A benzinár novemberi maximalizálása óta 22,4 milliárd forintot spóroltak az autósok - mondta a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. energia- és klímapolitika üzletágának vezetője, Hortay Olivér az M1 aktuális csatornán kedden az intézmény friss kutatására hivatkozva.
A számokat látva nem meglepő, hogy a kutakat üzemeltető vállalkozások kétségbe vannak esve, hiszen az autósok által úgymond megnyert összeget velük fizetteti meg a kormány intézkedése. Az hatósági ár meghosszabbítása ráadásul további veszteséget fog számukra jelenteni, Hortay Olivér szerint május közepéig további 44 milliárd forint megtakarításra számíthatnak a fogyasztók.
Nem ismerve a Századvég számításának metódusát a szám egyszerű megduplázása korántsem tűnik szakmailag megalapozottnak. Míg ugyanis december eleje és január közepe között a kutak többségében a piaci viszonyok miatt egyébként is a hatósági ár alatt voltak az árak, így a kormányzati „háttérintézmény” által számított összeg nagyjából másfél hónap alatt jött össze. Az olaj világpiaci árának szárnyalása miatt ugyanakkor jelenleg a nagykereskedelmi árak is meghaladják a hatósági árakat, míg a „virtuális” piaci árak történelmi rekordon vannak.
Mindez azt jelenti, hogy a meghosszabbított időszakban nagy valószínűséggel a kutak bevételkiesése, illetve a fogyasztók szempontjából az autósok által megspórolt összeg jóval nagyobb lesz, mint a november 15. és február 15. között számított összeg.
A kormányzati thinktank munkatársa arról nem beszélt, hogy az áfacsökkentésre a büdzsé óriási hiánya miatt nincs lehetőség. Helyette az előírt propaganda szöveget hangoztatta, mely szerint az adócsökkentést a kereskedők gyakran "lenyelik", így az a végfogyasztói árakba nem, vagy csak korlátozottan épül be, utána pedig már nincs további mozgástere a kormányzatnak.