6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Mégis mi köze a Merci csokinak a közösségi közlekedéshez? Kiderült.

A független képviselő szokás szerint Facebook-oldalán mutatta be a megkérdőjelezhető ügyet, amelynek előzményét az adta, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) utasszámlálást rendelt egy cégtől. Mint írta, eddig annyit lehetett tudni, hogy a pénzt ugyan a vállalkozás kapta, de az utasokat a kalauzok számolták ingyen, pontosabban egy csokiért cserébe.

Azért ez elég meglepő. Fotó: Facebook/Hadházy Ákos
Azért ez elég meglepő. Fotó: Facebook/Hadházy Ákos

Hadházy azonban most beszámolt az újabb fejleményekről is, mint írta:

  • …a munkát végző MÁV KALAUZOKAT ÖSSZESEN 2560 DOBOZ MERCI CSOKIVAL "FIZETTE KI" AZ A CÉG, AMELYIK VISZONT FÉL MILLIÁRDOT (!) KAPOTT A MINISZTÉRIUMTÓL a szerződés szerint. Eddig az összeget csak tippelni lehetett (mint ahogyan a csoki márkáját is) . Ez önmagában is vérlázító, de a szerződés részletei még elképesztőbbek, ha ismerjük, mennyit kaszált a cég, és ha megnézzük, hogy mivel indokolják az 507 milliót, hogyan jön ki ez a bődületes szám. Néhány részlet:
  • a Trenecon Kft. NAPI 85 EZER ft+ÁFA DÍJAT SZÁMOLT EL EGY SZÁMOLÓ BIZTOS NAPI MUNKADÍJAKÉNT (és ugyanennyit az adatok feldolgozásáért, elemzéséért, tanulmámy írásért stb.)
  • CSAK MAGÁRA A SZÁMOLÁSRA 1800 MUNKANAPOT VETTEK FEL, EZ ÖSSZESEN 195 MILLIÓT TETT KI
  • ezen kívül 200 mérnöki munkanap (21.5 millió) ment a MÓDSZERTAN KIDOLGOZÁSÁRA
  • 1000 (!) nap, 107 millió a MEGLEVŐ ADATOK BESZERZÉSÉRE) (a Volán és MÁV jegyeladások ugye digitálisan történnek, illetve a KISS motorvonatok automatikusan számolják az utasokat. Így az adatok lekérdezésére, azaz néhány kattintásért és levelezésért annyi pénzt kaptak Lázártól, mintha egy mérnök 3 évig csak ezzel foglalkozott volna reggeltől estig, napi bruttó 107 ezer forintért Kijegyzetelte a számítógépből az adatokat???
  • az "adatok szintézisére" szerény 200 órát szántak 21.5 millióért
  • Majd az ÖSSZEGZŐ TANULMÁNYT 1500 MUNKANAP ALATT ÜTÖTTÉK ÖSSZE 160 MILLIÓÉRT ( a tanulmányt a bérletek hatásairól kellett írni, illetve a járatok kihasználtságáról. A szerződés szerint a vonalak koncesszióba adását készítik elő ezzel.

Hadházy a pontokba szedett részletekhez hozzátette, hogy miután a Volánbusznál az ingyenes utasok is kapnak egy jegyet, amit a rendszer rögzít, ott még kevesebb munkája volt a cégnek, mint a vonatokon.

A szerelvényeken az ingyen utazókat kellett megszámolni, és a vármegye- és országbérletek használtságát ellenőrizni – ezt csinálták a kalauzok egy-egy doboz Merci csokiért – emelte ki a képviselő, aki úgy derítette ki mindezt, hogy végül kiharcolta, hogy betekintést nyerhessen a szerződésbe.

