8p

Hogyan lehetnek ekkora eltérések a közvélemény-kutatások között?
Magyar Péter miatt ekkora a bizonytalanság?
Milyen módszerrel készülnek a felmérések?

Online Klasszis Klub találkozó élőben Hann Endrével!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Medián ügyvezető igazgatójától!

2024. június 5. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Még mindig igen felkapottak a fapados repülőjáratok, hiszen mindenki abból indul ki, hogy vonzóbb árakon lehet foglalni ezekre, mint egy hagyományos légitársaság járataira. Ám ha jobban utánaszámolunk, a kezdeti rácsodálkozások után ma már mintha változna a helyzet. Hiszen a fapadosok lassan annyi pluszköltséget felszámolnak az alap jegyár mellé, hogy arra gondoltunk, összehasonlítjuk a nemzeti légitársaságok áraival. Októberi 5 napos utazásokat vettünk górcső alá, hogy egymás mellé tehessük az árakat, s meglepő lett a végeredmény.

Elöljáróban annyit, hogy szeptember 11-én néztük meg az árakat, tehát a cikk olvasásakor minden bizonnyal már nem ugyanezekkel a számokkal találkozik az utazni vágyó turista, hiszen azok a nap minden percében változhatnak.

Október 23-28. között találtunk Budapest-Berlin között egy Lufthansa retúrjegyet, amit a lufthansa.com-on, a németek nemzeti légitársaságánál 64 000 forintért kínáltak. És ugye ebbe nemcsak a fedélzeti étkezés tartozik bele, hanem a turistaosztályon egy kisméretű, maximum 8 kilogrammos kézipoggyász (55x40x23 centiméter), valamint egy 40x30x10 centiméteres személyes tárgy vihető fel ingyen. Ennél nagyobb, poggyászt fel kell adni, amely a Lufthansa poggyászkalkulátora szerint 25 euró, azaz szeptember 11-i napközbeni árfolyamon számolva 9600 forint. Természetesen ezen kívül többféle poggyász létezik, de most a leggyakrabban előforduló csomagárral számoltunk.

Érdemes jól körülnézni foglaláskor. Fotó: mfor/Mester Nándor
Érdemes jól körülnézni foglaláskor. Fotó: mfor/Mester Nándor

Így a Lufthansával összesen 73 600 forint a Budapest-Berlin ötnapos oda-vissza út.

Pont ugyanebben az időpontban nincs fapados járat, de a repjegy.hu hasonló időtartamban felkínál az október 21-26. közötti napokra egy Wizz Air-jegyet, mégpedig 50 532 forintért, ami elsőre valóban olcsóbbnak tűnik. De tegyük hozzá: ez csak egy lecsupaszított ár, hiszen erre még pluszköltségek rakódnak. A 10 kilogrammos poggyász (kis kézi húzós) feladva oda-vissza 28 600 forint. Ha nem adjuk fel, hanem felvisszük a repülőre a kis kézi poggyász mellé a kis bőröndöt, akkor viszont már 34 000 forint, igaz, ez elsőbbségi beszállással jár.

S nem akarja bízni a véletlenre, hol lesz az utazás alatt, annak ülőhelyet is kell választania. Itt 20 100 forintot kínál fel automatikusan a Wizz Air (oda-vissza), de ha élelmes valaki, akkor ennél olcsóbbat is talál rákeresve, a legkedvezőbb ár a két útra 5 000 forint körüli.

Ezek után, ha az olcsóbb poggyászárat és az olcsóbb ülőhelyet is hozzácsapjuk a csábító alapárhoz, akkor már 84 132 forint, a drágább poggyászárral és drágább ülőhellyel pedig már 104 632 forintra jön ki. És ha nem online veszünk poggyászjegyet, vagy túlsúlyos a csomagunk, ennél még borsosabb az ár. (Igaz, ez a Lufthansánál is megdobhatja az árat).

Tehát a Wizz Air-járat ára 10-30 ezer forinttal kerül többe az opcióktól függően úgy, hogy a Lufthansánál még az étkezés is benne van az árban, vagyis azért nem kell külön fizetni a fedélzeten.

A Rynair a repjegy.hu-n október 20-25. között kínál jegyet 39 269 forintért Berlinbe, amire egyből 511 forint kezelési költséget számolnak rá. A Rynair gépeire 1 darab kisméretű, 40x20x25 centiméteres kézipoggyászt ingyen is felvihetünk. Ha emellé még egy 10 kilós kézipoggyásszal megyünk fel a fedélzetre, ami hatnapos útnál alapvetés, ezen a járaton 16 000 forintba kerül (oda-vissza). Ha feladnánk a 10 kilós csomagot, az 16 200 forint, a 20 kilós 20 500 forint. Persze csak ha előre, online lefoglaltuk, viszont mindez itt is elsőbbségi beszállással jár. De itt van még az ülőhely is, ami repülésenként 2-30 euró közé esik, tehát a legolcsóbb körülbelül 800 forint. 

Így a Rynair-jegy ára a legolcsóbb ülőhellyel együtt 56 580 forint (bár mint tudjuk, ennél inkább a drágább ülőhelyek a jellemzőek). Mindenesetre az ár mind a legdrágábbnak tűnő Wizz Air-nél, mind a Lufthansánál kevesebb egy Budapest-Berlin-Budapest viszonylatban.

