7p

Három létfontosságú dolgozó, egy házi gondozó, egy orvos és egy szociális munkás meséli el, miként lehetetlenítette el pár nap alatt a munkájukat és végső soron az életüket az, hogy kiszáradnak a töltőállomások Nagy-Britanniában.

Még a múlt héten kezdődött, de ma már az egész világsajtó, így a magyar is attól hangos, hogy egyre durvább benzinkrízis kényszeríti térdre Nagy-Britanniát. A Brexit miatt nem maradt már elég kamionsofőr az országban, hogy a tartálykocsikkal kivigye az üzemanyag-utánpótlást a töltőállomásokra, ezért a legnagyobb üzemeltetők sorra zárják be a kútjaikat, miközben a még nyitott egységeknél pánikvásárlók óriási kocsisorai kígyóznak. Mindezt úgy, hogy az üzemanyagárak hétfőn nyolcéves csúcsra lőttek ki az országban.

A helyzet mára odáig fajult, hogy a brit kormány arról döntött: különleges munkavállalói vízumot ad ötezer külföldi kamionsofőrnek, de mivel azok kiosztása csak október elején kezdődik, Boris Johnson már a hadsereget is készenlétbe helyezte, hogy a tartálykocsi-vezetésre kiképzett katonákkal oldja meg a kutak töltését, ha tényleg minden kötél szakad.

A benzinhiány nemcsak a "hétköznapi" embereknek probléma, akik üres tank esetén, mondjuk, nem tudnak elkocsikázni a hétvégén egy másik városba, hogy idegenben drukkoljanak a focicsapatuknak, de olyan fontos dolgozók munkáját is ellehetetleníti, mint mondjuk a postások, akik már az utolsó naftacseppekkel hajtják a küldeményszállító autóikat, vagy az olyan konkrétan létfontosságú munkásokét, mint az egészségügyi dolgozók. Utóbbi szektor szakszervezetei már napokkal ezelőtt felhívták a figyelmet, hogy a mentőautók is benzinnel mennek, és ha az nincs, akkor se a betegeket, se a transzfúziós vért, se semmit nem tudnak elszállítani a kórházakba.

Hogy a normális és biztonságos élet fenntartásáért talán a legtöbbet tevő emberek számára pontosan mennyire égető a krízis, azt a Guardian mutatta be: megkértek három létfontosságú dolgozót, egy házi gondozót, egy orvost és egy szociális munkást, hogy mondják el, mit tapasztalnak a benzinkrízis hatására a munkájukban és az életükben.

Akinek cserben kell hagynia a gondozottjait

A lap elsőként egy Rosie nevű, norfolki házi gondozót idéz, aki már most nem tud kimenni több ápoltjához sem a csaknem teljesen kiszáradt benzntankja miatt. "Nem tudtam üzemanyagot szerezni, nagyjából negyed tankom maradt," mondja.

"Fel kellett állítanom egy fontossági sorrendet a klienseim között, az alapján, hogy kihez lakom a legközelebb, és hogy kik a legveszélyeztetettebbek. Akiknek a családtagjaik a közelükben laknak, azoknak elmondtam, hogy valószínűleg nem fogok most tudni kijárni hozzájuk. Azt hiszem, szerdáig még ki tudom húzni, de utána már nem fogok tudni mozdulni."

Rosie szerint a benzinkrízis a vidéken lakókat érintheti a legérzékenyebben, mert ott még említésre méltó tömegközlekedés sincs.

"A hozzám legközelebbi benzinkút is mérföldekre van, úgyhogy benzint kell égetnem ahhoz, hogy további benzinre vadászhassak. Ez a helyzet tényleg nagy hatással van az itteniekre. Van néhány olyan, távolabbi település, amit én ugyan ellátok, de azoknak a kiszolgálására a gondozóügynökségek nincsenek felkészülve."

A gondozó szerint a benzinkrízis következményei óriási hatással lesznek néhány kliense családjára. Aggódik, hogy mi lesz azokkal, akikhez most nem tud kijárni: "Van egy olyan családom, ahol az idős hölgyet most engedték ki a kórházból, és ha én nem tudok kimenni hozzá, akkor az egyedüli gondozója a 79 éves férje lesz. Hálistennek csak öt mérföldre (nyolc kilométerre - a szerk.) laknak tőlem, így a listám élén vannak. De egy másik családom 35 mérföldre (56 kilométerre - a szerk.) él tőlem, és most nem tudok kijárni hozzájuk, akármilyen kevéssé is tetszik, hogy cserben kell hagynom őket."

Rosie szerint lehetséges, hogy a családoknak most oda kell költözniük a veszélyeztetett családtaghoz, neki pedig a saját klienseihez, amíg elrendeződik az üzemanyag-helyzet.

