3p

A bevezetésük óta eltelt három hónap alatt eladott ország- és vármegyebérletek kétharmada egy-egy vármegyére, egyharmada pedig az egész országra érvényes utazási jogosultságot biztosító biléta volt. Egy parlamenti írásbeli kérdésre adott válaszból az is kiderült, mennyi bevétel származott belőlük, és az is új bérletkonstrukciók népszerűsítésére mekkora összeget költöttek. A MÁV menetdíjbevétele azonban jócskán megcsappant az új konstrukciók miatt.

Május 1-jétől augusztus 6-áig összesen 1 411 693 darab ország- és vármegyebérletet értékesítettek, ebből 908 718 darab volt vármegyebérlet, a maradék 502 975 darab pedig országbérlet – derül ki abból a parlamenti válaszból, amit Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára adott Ungár Péter LMP-s képviselő írásbeli kérdésére.

Az ellenzéki honatya azt is megkérdezte a tárcától, mekkora bevétel származott az új bérletfajtákból, illetve azok népszerűsítésére mekkora összeget költöttek el. Mint az államtitkári válaszból megtudtuk,

az eladott bérletek ellenértéke 11,8 milliárd forint volt, míg a népszerűsítő médiakampányokra 85 millió forint folyt el.

A részletes adatokból az is világos lett, a vármegyebérletek Pest vármegyében a legnépszerűbbek: a közép-magyarországi régióban ebből 242 623 darabot vásároltak. Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében 76 027, míg Győr-Moson-Sopron vármegyében 64 221 darab kelt el belőle. A legkevesebb alkalommal Nógrád vármegyében (19 570 darab) és Komárom-Esztergom vármegyében (18 867 darab) vásároltak vármegyebérletet.

Három hónap alatt 1,4 millió ország- és vármegyebérletet vásároltak az utazók. Fotó: Wikipedia
Három hónap alatt 1,4 millió ország- és vármegyebérletet vásároltak az utazók. Fotó: Wikipedia

Az új konstrukciókat először Orbán Viktor jelentette be februári évértékelő beszédében, ennek fedezetére már a következő héten 14 milliárd forintot csoportosítottak át.

Az új típusú bérletek közül az egy vármegyére érvényes 9450, míg az egész országra szóló bérlet 18 900 forintba kerül, és egy hónapig érvényes. Lapunk korábban kiszámolta, mekkora napi ingázás esetén éri vagy épp nem éri meg ezeket megvásárolni.

Lapunk az innováció bevezetése után néhány héttel már érdeklődött is az utazóknál, nekik mennyire jött be ez az újítás. A Klasszis YouTube-csatorna Az utca embere című műsorának ezt a részét itt tekinthetik meg:

Hogy költségvetési szinten mennyire érte meg az ország- és vármegyebérlet, az már egy másik kérdés. A Népszava a napokban írt arról, a MÁV egy belső elemzése szerint az új bérletkonstrukciók bevezetése után drasztikusan csökkent a menetjegyekből és bérletekből származó bevétel: májusban 953 millióval kevesebb folyt be a vasúttársaság kasszájába, mint áprilisban, bár a bevétel még így is félmilliárddal haladta meg a 2022. májusit. Júniusban azonban már nemcsak a májusitól, hanem az előző év azonos időszaki menetdíjbevételtől is elmaradt az elkönyvelt összeg.

A közlekedési tárca azonban a lapnak tagadta a bevételcsökkenést. Mint Lázár Jánosék fogalmaztak, „az emelkedő trend éven belül tört meg a kedvezőbb árfekvésű és bővebb felhasználási spektrumú bérletek megjelenésével, azonban az így kimutatható kiesés mértéke sem haladja meg időarányosan az intézkedéshez dedikált februári kormányhatározat által biztosított fedezetet”.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!