Jelenleg egyedülálló, négyévszakos zártkabinos libegő kialakításához keresnek tervezőt és mérnöki szolgáltatást nyújtót Tokajban, a NER egyik fő játékterének számító borvidék közepén. A kiíró Tokaj Borvidék Fejlődéséért Nonprofit Kft. azt várja a jelentkezőktől, hogy megálmodják az indító-és fogadóállomást, az állomások melletti tartóoszlopokat és a kötélpályát - derül ki az uniós közbeszerzési értesítőből.
A projekt helyszine a tokaji Fesztiválkatlan, ahol alul egy 600 négyzetméteres, az úgynevezett Kopasz-hegyen egy 1500 négyzetméteres felső állomásépületet kell felhúzni a nyertes terv alapján. A közhasználatú épületek alapterülete összesen mintegy 2100 négyzetméter lesz. A 2000-2100 méter hosszú nyomvonal 27 darab ingatlant érint, geodéziai felmérést is kell végezni, lézerszkenneres, drónos felmérésekkel kiegészítve.
A libegő tervezett nyomvonala változatos domborzati adottságokkal, eltérő növényborítottsággal rendelkező területeken fut, kül- és belterületet és elhagyott zártkerti ingatlanokat, korábban bányaterületként funkcionáló területeket egyaránt érint. A nyomvonalon várhatóan 9-14 darab tartóoszlop telepítésének megtervezése szükséges.
A három hónapra szóló megbízásra vonatkozó ajánlatoknál 50 százalékban veszik figyelembe az árat, 20-20 százalékban az általános illetve a vasúti tervezési gyakorlatot és 10 százalékban a geodéziai referenciákat. Azt nem jelölték meg, hogy mekkora költségkeret áll rendelkezésre, viszont jelezék: feltétel, hogy az elmúlt három lezárt üzleti évben összesen legalább nettó 40 millió forintos tervezési bevételt kell felmutatni. Igazolni kell továbbá, hogy a jelentkező cég az elmúlt hat évben legalább 1000 négyzetméternyi közhasznú épületet és legalább egy személyszállító függőpályát tervezett vagy kivitelezett.
Figyelemre méltó, hogy a kiíró kifejezetten gyorsított eljárást szeretne. Ezt azzal indokolta, hogy a területfelmérési munkákat még a vegetációs időszak előtt kell elvégezni, később a terepi munkák csak több hónapos csúszással végezhetők el. A területek megközelítése a téli, lombmentes időszakban, kedvező esetben fagyott talajviszonyok esetén a változatos terepviszonyok mellett lehetséges.
A kapcsolódó beruházás megvalósításának tervezett határideje 2023. december, mely a tervezés átütemezése esetén nem tartható - hangsúlyozták. A vélhetően nem túl sok tervező cégnek sietnie kell, a pályázat beadásának végső határideje 2022. január 28., és mivel gyors döntés lehet, akár még a választások előtt elkészülhet maga a végső terv is.
Az elmúlt években egyebek mellett a Mátrában (Sástói és Mátraszentistváni libegő) és a Zemplénben (Sátoraljaújhelyi kalandpark) is létesítettek hosszabb hegyi felvonót vagy kötélpályát, de azok nem zárt kabinosak, mint a tervezett tokaji.
A 2019- ben átadott, 500 méter hosszú Sástói libegőt 200 millió forintos magánerőből építették. A zempléni kalandparkban két új libegőt szeretnének építeni az üzemeltető honlapja szerint. Más síterepeink közül vélhetően az eplényi (Bakony) és a bánkúti (Bükk) esetében lehet szó új felvonókról vagy a meglévők felújításáról.
Budapesten a Normafához terveznek új libegőt és már megtervezték a Gellért hegyi siklót, amit várhatóan 2023 első felében adnak át.