6p

Az elmúlt évtized robbanásszerű fejlődést hozott a tömegrendezvények digitalizációjában: gyakorlatilag csendben teljesen átalakult az iparág.

A digitális marketing már bőven a jegyértékesítés előtt dübörög, de a rendezvény időpontja, vagy a fellépők kiválasztása is adatelemzéseken alapul. A jegyeladás alakult át talán a leglátványosabban: amíg korábban az értékesítési hálózat fizikai lefedettsége volt az elsőszámú érték, addig mára a regisztrált felhasználók száma, az adatbázis, a DM-értékesítési potenciál lettek a fő szempontok, sőt, a legnagyobb rendezvények szinte kivétel nélkül saját kézben tartják jegyértékesítésüket.

A szervezők mindent tudni fognak rólunk. Fotó: MTI/Bodnár Boglárka
A szervezők mindent tudni fognak rólunk. Fotó: MTI/Bodnár Boglárka

A beléptetésnél ma már csak az elektronizáció mértéke a kérdés, a fizetési, elszámolási rendszerek szintén erősen digitalizáltak. Tíz éve állandó probléma volt akár az sms-ek küldésével, ma már mindenki élőzik és videotelefonál.

Az előadások is megváltoztak, egyre inkább a show-jelleget erősítik, a legnagyobb neveknél rendre meg is jelennek a legújabb technológiák és trendek. Régen a szervezők és a rendezvény egyik legnagyobb kihívása a headliner személyes igényeinek biztosítása volt, ma a show alapinfrastruktúrájának biztosítása.

A rendezvény üzemeltetésében a korábban használt rengeteg analóg technikát mára mind digitális váltotta fel, a teljesen lokális infrastruktúrát felhő technológiák - ezek régebben elképzelhetetlenek voltak.

Mi lesz 10 év múlva?

Interaktívabbak lesznek a rendezvények, a látogatóknak aktív beleszólása lesz a fellépők kiválasztásába és a produkciók lefolyásába is. A közösségi élménytár kibővül, a ma TikTok-on látható koreográfia-kihívások és a játékkonzolok használatából ismerős közös mozgások vegyítéseként, okos eszközök (ékszerek) használatával a nézők is a show részei lesznek.

A jövő push-üzenetei fognak versenyezni a figyelmünkért, mozgásunkat követő és minket felismerő rendszerek bonyolult adatelemzések után javasolnak majd programot.

Házhoz fog jönni az élmény, dönthetünk majd úgy, hogy nem veszünk részt személyesen a rendezvényen, hanem otthonról csatlakozunk az eseményhez VR-rendszerünkön keresztül. Avatarunk akár ott is lehet, amit a fizikailag ott lévők is érzékelni fognak. Csak bízom benne, hogy nem lesz minden fesztiválozó fején egy VR-szemüveg, de biztosan ki fogják használni a rendezvényhelyszínek lehetőségeit virtuális akadályversenyekre, játékokra, a szponzorok üzeneteinek átadására, szoltáltatásaik, termékeik bemutatására. Teljesen új, ma még nem látható üzleti szegmensek fognak belépni a támogatói piacra.

El fog terjedni a ma már használni kezdett kripto-technológia a fizetési rendszerekben és egész évben használható saját pénzek fognak létrejönni a fesztiválok együttműködésében. A fizetési helyzetek is megváltoznak: több lesz az előfizetés, az extra tartalmakért, zárt csoportokért külön kell majd fizetni, ahogyan ma már sok rendezvényen az első sorokba való bejutáshoz külön jegyre van szükség.

A jegyünk egy NFT (non-fungible token, magyarul, nem helyettesíthető zseton) lesz, ezzel a tovább értékesítés is teljesen más értelmet és üzleti modellt rejt majd, miközben a belépési jogosultságok kezelése és a fent említett esetleges helyszíni, azonnali upgrade-je leegyszerűsödik maximális biztonság mellett.

A bejutás és azonosítás rendszerei még több nemzeti és nemzetközi adatbázishoz fognak csatlakozni és a szervezők mindent tudni fognak rólunk: nem csak azt, hogy mikor merre mentünk, mennyi időt töltöttünk ott, hanem azt is, milyen érzelmekkel érkeztünk egy helyszínre és milyenekkel távoztunk, mely barátainkkal mozogtunk együtt és kiket kerültünk el. Biometrikus adatok gyűjtésével még pontosabban fogják tudni, melyik program milyen érzéseket váltott ki bennünk. 

A ma még másodlagosnak gondolt piacok fognak elsődlegessé válni: nagyobb lesz a bevétel a digitális tartalmakból és szolgáltatásokból, mint a fizikai belépőkből és helyszíni fogyasztásból. A belépési jogosultság ellenőrzésére használt NFT-k sokkal rövidebb láncot fognak alkotni, mint a magas- és kevésbé magas művészeti értéket jelentő, a rendezvénnyel kapcsolatos alkotásoké.

Lesz olyan látogató, akinek az élő közvetítését többen fogják nézni, mint a fesztivál legnagyobb show-ját és lehet, hogy ezért automatikusan royalty-t fog fizetni a rendezvénynek. És lesznek olyan látogatók, akik azért vesznek majd jegyet, hogy láthassák élőben az influenszert, ahogy közvetít.

A helyszíni kereskedelemben egyre inkább önkiszolgáló automatákkal kell majd üzletelnünk, a friss ételek is digitális technológiákat használva, félig automatikusan készülnek majd el és nem lesz meglepő már a humanoid robotokkal való találkozás sem.

Egy esetleges rongálás, vagy balhé esetén az elkövetők megjelölése, távoli, központi beazonosítása és keresése segíti majd a biztonsági szolgálat munkáját és távozásuk, vagy újbóli belépésük megtagadható lesz.

Az egészségügyi ellátás színvonalát és tempóját a hordozható diagnosztikai eszközök és a látogatók által korábban megadott, vagy más rendszerekkel való összekapcsolásból kinyert egészségügyi adatokhoz történő hozzáférés fogja emelni. 

A fentieket kiaknázó rendezvények csapata is megváltozik, a digitalizáció más-más aspektusát ismerő szakembereket kell alkalmazni: az offline mellett ugyanolyan fontos lesz a digitális ügyfélélmény, termékeket és szolgáltatásokat kell majd fejleszteni, üzleti modelleket kell felépíteni, partnerségeket kell tudni létrehozni. Egyre nagyobb szerepe lesz az infrastruktúra biztosításának, a minél kevesebb erőforrás használatának.

Nem lesz elég a vízió és évről-évre magas színvonalon, jó fellépőkkel lehozni a rendezvényt, hosszú távú stratégiára és digitalizációra van szükség már most, hogy az első évek kínzó szellemi, nézőpontbéli átalakulása után a legfrissebb trendekhez történő adaptáció, vagy éppen a legújabb trendek felállítása zökkenőmentesen menjen.

És persze egyre több lesz az ezekkel az elvekkel szembe menő fesztivál is, ahol a fenntarthatóság, a természetközeliség, az egyre inkább digitalizált hétköznapokból történő teljes kizökkenés és a személyesen megélt társas élmények lesznek a prioritás. Sok közülük több digitális technológiát is fog használni a fent felsoroltakból és biztosan lesz közöttük olyan, ahol belépéskor le kell adjuk majd a mobilunkat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!