8p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Számszakilag megállja a helyét a legújabb kormányszlogen, de ebben semmi nagy truváj nincs. Valahol a folyamatok természetes jellegéből is fakad, hogy egy idő után egy érték meghaladja valamelyik múltbelit. Az igazi siker az lenne, ha nemcsak több lenne a minimálbér most, mint Gyurcsány Ferenc idejében az átlag, hanem többet is érne. Ilyenről azonban szó nincs.

Néhány héttel ezelőtt új, választásokra is kiváló szlogent találtak ki a kormányzati kommunikációs szakemberek, mely - feltehetően - a csapból is folyni fog a következő hónapokban.

"2022-ben több lehet a minimálbér, mint a Gyurcsány-kormány alatt az átlagbér volt."

Jövőre a drasztikus emelés nyomán 133 ezer forint lesz a nettó minimálbér (a bruttó 200 ezer), Gyurcsány Ferenc utolsó teljes évében, 2008-ban pedig az átlagos nettó bér 122 ezer volt. Leegyszerűsítve tehát igaza van a kormánynak, ám ennek az információnak nincs akkora jelentősége, mint amilyennek láttatni szeretnék. Gyakorlatilag ugyanis semmit nem árul el a gazdaság állapotáról, az uralkodó bérszínvonalról és az életszínvonalról. Azt pedig már csak halkan jegyezzük meg, hogy mennyire idejét múlt és ócska trükk az Orbán-kormány sorozatban harmadik ciklusának végén 13 évvel ezelőtti dolgokra visszamutogatni.

A kormány tehát bedobott a közbeszédbe egy ténymegállapítást, mely hangzatosnak tűnik, ám semmilyen mélyebb információtartalommal nem rendelkezik. Az eltelt bő egy évtizedben a kijelentést mindenképpen árnyalni tudja az infláció, a forint erőssége vagy épp gyengesége, ezért mi most megpróbálunk tartalmat tenni a mondat mögé. Vagyis néhány tétel segítségével megmutatjuk, hogy valódi sikerről van-e szó, vagy csak felhabosított kormánypropaganda. Kíváncsiak voltunk arra, hogy mire futja a 200 ezres minimálbéről és mire futotta az átlagbérből 2008-ban.

Csak egy hangzatos kormányzati szlogen tartalom nélkül (Fotó: Privátbankár)
Csak egy hangzatos kormányzati szlogen tartalom nélkül (Fotó: Privátbankár)

Pontosabban az alábbi kérdésekre kerestük a választ:

  • Hány nagybevásárlást fedeznek a fizetések?
  • Hányszor lehet teletankolni belőlük egy autót?
  • Mennyit ér euróban a fizetés?
  • Mekkora részét fedezi a fizetés egy 45 négyzetméteres fővárosi albérletnek?
  • Mekkora az olló a két bér és az adott évi szegénységi küszöb között?

Első kérdésünk megválaszolásához laptársunk, a Privátbankár saját felmérését, az Árkosár-felmérést hívtuk segítségül. Mivel a jövő évi állapotokat nem tudhatjuk előre, csak a növekvő inflációs várakozásokból tudunk kiindulni, az idei legmagasabb Árkosár-értéket, a közel 24 ezer forintot vettük figyelembe. Ugyanezért a kosárért 2008-ban 14 535 forintot kellett kifizetni.

Vagyis a 133 ezer forintos minimálbérből becslésünk szerint 5,5-szer lehet megvenni a felmérésben vizsgált 30 alapvető élelmiszert. 2008-ban a 122 ezer forintos átlagbérből az akkori árviszonyok alapján 9 bevásárlásra futotta.

 

Idén - főleg az elmúlt hónapokban - nagyon kedvezőtlen irányba mozog az üzemanyagok ára is, folyamatosan újabb és újabb történelmi csúcsokat döntöget a két átlagár. De 2008-hoz képest is jelentős 45-46 százalékos drágulás történt. A jövő évi minimálbér azért hiába több lesz a 2008-as átlagbérnél, nem biztosítja ugyanazt a tankolásmennyiséget.

2008-ban az átlagbér 8,2 alkalommal tette lehetővé a benzines autó teletankolását, a minimálbér most 6,1 alkalmat fedez. Gázolaj esetében 7,8, illetve 5,9 teletankot enged meg a két fizetés.

Az elmúlt 13 évben nagyon sokat veszített erejéből a hazai fizetőeszköz is. A Gyurcsány-kormány utolsó teljes évében 251 forintot kellett adni egy euróért, ma pedig már 354 forint az átlagárfolyam. Vagyis a vizsgált intervallumban a forint leértékelődése 41 százalékos.

A 2008-as nettó átlagbér 486 euró volt, a magasabb, 133 ezres minimálbér kevesebb a közös uniós fizetőeszközben mérve - 375,7 euró.

Kíváncsiak voltunk arra is, hogy milyen vásárlóereje van a két összegnek egy albérlet vonatkozásában. Egy fővárosi 45 négyzetméteres ingatlant vettünk alapul, az ilyen ingatlanok átlagos bérleti díja 150 ezer forint jelenleg, 2008-ben 55 ezer forintot kértek el a bérlőktől ezért.

Jól látható, hogy a nettó minimálbér 89 százalékban fedezi majd egy kisebb lakás bérleti díját, a Gyurcsány-kormány utolsó évében viszont az átlagbér két havi bérleti díjat is bőven fedezett.

