3p

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdásztól!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Orosz gyártású repülőgépekre cseréli le flottáját az Aeroflot. A következő években összesen 500 darab új repülőgépet vásárolnak, csakis hazai gyártóktól, hogy így lecserélhessék a Boeing és Airbus típusokból álló gépparkot. 

Bár alig több mint hét év az Aeroflot gépeinek átlagéletkora, mégis teljes cseréről döntöttek az orosz cég vezetői. Az ok roppant egyszerű: a nyugati gyártmányú repülőgépek alkatrészellátása egyre nagyobb gondot jelent. Az oroszok által  több mint fél éve indított háború következtében ugyanis a gyártók nem szállítanak Oroszországba, ezért  az elmúlt hetekben beindult a repülőgép "kannibalizmus" - értsd: idősebb gépekből szerelnek ki alkatrészeket, amelyeket újabbakba építenek be, a hibás alkatrészek helyébe. Ez persze csak időleges megoldás lehet, mert a pótalkatrészek beszerelését is pontos, gyártó által előírt szabályok mentén lehet(ne) csak végrehajtani. Az Aeroflot gépei viszont most amúgy sem repülhetnek nyugat-európai országokba - tehát akár fittyet is hányhatnak a nemzetközi előírásoknak -, ha csak Oroszországon belül repülnek.

Elkezdik házon belül megoldani. Fotó: Depositphotos
Elkezdik házon belül megoldani. Fotó: Depositphotos

Gépkannibálok földjén

Ez a súlyos alkatrész-utánpótlási helyzet is hozzájárult ahhoz, hogy az oroszok a saját gyártás mellett döntsenek.

Az Aeroflot  flottája  a 2021-es adatok szerint 356 gépből áll. Ezek döntő többsége viszont Airbus és Boeing - ráadásul az átlagéletkoruk is alig több mint 7 év. Ebből orosz gyártmányú mindössze 76 darab - ezek a Szuhoj gyárban készült Superjet 100-as típusok, amelyek belföldi útvonalakon szállítanak utasokat.

(Megszűnése előtt, 2009-ben a Malév írt alá szándéknyilatkozatot harminc ilyen repülő megvásárlásáról a farnborough-i nemzetközi repülőshown. Az egymilliárd dolláros üzlet azonban a magyar légitársasácsődje miatt nem valósult meg, a Superjet 100-as pedig balul sikerült nemzetközi bemutatkozások után megmaradt ígéretes kezdeményezésnek...)

Felélednek az ősök

Az oroszok háztáji stratégiája a Szuhoj Superjet mellett alapvetően az Irkut MC-21-re és a TU-204-re épül. Ezekből szeretnének annyit gyártani, hogy kiegészítsék, sőt bővítsék a flottát. A tervek szerint 2025-ig 110 gépet vesznek a szintén állami kézben levő hazai repülőgépgyártóktól, 2030-ig pedig ötszázra növelik ezt a számot. A gondot itt is a nyugati technológia hiánya okozza.  Az MC-21-esekhez ugyanis a Pratt and Whitney szállította volna a hajtóművet - a Szuperjet legfontosabb részegységei is nyugat-európaiak! -, de a szankciók miatt ez meghiúsul.

Az orosz állami tulajdonban levő légitársaság azonban ezek mellett felélesztené két egykori szocialista típus, a Tu-214-es és az IL-96-osok gyártását is. Mindkettő a múlt század nyolcvanas éveiben "született", de nagy szériában egyikük sem készült. Oroszországon kívül csak Kubába és Észak-Koreába szállítottak pár példányt. A valamikori csúcsmodell, az IL-96-osból - ez volt az IL-86-os utóda - viszont néhány még most is működőképes.

Nincsenek aggasztó jelek

A gondok és a szankciók ellenére az Aeroflot számai első ránézésre nem aggasztóak. Az idei év második negyedévében 17,2 millió utas - ebből 14,7 millió orosz! - utazott az Aeroflot-gépek fedélzetén. Az orosz légitársaság egy évvel ezelőtt még 152 desztinációra vitt utasokat, ez a szám azonban mára a töredékére csökkent.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!