Hadházy Ákos teljes posztját további részletekkel itt tudja megnézni:

Frissítés:

A hír megjelenése után az Építési és Közlekedési Minisztérium közleményben reagált. Szerkesztőségünkhöz eljuttatott válaszukat szó szerint közöljük:

"Képviselő út betekintést kért és kapott a hivatkozott szerződésbe, de sajnos nem kért és így nem is kapott szövegértési segítséget, pedig a mai facebook-posztja alapján igencsak szüksége lett volna rá, ugyanis szinte minden következtetése téves. A képviselő úr állításaival ellentétben ugyanis a vállalkozó nem egyszerűen utasszámlálást végzett a MÁV-VOLÁN-csoportnak, hanem adatelemzést, vagyis valótlan az az állítása, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium olyasmiért fizetett volna, amit a MÁV-VOLÁN- csoporttól egyébként is megkap.

A MÁV-VOLÁN-csoport egy átlagos napon mintegy 56 ezer járatot közlekedtet. Azt, hogy ezen a több tízezernyi járaton hogyan, milyen utazási szokások alapján oszlanak el az utasok, köztük a rendszeresen ingázók, alapvetően fontos kérdés a vasúti és autóbuszos kapacitások elosztása szempontjából. Az adott viszonylatra megváltott menetjegyek azonban e kérdések megválaszolásához nem adnak meg minden szükséges információt, hiszen az utasok többsége ma nem A-ból B-be szóló jeggyel, hanem szabadon felhasználható bérlettel utazik. A felmérés egyik célja éppen az volt, hogy a nemzeti tarifaközösség felé megtett eddigi legnagyobb lépés – a tavaly májusban bevezetett vármegye- és országbérletek – hatását vizsgálja.

Ez azért fontos, mert az új díjtermékek használói teszik ki az utasaink túlnyomó többségét, ám az ő utazási szokásaikat a hagyományos utasforgalmi adatokkal nem lehet pontosan meghatározni, követni. Ehhez olyan adatelemzői tudásra és szoftveres háttérre van szükség, amelynek házon belüli felépítése összehasonlíthatatlanul költségesebb volna, mint annak szolgáltatásként való igénybe vétele. A Hadházy képviselő úr által félreértett és/vagy félremagyarázott szerződés épp ezért köttetett meg.

Az utasszámlálás gerincét jelentő adatrögzítést a MÁV-VOLÁN-csoport munkavállalói végzik, de nem többlet-, hanem alapfeladatként, és pláne nem csokiért, hanem fizetésért – méghozzá január 1-től épp legalább 70 ezer forinttal több alapbéréért, mint egy évvel korábban, hiszen nemrégen megszületett az ezt garantáló bérmegállapodás. A kérdéses szerződés keretében tehát nem utasszámlálási, hanem BI (üzleti intelligencia) szolgáltatást vásárolt a MÁV-VOLÁN-csoport. A Trenecon feladata ennek megfelelően nem az volt, hogy megszámlálja az utasainkat, hanem az, hogy a különböző adatforrásokból – értékesítési rendszer, járművekre telepített utasszámláló stb. – származó, a közlekedési társaságok működése során előálló adatokat aggregálja és különböző módszerekkel, köztük eseti utasszámlálással kiegészítse, adatbázisba építse, az adatból pedig üzleti tudást nyerjen ki a MÁV-VOLÁN-csoport számára.

A vezető jegyvizsgáló kollégáinknak munkaköri kötelessége a meghatározott utasadatok rögzítése, számlálása. A Treneconnal közös projekt keretében végzett adatrögzítés – a díjmentesen történő utazások felmérése – sem többletfeladatot rótt rájuk, hanem a napi munkájukba illeszthető feladat volt. Tekintettel arra, hogy a fenti adatok rögzítése a vezető jegyvizsgálók (a Volánbusz esetében pedig az autóbusz-vezetők) alapfeladatai közé tartozik, azért külön juttatásban nem részesülhetnek, a képviselő úr által idézett csokoládé tehát nem fizetség, hanem a vállalkozó apró figyelmessége, köszönete volt, amelynek elfogadását – épp annak alacsony értékhatárára való tekintettel – a munkáltató természetesen jóváhagyta."

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!