Minimális mozgást láthattunk a hazai üzemanyagpiacon a mögöttünk hagyott héten. Az egy héttel korábbi prognózisunk érvényesült, hiszen múlt szombaton azt jeleztük előre, hogy a már bejelentett árváltozásokon túl csak néhány forintos változás jöhet. Ez szinte szó szerint be is következett, hiszen szerdán a benzin három forinttal drágult, miközben a dízel két forinttal olcsóbb lett.
Ugyanakkor ez azt jelenti, hogy az árak bőven 600 forint felett stabilizálódtak, ami júniushoz képest, amikor a lélektani szint alatt volt mindkét üzemanyagfajta ára érzékelhető drágulást jelent. Ez – ha csak a KSH meg nem lepi a szakembereket – az inflációt is felfelé húzhatja, miközben a pénteken publikált kiskereskedelmi forgalomban már látszik a hatás, hiszen miközben az összfogyasztás nőtt, az üzemanyagok forgalma visszaesett.
Ha megnézzük az uniós rangsort, akkor azt láthatjuk, hogy az egy héttel korábbiakhoz képest egy helyet rontottunk (értelmezésünk szerint a legalacsonyabb ár, a legkedvezőbb helyezést jelenti – szerk.). Ugyanakkor a héten a többi uniós országban sem volt komolyabb árváltozás.
Az egy hely változás éppen egy régiós ország miatt következett be, Csehországban ugyanis olcsóbb lett a benzin. Így az uniós összevetésben Ausztriában és Szlovákiában drágább csak a 95-ös oktánszámú üzemanyag.
A gázolaj esetében az elmúlt egy évben mindig azt láthattuk, hogy rosszabbul állunk az uniós rangsorban, mint a benzin esetén. Nincs ez másképpen most sem, ráadásul egy helyet „drágultunk” a múlt héthez képest is.
Ennél az üzemanyagfajtánál szinte mindig a régió élmezőnyében voltak a magyar árak, a friss adatok is ezt mutatják. A magyarországiakat csak az osztrák árak haladják meg.
A kormány bekeményít
A benzinárak kapcsán eddig jellemzően Nagy Márton csatázott a forgalmazókkal. A kommunikáció lényege az volt, ha felfele mentek a nemzetközi árak, akkor számonkérte rajtuk, hogy miért nem olcsóbb az tankolás a magyar kutaknál, ha pedig éppen estek az árak, akkor a csökkenést a kormány tevékenységének tudta be.
Az elmúlt hetekben, ahogy arról Mfor Üzemanyagár-figyelőben heti szinten írunk a nyersolaj és a finomított termékek jelentős drágulása miatt a hazai kutakon is emelkedtek az árak. Ez a folyamat nem arról szólt, hogy a kereskedők öncélúan árat emeltek, hanem a nemzetközi folyamatokat reagálta le a hazai piac. Ugyanakkor a drágulás érzékenyen érinti a lakosságot, ami – a közvélemény folyamatos szondázása révén - feltételezhetően a kormány tudomására jut. Talán ennek is betudható, hogy a téma terítékre került pénteken Orbán Viktor rádiós kinyilatkoztatásában is.
A magyar miniszterelnök nem túl burkoltan fenyegette meg a szektor szereplőit. Igaz, paradox módon azzal nyitott, hogy „A miniszterelnök ne fenyegetőzzön”, de azért utána hozzátette, hogy „Ha a szép szó nem segít, akkor intézkedni fogunk.”
Ha megnézzük, hogy milyen összegről van szó a benzin esetén, akkor persze politikai gumicsontnak tekinthető a téma, hiszen a benzin esetén attól függően, hogy a szomszédos államokat, esetleg az EU-tag közép-európai országokat tekintjük régiós átlagnak 4-8 forintos a különbség. Ez egy átlagos magyar autós esetén havi szinten 5-800 forint spórolást jelent. A gázolaj áránál már érezhető különbség van, ugyanakkor érdemes megemlíteni, hogy a régiós átlag elérése kapcsán a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) folyamatosan azt kommunikálta, hogy ennél az üzemanyagfajtánál nem tudják garantálni a régiós átlagértéket. Ahhoz, hogy ez teljesüljön - ismét csak a figyelembe vett országok függvényében - 20-30 forintos árcsökkenésre lenne szükség.
Ez egyébként pont az összeg, amit a Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ) szerint a kormány extra sarcként beszed tőlük. Mint a héten kiadott közleményükben írták: "A környező országokban nem fizettetnek extra adókat a kiskereskedőkkel – itt viszont igen. A kiskereskedelmi adót éppen januártól "sikerült" a kisbenzinkutak esetében a húszszorosára (nem tévedés, 20-szorosára) emelni, ez most cc. 15 forint literenként - idézi fel a szövetség. És a környező országokban nem kell EKR (Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer) címen befizetni további 8,3 forintot literenként. És a környező országokban nem kell az adó befizetéséhez még tranzakciós illetéket is fizetni – és még hosszan sorolhatnánk a sort, ami miatt az összehasonlítgatás legfeljebb propagandára jó, érdemi adatot nem jelent."
Az FBSZ egyébként azt is jelezte, hogy ha a kormány veszteséges működésre akarja őket kényszeríteni, akkor inkább nem fognak üzemanyagot árulni. Megjegyezték azt is, a kisbenzinkutak nem képesek még egy ilyen csapást elviselni. Az FBSZ azt hangsúlyozta, hogy a tagjaik kereskedők és nem ők, hanem a Mol nem törődik a kormány felhívásával.
A benzinkutak nem a kormánytól veszik az üzemanyagot, hanem a legtöbben a magyar üzemanyagpiac meghatározó szereplőjétől, a Moltól.
Tovább drágult az olaj
Ha eltekintünk a kormány és a benzinkutak csatározásától akkor azt láthattuk, hogy az elmúlt napokban ellentétes folyamatok zajlottak. Az olaj az egy héttel korábbi szintekhez képest tovább kúszott felfelé, míg a múlt héten 85-86 dollár körül mozgott, addig most már 87 dollár fölé került. Ugyanakkor ezt ellensúlyozta a dollár gyengülése, amely a forinttal szemben is érvényesült. A nemzetközi piacokon erősödött az optimizmus, többek között az amerikai jegybank elnökének nyilatkozatát követően. Jerome Powell ugyan meglehetősen óvatosan fogalmazott, ám a befektetők most a korábbinál jobban bíznak egy szeptemberi kamatvágásban.
Az olaj árának a növekedése megtorpanni látszik, és ezzel párhuzamosan a feldolgozott termékek (benzin, gázolaj) tőzsdei jegyzése is csak minimális mértékben emelkedett a héten.
Várakozásunk szerint a nemzetközi folyamatok nem indokolnak további áremelést, de természetesen ezt a prognózisunkat akár a forint gyengülése, akár az olaj árának megugrása felülírhatja. Az Mfor Üzemanyagár-figyelő hipotézise az, hogy a kormányzati nyomásra reagálva a Mol árcsökkentést hajt végre a jövő héten, ennek révén pedig legalább a benzin esetén közelíteni fogunk a régiós átlagszinthez. Ugyanakkor, ahogy arról fent írtunk, ez nem jelent drasztikus vágást, egy ilyen lépés hatására 5-8 forinttal mérséklődhetnek az árak.