7p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Politikai terméknek indult a hatósági üzemanyag, ráadásul az első hónapokban a limit alá is esett a piaci ár. A háború miatt nagyon megdráguló olaj idején jól jártak a magyar autósok, de a hazai finomítói kapacitás nem bírta el a növekvő keresletet. A hatósági áras üzemanyagok története dióhéjban.

Orbán Viktor kormánya 2021 őszén komoly kihívásokkal küzdött, hiszen az ellenzéki előválasztás idején úgy tűnt, ezúttal komoly kihívókká válhatnak. Eközben viszont a gazdasági problémák az infláció képében már kopogtattak, az erőteljesen dráguló üzemanyagok révén pedig a választópolgárok napi szinten is szembesültek ezzel. Erre válaszul született meg a hatósági árszabályozás, melynek keretében 480 forintban maximalizálták mind a 95-ös benzin, mind a gázolaj kiskereskedelmi árát.

A szakemberek kezdetektől fogva kritikával illették az átgondolatlannak tűnő intézkedést, mert feltételezhető volt, hogy komolyabb ármozgás esetén a benzinkutak csak rövid ideig lesznek képesek a veszteséget átvállalni. Emellett azt is felrótták, hogy szociális szempontok nem érvényesülnek, hiszen végső soron a feltételezhetően jobb módúakat hozták helyzetbe ezzel, akik többet használják az autójukat.

Bő egy évig sikerült a hatósági árat tartani. Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd
Bő egy évig sikerült a hatósági árat tartani. Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

A tavaly novemberi bevezetést követően ugyanakkor kisebb fordulat jött az olajpiacon és decemberben és január első felében a kutakon a hatósági ársapka alatt is lehetett tankolni. A háborús feszültség, majd a fegyveres harcok megindulása azonban erre a termékre is hatott. Így az olaj tőzsdei jegyzése komolyabb mértékben drágult, ami értelemszerűen az árakban is kellett volna, hogy jelentkezzen. Ha pontosan akarunk fogalmazni, akkor a drágulás érvényesült is, hiszen a nagykereskedelmi árak pillanatok alatt elérték, majd meg is haladták azt a szintet, amelyen a kötelezett benzinkutak az autósoknak adhatták az üzemanyagot.

Ez pedig már februárban elhozta a hatósági árnál az első krízishelyzetet. Azt a kormány is gyorsan felmérte, hogy a nyitva tartásra kötelezett kisebb kutak tartósan nem fogják tudni átvállalni a veszteséget. Így józan paraszti logikával látható volt, hogy a következő megoldások lehetségesek:

  • a hatósági ár elengedése, a piaci ár visszavezetése
  • megtartani a hatósági árat és hagyni a kutat tömeges csődjét
  • valahogy kompenzálni a benzinkutakat.

Mivel másfél hónappal a választások előtt voltunk, ezért politikai szempontból az első két lehetőség nem volt igazi opció, maradt tehát a harmadik, amelyre ismét csak egy furcsa megoldás született. A kormány ugyanis nem akart magára terhet venni, így február végén bevezette a hatósági nagykereskedelmi árat is, vagyis az importőrök, illetve a magyarországi finomítói kapacitással rendelkező Mol számára is kötelezővé tették, hogy a kutakat maximum 480 forintos üzemanyaggal lássák el.

A kormány talán úgy gondolta, hogy ezzel a lépéssel kihúzzák a választásokig, majd azt követően valahogy kimásznak belőle. Az elsőre jó ötletnek tűnő intézkedés ugyanis megásta az árstop sírját és csak az volt a kérdés, hogy meddig lehet életben tartani a rendszert. A hazai piacot ugyanis 70 százalékban látják el a százhalombattai finomítóból, 30 százalék pedig import termék.

Az az első perctől egyértelmű volt, hogy a nagykereskedelmi árszabályozással gyakorlatilag megszűnik a behozatal, hiszen egyetlen olyan cég sem lesz, amely azért hoz be üzemanyagot, hogy veszteséggel értékesítse. Érdemes megjegyezni, hogy papíron ugyan a Molnak is terhet jelentett ez, ám a háború miatt számos ország és vállalat lemondott az orosz olajról, a csökkenő kereslet pedig komoly áreséshez vezetett, így az Európában irányadó Brenthez képest nagyjából 30 százalékkal olcsóbban veszi az Ural típusú olajat a magyar nagyvállalat. Ez pedig lehetőséget biztosított számukra, hogy a szabályozás ellenére is rekorderedményt érjenek el.

Az intézkedés bejelentésekor azonban a Mol első embere, Hernádi Zsolt eljátszotta a rá kiosztott szerepet és magabiztosan kijelentette, hogy a társaság egymagában is el fogja látni a magyar piacot. Pedig vélhetőleg a cégvezető sejtette, hogy problémák lesznek, hiszen a külföldi fuvarozók éltek a magyar kormány ajándékával és a tranzitútjaikon nálunk tankoltak, de a személygépkocsik esetén is elpörgött a benzinturizmus. Ezek miatt pedig március elején hozzá kellett nyúlni a rendszerhez, akkor kizárták a 7,5 tonnánál nehezebb tehergépjárműveket, ahogy a külföldi rendszámú 3,5 tonnánál nagyobbakat is.

