3p

Most Tokajban terveznek ilyet. Persze közpénzből.

Jelenleg egyedülálló, négyévszakos zártkabinos libegő kialakításához keresnek tervezőt és mérnöki szolgáltatást nyújtót Tokajban, a NER egyik fő játékterének számító borvidék közepén. A kiíró Tokaj Borvidék Fejlődéséért Nonprofit Kft. azt várja a jelentkezőktől, hogy megálmodják az indító-és fogadóállomást, az állomások melletti tartóoszlopokat és a kötélpályát - derül ki az uniós közbeszerzési értesítőből.

Többszáz millió forintos lehet az új tokaji attrakció végső költségvetése (fotó: depositphotos.com)
Többszáz millió forintos lehet az új tokaji attrakció végső költségvetése (fotó: depositphotos.com)

A projekt helyszine a tokaji Fesztiválkatlan, ahol alul egy 600 négyzetméteres, az úgynevezett Kopasz-hegyen egy 1500 négyzetméteres felső állomásépületet kell felhúzni a nyertes terv alapján. A közhasználatú épületek alapterülete összesen mintegy 2100 négyzetméter lesz. A 2000-2100 méter hosszú nyomvonal 27 darab ingatlant érint, geodéziai felmérést is kell végezni, lézerszkenneres, drónos felmérésekkel kiegészítve.

A libegő tervezett nyomvonala változatos domborzati adottságokkal, eltérő növényborítottsággal rendelkező területeken fut, kül- és belterületet és elhagyott zártkerti ingatlanokat, korábban bányaterületként funkcionáló területeket egyaránt érint. A nyomvonalon várhatóan 9-14 darab tartóoszlop telepítésének megtervezése szükséges.

A három hónapra szóló megbízásra vonatkozó ajánlatoknál 50 százalékban veszik figyelembe az árat, 20-20 százalékban az általános illetve a vasúti tervezési gyakorlatot és 10 százalékban a geodéziai referenciákat. Azt nem jelölték meg, hogy mekkora költségkeret áll rendelkezésre, viszont jelezék: feltétel, hogy az elmúlt három lezárt üzleti évben összesen legalább nettó 40 millió forintos tervezési bevételt kell felmutatni. Igazolni kell továbbá, hogy a jelentkező cég az elmúlt hat évben legalább 1000 négyzetméternyi közhasznú épületet és legalább egy személyszállító függőpályát tervezett vagy kivitelezett.

Figyelemre méltó, hogy a kiíró kifejezetten gyorsított eljárást szeretne. Ezt azzal indokolta, hogy a területfelmérési munkákat még a vegetációs időszak előtt kell elvégezni, később a terepi munkák csak több hónapos csúszással végezhetők el. A területek megközelítése a téli, lombmentes időszakban, kedvező esetben fagyott talajviszonyok esetén a változatos terepviszonyok mellett lehetséges.

A kapcsolódó beruházás megvalósításának tervezett határideje 2023. december, mely a tervezés átütemezése esetén nem tartható - hangsúlyozták. A vélhetően nem túl sok tervező cégnek sietnie kell, a pályázat beadásának végső határideje 2022. január 28., és mivel gyors döntés lehet, akár még a választások előtt elkészülhet maga a végső terv is.

Az elmúlt években egyebek mellett a Mátrában (Sástói és Mátraszentistváni libegő) és a Zemplénben (Sátoraljaújhelyi kalandpark) is létesítettek hosszabb hegyi felvonót vagy kötélpályát, de azok nem zárt kabinosak, mint a tervezett tokaji.

A 2019- ben átadott, 500 méter hosszú Sástói libegőt 200 millió forintos magánerőből építették. A zempléni kalandparkban két új libegőt szeretnének építeni az üzemeltető honlapja szerint. Más síterepeink közül vélhetően az eplényi (Bakony) és a bánkúti (Bükk) esetében lehet szó új felvonókról vagy a meglévők felújításáról.

Budapesten a Normafához terveznek új libegőt és már megtervezték a Gellért hegyi siklót, amit várhatóan 2023 első felében adnak át.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!