5p

Nagyjából minden második kérelmező élt már a nagycsaládos autóvásárlási program adta kedvezménnyel. Az így megvásárolt 15 ezer jármű igen jelentősnek mondható a piac teljes méretéhez képest. Így a többgyermekes családok és a kereskedők számára is igazi sikersztori a program.

Júliusban volt egy éves a nagycsaládos autóvásárlási program, amelynek keretében a három vagy több gyermeket nevelő családok új, legalább hétüléses autó vásárlásához maximum 2,5 millió forintos - legfeljebb az autó árának 50 százalékát elérő - vissza nem térítendő támogatást kérhetnek. Ennek apropóján az évfordulóra szerettük volna áttekinteni, hogy mennyire volt sikeres a kezdeményezés, ám az érintett szervezetektől sajnos nem kaptunk aktuális adatokat.

15 ezer autó már gazdára talált

Szerencsére szerdán megjelentek (az általunk is kért) számok, amelyek megerősítik, hogy mind a vásárlók, mind a kereskedők szempontjából sikeres a kezdeményezés. A nagycsaládosok ugyanis összesen közel 28 ezer kérelmet adtak be és

több mint 15 ezer új, állami támogatással elérhető hétüléses autót már át is vettek a program indulása óta eltelt egy évben.

Az állam 1 év alatt összesen 35 milliárd forint támogatást nyújtott az autók beszerzéséhez.

Dr. Beneda Attila, az Emberi Erőforrások Minisztériumának családpolitikáért felelős helyettes államtitkára azt jelezte, hogy a program eddigi tizenhárom hónapjában beadott mintegy 28 ezer kérelem döntő többségéből – a megrendelt autók leszállításakor – szerződés és folyósítás lesz. Ha ez valóban így lesz, akkor a program keretében autót vásárlók száma várhatóan megduplázódik.

A helyettes államtitkár jelezte, bár a koronavírus-járvány kedvezőtlen hatása érezhető volt a piacon, de azt tapasztalták, hogy a gazdaság újraindulásával együtt élénkül a támogatott hétüléses autók iránti kereslet. Az idei évben eddig rendelkezésre bocsátott mintegy 30 milliárd forint után a jövő évi költségvetésben 15 milliárd forint áll rendelkezésre erre a programra.

Három gyerek, négy kerék (Fotó: depositphotos.com)
Három gyerek, négy kerék (Fotó: depositphotos.com)

Ha az eddig átadott 15 ezer autót összevetjük a tavalyi kiugróan erős évvel, amikor közel 158 ezer autót adtak el, akkor ez a teljes mennyiség 10 százalékát teszi ki. Idén – a járvány okozta válság miatt – ennél jóval alacsonyabb, 120 ezer alatti értékkel kalkulálnak a kereskedők, így a hétülésesek értékesítése arányaiban még többet hozzátehet a piachoz.

Összesen 30 ezer hétüléses találhat gazdára

A minisztérium által korábban közölt adatok szerint egyébként 2019-ben 23 ezer kérelmet adtak be, az idén tehát (vélhetőleg a járvány miatt) jelentősen csökkent ezek száma. A gépjárműkereskedők egyébként a tavalyi adatok alapján azzal számoltak, hogy az első roham után visszaesik a forgalom.

Gablini Gábor, a Gémosz elnöke az év elején azt mondta, hogy várakozásaik szerint idén és a program harmadik évében is sokan vásárolnak majd családi egyterűt. „Mi a mai tapasztalatok alapján azt vélelmezzük, hogy a tavalyi félév teljesítménye az elkövetkező 2,5 évvel összhangban lehet. Magyarul tehát, ha tavaly volt 15 ezer vásárlás, akkor vélhetően még egy 15 ezer vásárlás benne van ebben a 2,5 évben” – mondta korábban Gablini Gábor.

A Gémosz elnöke a most publikált adatok kapcsán felidézte, hogy a koronavírus-járvány előtt volt olyan hónap, amikor olyan sokan rendeltek új, hétüléses autót állami támogatással, hogy a szállítás a kereskedők minden igyekezete és előzetes készletezése ellenére elhúzódott. Gablini Gábor egyébként néhány napja a közszolgálati tévében azt jelezte, hogy többek között a nagycsaládos autóvásárlási program segített a kereskedőknek abban, hogy a nyugati-európai piacoknál sokkal kisebb visszaeséssel vészeljék át a járvány időszakát.

A kereskedők számára óriási forgalmat hozott a hétüléses szegmensben a támogatási program, 2019 első felében 670 hétüléses autót vásároltak a magánszemélyek, 2020 első hat hónapjában pedig közel 8 ezer darabot.

A Dacia nagyon jól járt

A szerdán publikált adatokból az is kiderült, hogy messze legnépszerűbbnek a Dacia Lodgy bizonyult, amely egyébként a legolcsóbb hétüléses modell, ebből 4 ezer darab kelt el tavaly július óta. A legkeresettebbek közé tartozik még az Opel Combo, a Skoda Kodiaq, a VW Touran, a Peugeot Rifter, a Citroën Belingo, ezekből összesen csaknem 4 ezer darab talált gazdára állami támogatással.

A Dacia a program nyertese (Fotó: dacia.hu)
A Dacia a program nyertese (Fotó: dacia.hu)

Ami a finanszírozást illeti, sokan a támogatás mellett sem tudták (vagy akarták) a járművek vételárának fennmaradó részét „saját zsebből” kifizetni, így a lízingcégek fontos szerepet kaptak a hétüléses autók piacán. Június végéig összesen 4024 autóra kötöttek lízingszerződést az új autó vásárlásához az állami támogatás mellé finanszírozást igénylő nagycsaládosokkal. Az állami támogatással a nagycsaládosokhoz került új autók mintegy 30 százalékához nyújtottak finanszírozást a Magyar Lízingszövetség tagvállalatai, ez pedig megfelel a teljes újautópiaci arányoknak. A magánszemélyek által forgalomba helyezett személyautók több mint harmada ugyanis lízingkonstrukció keretében talál gazdára.

Megjegyzés: Ha megnézzük a cikkben szereplő számokat, akkor finom ellentmondások érződnek az autók számát illetően, ám ez vélhetőleg abból ered, hogy bizonyos statisztikákban már a megrendelés pillanatában bekerült eladottként egy jármű, más esetekben viszont a valós átadással könyvelik le. Véleményünk szerint a helyettes államtitkár fenti kijelentése, amely szerint a kérelmekből döntő többségében szerződés és folyósítás lesz, is ezt erősíti meg.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!