésére számítanak, amit a nyersolaj iránti kereslet várhatóan nagyon erőteljesen növekedésével magyaráznak. A prognózisok szerint ugyanis már a jövő év második felében visszatér a kereslet a koronavírus-járvány előtti szintekre az amerikai, az európai és a kínai gazdaság fellendülésével párhuzamosan. Érdemes megemlíteni, hogy a várakozásoknak nem feltétlen mond ellent, hogy az elmúlt napokban több tőzsdei alapanyag kurzusa csökkent, hiszen míg például az építési fa, a réz, a palládium vagy a platina az egy héttel korábbi szinteknél akár 20 százalékkal is lentebb került, addig az olaj még mindig pluszt mutat a hét nappal korábbi szintjével összevetve.

Az sem elhanyagolható tény, hogy az amerikai jegybank szerdai ülését követően a dollár erősödni kezdett a főbb devizákkal szemben, ami jellemzően az árupiaci termékek (olaj, arany, vagy a fent említettek) árcsökkenését szokta okozni. Ugyanakkor ez még a magyar autósok számára sok örömre nem ad okot, hiszen ezzel párhuzamosan a kockázatosabb devizák is nyomás alá kerülnek, ahogy egyébként a forint esetében most is láthatjuk. Ennek eredőjeként pedig az is elképzelhető, hogy a forint nagyobb mértékben gyengül, mint amennyivel az olaj árfolyama esik, ez pedig összességében akár még drágulással is járhat a kutaknál.

Ráadásul a magyar autósok az adó tekintetében már kompenzációra sem számíthatnak. Az üzemanyag bruttó árát figyelembe véve egyáltalán nem alacsony jövedéki adó esetében ugyanis van egy olyan kitétel, hogy amennyiben a kőolaj világpiaci ára tartósan az 50 amerikai dollár/hordó érték felett alakul, akkor az adót mérséklik. (Értelemszerűen, ha ennél alacsonyabb az átlagár, akkor magasabb az alkalmazott adó mértéke).

Az első negyedévet követően az adócsökkentés megtörtént, április 1-től a gázolaj esetében literenként tíz, a benzin esetében literenként öt forinttal lett kevesebb a jövedéki adó. Más kérdés, hogy az Európában legmagasabbnak számító 27 százalékos adókulcs mellett a gázolajat literenként 110,35, míg a benzint 120 forint jövedéki adó terheli.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!