Ki végzi így el a műtétet?

Dr. Sean Nolan, a somerseti orvos pénteken akarta megtankolni autóját, hogy Londonba vezethessen egy hétvégi bicajversenyre. Azt mondja, még szombat éjjel egykor is alkalmas töltőállomás után körözött a városban, de a kutak vagy üresek voltak, vagy be voltak zárva.

A férfi ennek ellenére is elutazott a fővárosba, majd vasárnap délután, a verseny végeztével még úgy döntött, hazaviszi egy helyi barátját, akinek pont a benzinkrízis miatt ugrott az eredetileg lebeszélt fuvarja. Nolan, bár a mutató szerint már semmi sem volt kocsija tankjában, azt gondolta, egy rövid kitérőre még elég lesz a nafta. A fuvar után viszont végképp sürgőssé vált a tankolás, de az most sem sikerült. Egy órát várt egy benzinkúton a sorban, "nagyon agresszívan viselkedő" sofőrök között, mielőtt feladta.

Üzemanyagot szállító tartálykocsi egy manchesteri benzinkúton 2021. szeptember 27-én. Ritka látvány manapság az ilyen a szigetországban. (Fotó: MTI/AP/Jon Super)
Üzemanyagot szállító tartálykocsi egy manchesteri benzinkúton 2021. szeptember 27-én. Ritka látvány manapság az ilyen a szigetországban. (Fotó: MTI/AP/Jon Super)

Leparkolta a kocsit, és, jobb ötlet híján, elgyalogolt egy buszgarázshoz, hogy segítséget kérjen. "Valaki nagyon kedvesen adott nekem egy kétliteres flakont, hogy tudjak mibe benzint tölteni, de a garázs töltőállomásai is üresek voltak."

Kisvártatva összefutott három férfival, akik az esti miséről tartottak hazafele, és akik végre tudtak neki segíteni. Azt mondták Nolannak, hogy az ő kocsijukban van még benzin.

"A következő két órát azzal töltöttük, hogy összeszedtük az eszközöket a benzin kiszívásához, és azzal, hogy YouTube-videókon megnéztük, hogyan lehet megkerülni a kocsi tankjának biztonsági zárait." Nolan végül a biciklipumpájából szedte ki a csövet a szivattyúzáshoz.

"A segítőim fantasztikusak voltak, rám pazarolták az estéjük nagy részét. Mindannyian többször is kiöblítettük a szánkat a benzinnel, amikor szipkáztuk. Mégis, hány ember hajlandó arra, hogy benzint igyon, és összekoszolja magát, csak azért, hogy segíthessen valakinek, akit nem is ismer?"

Miután sikerült két liter benzint áttölteni a kocsijába, Nolan búcsút intett a jótevőinek, és este fél tizenegyre be tudott gurulni Twickenhambe, ahol egy barátjánál fogja kihúzni addig, amíg rendesen meg nem tud tankolni, és vissza nem tud vezetni Somersetbe. Nolan már közölte a páciensével, hogy lehet, hogy a szerdára tervezett műtétjét el kell halasztani.

Senki sem néz rá a gyerekekre

"Eléggé kieső vidéken élek, és a legközelebbi benzinkút 15 mérföldnyire van"

Az kilométerben 24, a fenti pedig Emma, a Nottinghamshire-i szociális munkás történetének a kezdete. Emma nehéz helyzetű családokhoz jár ki, és ellenőrzi, hogy biztonságban vannak-e a gyerekek.

"Szóltam a főnökömnek, aki intézi a helyettesítésem, én meg közben imádkozom, hogy közben semmi baj ne történjen."

Emma hétfő délelőtt 10 körül próbált megtankolni a fent említett benznkúton, miután eljutott hozzá a hír, hogy egy órával korábban egy kamion érkezett a kútra, üzemanyag-utánpótlással.

"Mire odaértem, a kút bezárt. Kiborultam. Míg ott ácsorogtam hitetlenkedve, begurult mellém két kocsi, az egyikkel egy nővér jött, a másikkal egy általános iskolai tanár. Csak ingattuk a fejünket, és azt kérdezgettük, most mit csináljunk? Aztán visszaszálltunk a kocsikba, és folytattuk a keresést. Őszintén szólva sírni tudtam volna."

Emmával a Guardian kedden beszélgetett, az asszony aznap nem járt sikerrel a kutakon.

"Létfontosságú dolgozóknak mondanak minket, és mennünk kellene. Én úgy érzem, a gyerekek, akikhez kijárok, mindannyian az én felelősségem. De meg vannak kötve a kezeim, és egyszerűen, fizikailag képtelen vagyok odamenni, hogy láthassam őket."

(Guardian)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!