Már az eddigiekből is sejthető a válasz az utolsó felvetésünkre: 2008-ban az átlagos nettó bér többet ért, mint amennyit az annál magasabb minimálbér fog érni jövőre. A szegénységi küszöbök és a két fizetés között jóval szélesebbre nyílt az olló 2008-ban, mint mostanában.

A szegénységi küszöb a medián ekvivalens jövedelem 60 százalékával megegyező összeg. Azt, aki ennél kevesebb jövedelemből él, relatív jövedelmi szegényeknek nevezi a statisztika. 2008-ban ez az érték 55 296 forint volt. Jelenleg pedig a 100 ezer forintot is bőven meghaladhatja. Egyelőre 2019-es adat áll rendelkezésre, ami 93 312 forint, viszont a bérek emelkedése ezt a küszöbértéket is hasonló ütemben húzza magával, tehát most, 2021-ben 113 ezer forint közelében lehet a szegénységi küszöb (az elmúlt két év átlagos bérnövekedési üteméből kiindulva).

Tehát 13 évvel ezelőtt az átlagbér a szegénységi küszöb felett volt 121 százalékkal. Most viszont a minimálbér csupán 18 százalékkal haladhatja meg a szegénységi küszöböt.

Hasonlítsuk most össze az almát az almával is!

A minimálbér és az átlagbér kormányzati összevetése nem is feltétlenül tekinthető helyesnek, vagy relevánsnak, hiszen két eltérő bérkategóriáról van szó. A minimálbér háromoldalú (munkaadók, munkavállalók, kormány) tárgyalások konszenzusos eredménye, ellenben az átlagbér alapvetően a gazdasági teljesítmény, a termelékenység és a munkaadók jövedelmezősége alapján kirajzolódó összeg. A minimálbérnek annyi köze van az átlagbérhez, hogy egyfajta indikátorként tud szolgálni a versenyszféra bértárgyalásaihoz. Utóbbiakat pedig mindig az adott gazdasági társaság saját eredményei tudják befolyásolni, amellett, hogy a mindenkori minimálbér-emelések nyomán szükségessé vált bérkiigazításokat végrehajtják.

A minimálbér egyébként jellemzően az átlagbér 30-40 százaléka közötti összeg és ebből a szempontból az elmúlt 13 év sem hozott igazi változást. Akkor 34,7 százalék volt ez az arány, és igaz, hogy utána 2017-ig folyamatosan emelkedett ez az érték 42,9 százalékig, ám azóta újra csökkenő trendet mutat. Ez azért lehet, mert a gazdaság és a vállalkozások állapota, a termelékenység javulása nagyobb emeléseket tett lehetővé a versenyszférában, mint amivel a minimálbéreket emelték (és érdemes megjegyezni a közszférában végrehajtott bérrendezéseket is, mint átlagot növelő tényezőt). Az idei évben a minimálbér már csak a bruttó átlagbér 38,6 százalékát teszi ki.

Mindenesetre, hogy kiderüljön mennyit is fog érni a bruttó 200 ezres minimálbér 2008-hoz viszonyítva, az akkori minimálbérhez képest is elvégeztük az összehasonlítást.

A Gyurcsány-kormány utolsó teljes évében a nettó minimálbér 56 190 forint volt, vagyis 2022-ig 137 százalékos növekedés regisztrálható. Ennek az összegnek a vásárlóereje viszont sokkal rosszabb már, mint a nettó 133 ezer forintnak lesz; dacára az árrobbanásoknak és a gyenge forintnak. Mutatjuk is:

  • családi nagybevásárlást 4,2 alkalommal fedezett (5,5-et fog a megemelt minimálbér),
  • 3,8 teletank benzinre futotta belőle (6,1-re fog a megemelt minimálbér),
  • dízelből 3,8-szor lehetett teletankolni az autót (5,9-szer lehet majd a megemelt minimálbérből),
  • 224 eurót ért a 2008-as nettó minimálbér (375,7-et fog a megemelt az idei átlagárfolyamon),
  • teljesen fedezte egy fővárosi 45 négyzetméteres lakás bérleti díját (a megemelt minimálbér csak 89 százalékát fogja),
  • a szegénységi küszöbnél csupán 2 százalékkal volt magasabb a 2008-as nettó minimálbér (a megemelt összeg becslésünk szerint 18 százalékkal fogja).

Jól látható tehát, hogy összességében a minimálbér ma már jobb életszínvonalat biztosít, mint tette azt 2008-ban. Ez alól a vizsgált tételek közül egy a kivétel, az albérleti díj, melynek emelkedését a minimálbér változása nem tudta lekövetni.

Az a kormányzati szlogen viszont, ami a jövő évtől esedékes minimálbért veti össze a Gyurcsány-időszak átlagbérével, teljes mellélövésként értékelhető. Mivel ha az igazán mérvadó vásárlóerőt hasonlítjuk össze, akkor már hatalmas különbség rajzolódik ki - és nem a megemelt minimálbér javára. Számszakilag tehát hiába megállja a helyét a kormány kijelentése, ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy jobban is lehetne megélni a nettó 133 ezres minimálbérből, mint Gyurcsány idején lehetett az átlagos keresetből.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!