Az újabb kétharmados Fidesz győzelmet hozó áprilisi választások után pedig a Mol vezetői minden megszólalásukban az árstop kivezetését szorgalmazták. Jelezve, hogy előbb-utóbb ellátási problémák lesznek a magyar piacon. Ez nem történt ugyan meg, hiszen ügyvivő kormányként a leköszönő kabinet meghosszabbította a hatósági árak rendszerét, ám később ismét szűkítették az igénybe vevők körét. Előbb ugyanis az összes külföldi rendszámú autót zárták ki, majd később a magyar rendszámú cégautókat is.

Ennek ellenére előre láthatóak voltak a problémák, hiszen a Mol azt közölte, hogy előbb augusztusban, majd októberben is lesz egy komolyabb karbantartás a Dunai Finomítóban, amikor a maximális kapacitás töredékén fog az üzem működni. Ráadásul nem csak a magyar társaságnál voltak ilyen gondok, hanem az OMV-nél is, ennek érdekében a kormány a stratégiai tartalékokból nagyobb mennyiséget szabadított fel.

Amikor azonban az októberi karbantartást követő újraindításnál műszaki problémák léptek fel, akkor egyre látványosabb volt a probléma. A Mol ugyanis leállította számos, a saját hálózatán kívüli kút ellátását. Ezek a töltőállomások ideig-óráig ugyan tudtak működni, ám a készleteik leapadását követően csak azért tartottak nyitva, mert törvény kötelezte őket erre, de tankolni nem lehetett náluk.

Talán nem meglepő, hogy az autósok ezért a Mol kutaknál próbáltak tankolni. Nem kell hozzá különösebb logika, hogy belássuk, ha a korábban a piac nagyjából 35 százalékát lefedő olajtársaság nem fogja tudni kiszolgálni a rájuk omló tömeget. Nem is kellett hozzá sok idő, hogy a legsötétebb hiánygazdaságokat idéző sorok alakuljanak ki a benzinkutaknál november utolsó napjaitól.

Ugyan a Kormányinfón Gulyás Gergely magabiztosan mondta a problémák láttán is, hogy fenntartható az árstop, ahogy a Kossuth Rádióban maga Orbán Viktor is hasonlóképpen nyilatkozott. Ennek ellenére egyértelmű volt, hogy már csak az volt a kérdés, hogy a kormány mikor kapitulál és engedi el az árstopot az üzemanyagok esetén.

Miután korábban hónapokon keresztül ment az agymosó propaganda az elhibázott brüsszeli szankciókról, amivel megpróbálták Orbán Viktorék a saját hibás gazdaságpolitikájukat magyarázni, kapóra jött, hogy december 5-én életbe lépett az orosz nyersolaj importjára vonatkozó uniós korlátozás. Ez alól ugyan a magyar kormány felmentést kapott, és saját bevallásuk szerint továbbra is zavartalanul érkezik a Barátság vezetéken az alapanyag, mégis az életbe lépő szankciókat okolták, és arra hivatkozva vezették ki az üzemanyagok árszabályozását.

Érdekességként megjegyezhetjük, hogy a propaganda beszélő fejei a szankciók életbe lépése előtt igen sötét jövőt festettek, azt feltételezve, hogy az orosz olaj kiesése miatt Európa-szerte komoly ellátási problémák lesznek, és ahol lesz benzin ott aranyáron fogják azt adni. Nos az oroszbarát kommentárok nagyobbat nem is tévedhettek volna, hiszen az Ural árfolyama beszakadt, 55-60 dollár körüli szinten kereskedtek vele decemberben.

Mindez azt jelenti egyébként, hogy ezt alapul véve még a jelentősen gyengülő forintárfolyam ellenére is a hatósági ár alatt lehetne tartani a hazai kiskereskedelmi árakat. A feltételes mód azon túl is indokolt, hogy a gyakorlat megmutatta: a Mol nem tudja önállóan ellátni a magyar piacot. Az is komoly akadályt jelent ugyanis, hogy a Brent és az Ural közötti árkülönbséget az állam gyakorlatilag teljesen elvonja, a hatósági ár megszüntetésekor ugyanis a tavasszal 25 százalékról induló, majd 40 százalékra feltornászott adókulcsot 95 százalékosra emelte. Így miközben az autósok komoly áremeléssel szembesültek, az állam nem csak nagyobb áfával és a szintén megemelt fogyasztási adó révén kaszált nagyot, hanem ezzel a tétellel is százmilliárdokkal hizlalták a büdzsét.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!