Így egyfelől a Wizz Air-jegynél teljesül a felvetés, hogy a fapados utazás már egyáltalán nem olcsóbb egy nemzeti légitársaság árainál, addig a Rynair-nél nem igaz, hiszen jelentősen olcsóbb, mint a Lufthansa. Ezért nem árt, ha további példák után nézünk.

Párizsba vajon mennyibe kerül? 

Párizsba október 21-26. között a francia nemzeti légitársaságnak, az Air France-nak megy egy járata, mégpedig 82 100 forintért. A repülőjegy ára nemcsak kézipoggyászt tartalmaz, hanem egy nagyobb kézipoggyászt is, melynek mérete 55x35x25 centiméter, maximális súlya 12 kilogramm. (Ha feladjuk a csomagot, akkor 23 kilóig 25 400 forint, de öt napra ezt kevesen veszik igénybe).

Tehát a franciák légitársaságával Párizsba repülni 82 100 forint, amiben nemcsak poggyász, hanem még étkezés is van.

A Rynair pont ugyanebben az időben 45 343 forintért kínálja jegyeit, ami a kezelési költséggel együtt 45 933 forint. A fedélzetre felvitt 10 kilogrammos poggyász ára 16 900 forint, míg a feladott 10 kilós csomagé 17 000 forint.

Rynair-rel tehát ülőhely nélkül az olcsóbb csomagárral 62 243 forintért lehet utazni.

A Wizz Air október 19-23. között ajánl fel retúrjegyet 93 448 forintért, ami a kézbesítési díjjal együtt már 94 662 forint. A fedélzetre felvitt 10 kilós csomag ára 27 000 forint, a feladotté 37 900 forint. És ugye ehhez jön még a szokásos ülőhely is.

Ülőhely nélkül az olcsóbb csomagárral tehát a Wizz Airnél 120 448 forintért lehet Párizsba jutni.

Ami azt jelenti, hogy a Rynair továbbra is olcsóbb és piacképesebb árat kínál ebben az inflációs környezetben, mint a Wizz Air. Amelynél egy út megint többe kerül a nemzeti légitársaságénál, az Air France-nál, ahol még enni-inni is tud az ember. Elképzelhető, hogy a Wizz Air árai már nem is annyira a fapadosok családjára jellemző árak, hanem szép lassan a nemzeti légitársaságok árszínvonalához közelít, vagy túl is tesz rajta.

Nézzünk rá még Stockholmra is!

A Wizz Air október 20-25. között Svédország fővárosába 42 608 forintért visz oda és vissza minket. A fedélzetre felvitt 10 kilós csomag ára 42 100 forint, míg a feladott poggyászé 46 000 forint, de a 20 kilós már 52 ezer forint.

Azaz 84 708 forint ülőhely nélkül az olcsóbb csomaggal a Wizz Air stockholmi kínálata.

Ezzel szemben Norvégia nemzeti légitársasága, a Norvegian Airlines október 19-26. közötti retúrjegye 63 145 forint. A repülőjegy ára egy kézipoggyászt tartalma, mely maximum 10 kiló lehet. Két kézipoggyász elsőbbségi beszállással 12 100 forint, feladott poggyász 17 500 forint.

Tehát ha elég nekünk a repülőjegyhez tartozó kézipoggyász, akkor a jegy áráért utazhatunk, poggyászjeggyel együtt 75 245 forintért lehet Stockholmba utazni a nemzeti légivállalattal.

A Rynair-nél október 20-28. között csak 51 273 forint a jegy, ahol a felvitt és a feladott kézipoggyász ára egyaránt 15 600 forint.

Tehát ülőhely nélkül 66 873 forint a Rynair-rel Svédországba utazni.

Ennél a példánál ismét a Wizz Air árai a legmagasabbak, de a Rynair és a Norvegian Airlines ára között is csak közel 12 000 forint a különbség. 

Természetesen rendkívül sok tényezőtől függ, hogy végül melyik járatra és melyik portálon vásárolunk jegyet, ahogy egy-két egyéni extradíj is srófolhatja az árakat. De mivel egyre több helyen rebesgetik, hogy lassan már a fapadosok járatai sem olyan olcsóak, ezért a legelemibb árakra fókuszáló összehasonlításunk talán gondolatébresztőnek jó lehet. 

Az elmúlt időben ugyanis az elszaporodott és jelentős fapados-késések sok utast a nemzeti légijáratok felé toltak.

Hiába van ugyanis 3 órán túli késésnél vagy járattörlésnél jogi lehetőség a pénz egy részének, vagy a teljes árnak a kifizetésére, ez sok esetben egyáltalán nem működik még megbízhatóan Magyarországon. Továbbra is rengeteg történet kering arról, hogy egyesek visszakapták a pénzüket, mások pedig a mai napig várják a jogosan visszajáró költségeik megtérítését. Nem is beszélve arról, hogy a repterek túlzsúfoltságából adódó késéseknél a fapadosokat sajnálatos módon mindig hátrébb sorolják a nemzeti társaságokkal szemben.

Ezzel szemben, ha a nemzeti társaságoknál fordul elő járatkésés, túlfoglalás, vagy törlés, ott minden esetben szinte automatikusan kompenzálják az utasokat, sőt, egyes esetekben az eredeti repülőjegyárat meghaladó összeget utalnak vissza nekik.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!