Júliusban volt egy éves a nagycsaládos autóvásárlási program, amelynek keretében a három vagy több gyermeket nevelő családok új, legalább hétüléses autó vásárlásához maximum 2,5 millió forintos - legfeljebb az autó árának 50 százalékát elérő - vissza nem térítendő támogatást kérhetnek. Ennek apropóján az évfordulóra szerettük volna áttekinteni, hogy mennyire volt sikeres a kezdeményezés, ám az érintett szervezetektől sajnos nem kaptunk aktuális adatokat.
15 ezer autó már gazdára talált
Szerencsére szerdán megjelentek (az általunk is kért) számok, amelyek megerősítik, hogy mind a vásárlók, mind a kereskedők szempontjából sikeres a kezdeményezés. A nagycsaládosok ugyanis összesen közel 28 ezer kérelmet adtak be és
több mint 15 ezer új, állami támogatással elérhető hétüléses autót már át is vettek a program indulása óta eltelt egy évben.
Az állam 1 év alatt összesen 35 milliárd forint támogatást nyújtott az autók beszerzéséhez.
Dr. Beneda Attila, az Emberi Erőforrások Minisztériumának családpolitikáért felelős helyettes államtitkára azt jelezte, hogy a program eddigi tizenhárom hónapjában beadott mintegy 28 ezer kérelem döntő többségéből – a megrendelt autók leszállításakor – szerződés és folyósítás lesz. Ha ez valóban így lesz, akkor a program keretében autót vásárlók száma várhatóan megduplázódik.
A helyettes államtitkár jelezte, bár a koronavírus-járvány kedvezőtlen hatása érezhető volt a piacon, de azt tapasztalták, hogy a gazdaság újraindulásával együtt élénkül a támogatott hétüléses autók iránti kereslet. Az idei évben eddig rendelkezésre bocsátott mintegy 30 milliárd forint után a jövő évi költségvetésben 15 milliárd forint áll rendelkezésre erre a programra.
Ha az eddig átadott 15 ezer autót összevetjük a tavalyi kiugróan erős évvel, amikor közel 158 ezer autót adtak el, akkor ez a teljes mennyiség 10 százalékát teszi ki. Idén – a járvány okozta válság miatt – ennél jóval alacsonyabb, 120 ezer alatti értékkel kalkulálnak a kereskedők, így a hétülésesek értékesítése arányaiban még többet hozzátehet a piachoz.
Összesen 30 ezer hétüléses találhat gazdára
A minisztérium által korábban közölt adatok szerint egyébként 2019-ben 23 ezer kérelmet adtak be, az idén tehát (vélhetőleg a járvány miatt) jelentősen csökkent ezek száma. A gépjárműkereskedők egyébként a tavalyi adatok alapján azzal számoltak, hogy az első roham után visszaesik a forgalom.
Gablini Gábor, a Gémosz elnöke az év elején azt mondta, hogy várakozásaik szerint idén és a program harmadik évében is sokan vásárolnak majd családi egyterűt. „Mi a mai tapasztalatok alapján azt vélelmezzük, hogy a tavalyi félév teljesítménye az elkövetkező 2,5 évvel összhangban lehet. Magyarul tehát, ha tavaly volt 15 ezer vásárlás, akkor vélhetően még egy 15 ezer vásárlás benne van ebben a 2,5 évben” – mondta korábban Gablini Gábor.
A Gémosz elnöke a most publikált adatok kapcsán felidézte, hogy a koronavírus-járvány előtt volt olyan hónap, amikor olyan sokan rendeltek új, hétüléses autót állami támogatással, hogy a szállítás a kereskedők minden igyekezete és előzetes készletezése ellenére elhúzódott. Gablini Gábor egyébként néhány napja a közszolgálati tévében azt jelezte, hogy többek között a nagycsaládos autóvásárlási program segített a kereskedőknek abban, hogy a nyugati-európai piacoknál sokkal kisebb visszaeséssel vészeljék át a járvány időszakát.
A kereskedők számára óriási forgalmat hozott a hétüléses szegmensben a támogatási program, 2019 első felében 670 hétüléses autót vásároltak a magánszemélyek, 2020 első hat hónapjában pedig közel 8 ezer darabot.
A Dacia nagyon jól járt
A szerdán publikált adatokból az is kiderült, hogy messze legnépszerűbbnek a Dacia Lodgy bizonyult, amely egyébként a legolcsóbb hétüléses modell, ebből 4 ezer darab kelt el tavaly július óta. A legkeresettebbek közé tartozik még az Opel Combo, a Skoda Kodiaq, a VW Touran, a Peugeot Rifter, a Citroën Belingo, ezekből összesen csaknem 4 ezer darab talált gazdára állami támogatással.
Ami a finanszírozást illeti, sokan a támogatás mellett sem tudták (vagy akarták) a járművek vételárának fennmaradó részét „saját zsebből” kifizetni, így a lízingcégek fontos szerepet kaptak a hétüléses autók piacán. Június végéig összesen 4024 autóra kötöttek lízingszerződést az új autó vásárlásához az állami támogatás mellé finanszírozást igénylő nagycsaládosokkal. Az állami támogatással a nagycsaládosokhoz került új autók mintegy 30 százalékához nyújtottak finanszírozást a Magyar Lízingszövetség tagvállalatai, ez pedig megfelel a teljes újautópiaci arányoknak. A magánszemélyek által forgalomba helyezett személyautók több mint harmada ugyanis lízingkonstrukció keretében talál gazdára.
Megjegyzés: Ha megnézzük a cikkben szereplő számokat, akkor finom ellentmondások érződnek az autók számát illetően, ám ez vélhetőleg abból ered, hogy bizonyos statisztikákban már a megrendelés pillanatában bekerült eladottként egy jármű, más esetekben viszont a valós átadással könyvelik le. Véleményünk szerint a helyettes államtitkár fenti kijelentése, amely szerint a kérelmekből döntő többségében szerződés és folyósítás lesz, is ezt erősíti meg.