3p

Orosz gyártású repülőgépekre cseréli le flottáját az Aeroflot. A következő években összesen 500 darab új repülőgépet vásárolnak, csakis hazai gyártóktól, hogy így lecserélhessék a Boeing és Airbus típusokból álló gépparkot. 

Bár alig több mint hét év az Aeroflot gépeinek átlagéletkora, mégis teljes cseréről döntöttek az orosz cég vezetői. Az ok roppant egyszerű: a nyugati gyártmányú repülőgépek alkatrészellátása egyre nagyobb gondot jelent. Az oroszok által  több mint fél éve indított háború következtében ugyanis a gyártók nem szállítanak Oroszországba, ezért  az elmúlt hetekben beindult a repülőgép "kannibalizmus" - értsd: idősebb gépekből szerelnek ki alkatrészeket, amelyeket újabbakba építenek be, a hibás alkatrészek helyébe. Ez persze csak időleges megoldás lehet, mert a pótalkatrészek beszerelését is pontos, gyártó által előírt szabályok mentén lehet(ne) csak végrehajtani. Az Aeroflot gépei viszont most amúgy sem repülhetnek nyugat-európai országokba - tehát akár fittyet is hányhatnak a nemzetközi előírásoknak -, ha csak Oroszországon belül repülnek.

Elkezdik házon belül megoldani. Fotó: Depositphotos
Elkezdik házon belül megoldani. Fotó: Depositphotos

Gépkannibálok földjén

Ez a súlyos alkatrész-utánpótlási helyzet is hozzájárult ahhoz, hogy az oroszok a saját gyártás mellett döntsenek.

Az Aeroflot  flottája  a 2021-es adatok szerint 356 gépből áll. Ezek döntő többsége viszont Airbus és Boeing - ráadásul az átlagéletkoruk is alig több mint 7 év. Ebből orosz gyártmányú mindössze 76 darab - ezek a Szuhoj gyárban készült Superjet 100-as típusok, amelyek belföldi útvonalakon szállítanak utasokat.

(Megszűnése előtt, 2009-ben a Malév írt alá szándéknyilatkozatot harminc ilyen repülő megvásárlásáról a farnborough-i nemzetközi repülőshown. Az egymilliárd dolláros üzlet azonban a magyar légitársasácsődje miatt nem valósult meg, a Superjet 100-as pedig balul sikerült nemzetközi bemutatkozások után megmaradt ígéretes kezdeményezésnek...)

Felélednek az ősök

Az oroszok háztáji stratégiája a Szuhoj Superjet mellett alapvetően az Irkut MC-21-re és a TU-204-re épül. Ezekből szeretnének annyit gyártani, hogy kiegészítsék, sőt bővítsék a flottát. A tervek szerint 2025-ig 110 gépet vesznek a szintén állami kézben levő hazai repülőgépgyártóktól, 2030-ig pedig ötszázra növelik ezt a számot. A gondot itt is a nyugati technológia hiánya okozza.  Az MC-21-esekhez ugyanis a Pratt and Whitney szállította volna a hajtóművet - a Szuperjet legfontosabb részegységei is nyugat-európaiak! -, de a szankciók miatt ez meghiúsul.

Az orosz állami tulajdonban levő légitársaság azonban ezek mellett felélesztené két egykori szocialista típus, a Tu-214-es és az IL-96-osok gyártását is. Mindkettő a múlt század nyolcvanas éveiben "született", de nagy szériában egyikük sem készült. Oroszországon kívül csak Kubába és Észak-Koreába szállítottak pár példányt. A valamikori csúcsmodell, az IL-96-osból - ez volt az IL-86-os utóda - viszont néhány még most is működőképes.

Nincsenek aggasztó jelek

A gondok és a szankciók ellenére az Aeroflot számai első ránézésre nem aggasztóak. Az idei év második negyedévében 17,2 millió utas - ebből 14,7 millió orosz! - utazott az Aeroflot-gépek fedélzetén. Az orosz légitársaság egy évvel ezelőtt még 152 desztinációra vitt utasokat, ez a szám azonban mára a töredékére csökkent.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!