A független képviselő szokás szerint Facebook-oldalán mutatta be a megkérdőjelezhető ügyet, amelynek előzményét az adta, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) utasszámlálást rendelt egy cégtől. Mint írta, eddig annyit lehetett tudni, hogy a pénzt ugyan a vállalkozás kapta, de az utasokat a kalauzok számolták ingyen, pontosabban egy csokiért cserébe.
Hadházy azonban most beszámolt az újabb fejleményekről is, mint írta:
- …a munkát végző MÁV KALAUZOKAT ÖSSZESEN 2560 DOBOZ MERCI CSOKIVAL "FIZETTE KI" AZ A CÉG, AMELYIK VISZONT FÉL MILLIÁRDOT (!) KAPOTT A MINISZTÉRIUMTÓL a szerződés szerint. Eddig az összeget csak tippelni lehetett (mint ahogyan a csoki márkáját is) . Ez önmagában is vérlázító, de a szerződés részletei még elképesztőbbek, ha ismerjük, mennyit kaszált a cég, és ha megnézzük, hogy mivel indokolják az 507 milliót, hogyan jön ki ez a bődületes szám. Néhány részlet:
- a Trenecon Kft. NAPI 85 EZER ft+ÁFA DÍJAT SZÁMOLT EL EGY SZÁMOLÓ BIZTOS NAPI MUNKADÍJAKÉNT (és ugyanennyit az adatok feldolgozásáért, elemzéséért, tanulmámy írásért stb.)
- CSAK MAGÁRA A SZÁMOLÁSRA 1800 MUNKANAPOT VETTEK FEL, EZ ÖSSZESEN 195 MILLIÓT TETT KI
- ezen kívül 200 mérnöki munkanap (21.5 millió) ment a MÓDSZERTAN KIDOLGOZÁSÁRA
- 1000 (!) nap, 107 millió a MEGLEVŐ ADATOK BESZERZÉSÉRE) (a Volán és MÁV jegyeladások ugye digitálisan történnek, illetve a KISS motorvonatok automatikusan számolják az utasokat. Így az adatok lekérdezésére, azaz néhány kattintásért és levelezésért annyi pénzt kaptak Lázártól, mintha egy mérnök 3 évig csak ezzel foglalkozott volna reggeltől estig, napi bruttó 107 ezer forintért Kijegyzetelte a számítógépből az adatokat???
- az "adatok szintézisére" szerény 200 órát szántak 21.5 millióért
- Majd az ÖSSZEGZŐ TANULMÁNYT 1500 MUNKANAP ALATT ÜTÖTTÉK ÖSSZE 160 MILLIÓÉRT ( a tanulmányt a bérletek hatásairól kellett írni, illetve a járatok kihasználtságáról. A szerződés szerint a vonalak koncesszióba adását készítik elő ezzel.
Hadházy a pontokba szedett részletekhez hozzátette, hogy miután a Volánbusznál az ingyenes utasok is kapnak egy jegyet, amit a rendszer rögzít, ott még kevesebb munkája volt a cégnek, mint a vonatokon.
A szerelvényeken az ingyen utazókat kellett megszámolni, és a vármegye- és országbérletek használtságát ellenőrizni – ezt csinálták a kalauzok egy-egy doboz Merci csokiért – emelte ki a képviselő, aki úgy derítette ki mindezt, hogy végül kiharcolta, hogy betekintést nyerhessen a szerződésbe.
Hadházy Ákos teljes posztját további részletekkel itt tudja megnézni:
Frissítés:
A hír megjelenése után az Építési és Közlekedési Minisztérium közleményben reagált. Szerkesztőségünkhöz eljuttatott válaszukat szó szerint közöljük:
"Képviselő út betekintést kért és kapott a hivatkozott szerződésbe, de sajnos nem kért és így nem is kapott szövegértési segítséget, pedig a mai facebook-posztja alapján igencsak szüksége lett volna rá, ugyanis szinte minden következtetése téves. A képviselő úr állításaival ellentétben ugyanis a vállalkozó nem egyszerűen utasszámlálást végzett a MÁV-VOLÁN-csoportnak, hanem adatelemzést, vagyis valótlan az az állítása, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium olyasmiért fizetett volna, amit a MÁV-VOLÁN- csoporttól egyébként is megkap.
A MÁV-VOLÁN-csoport egy átlagos napon mintegy 56 ezer járatot közlekedtet. Azt, hogy ezen a több tízezernyi járaton hogyan, milyen utazási szokások alapján oszlanak el az utasok, köztük a rendszeresen ingázók, alapvetően fontos kérdés a vasúti és autóbuszos kapacitások elosztása szempontjából. Az adott viszonylatra megváltott menetjegyek azonban e kérdések megválaszolásához nem adnak meg minden szükséges információt, hiszen az utasok többsége ma nem A-ból B-be szóló jeggyel, hanem szabadon felhasználható bérlettel utazik. A felmérés egyik célja éppen az volt, hogy a nemzeti tarifaközösség felé megtett eddigi legnagyobb lépés – a tavaly májusban bevezetett vármegye- és országbérletek – hatását vizsgálja.
Ez azért fontos, mert az új díjtermékek használói teszik ki az utasaink túlnyomó többségét, ám az ő utazási szokásaikat a hagyományos utasforgalmi adatokkal nem lehet pontosan meghatározni, követni. Ehhez olyan adatelemzői tudásra és szoftveres háttérre van szükség, amelynek házon belüli felépítése összehasonlíthatatlanul költségesebb volna, mint annak szolgáltatásként való igénybe vétele. A Hadházy képviselő úr által félreértett és/vagy félremagyarázott szerződés épp ezért köttetett meg.
Az utasszámlálás gerincét jelentő adatrögzítést a MÁV-VOLÁN-csoport munkavállalói végzik, de nem többlet-, hanem alapfeladatként, és pláne nem csokiért, hanem fizetésért – méghozzá január 1-től épp legalább 70 ezer forinttal több alapbéréért, mint egy évvel korábban, hiszen nemrégen megszületett az ezt garantáló bérmegállapodás. A kérdéses szerződés keretében tehát nem utasszámlálási, hanem BI (üzleti intelligencia) szolgáltatást vásárolt a MÁV-VOLÁN-csoport. A Trenecon feladata ennek megfelelően nem az volt, hogy megszámlálja az utasainkat, hanem az, hogy a különböző adatforrásokból – értékesítési rendszer, járművekre telepített utasszámláló stb. – származó, a közlekedési társaságok működése során előálló adatokat aggregálja és különböző módszerekkel, köztük eseti utasszámlálással kiegészítse, adatbázisba építse, az adatból pedig üzleti tudást nyerjen ki a MÁV-VOLÁN-csoport számára.
A vezető jegyvizsgáló kollégáinknak munkaköri kötelessége a meghatározott utasadatok rögzítése, számlálása. A Treneconnal közös projekt keretében végzett adatrögzítés – a díjmentesen történő utazások felmérése – sem többletfeladatot rótt rájuk, hanem a napi munkájukba illeszthető feladat volt. Tekintettel arra, hogy a fenti adatok rögzítése a vezető jegyvizsgálók (a Volánbusz esetében pedig az autóbusz-vezetők) alapfeladatai közé tartozik, azért külön juttatásban nem részesülhetnek, a képviselő úr által idézett csokoládé tehát nem fizetség, hanem a vállalkozó apró figyelmessége, köszönete volt, amelynek elfogadását – épp annak alacsony értékhatárára való tekintettel – a munkáltató természetesen jóváhagyta."