4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A kedden közzétett költségvetési számok borús képet mutatnak a hazai gazdaság helyzetéről. Ennek ellenére a pénzügyminisztérium közleménye igyekszik rózsaszín képet festeni, kiemelve, hogy csökkentette az adósságot a kormány. Ami ebben a formában féligazság, hiszen az adósság 6000 milliárd forinttal nőtt, a GDP-arányos adósság valóban csökkent.

Az egy évvel korábbi 73,90 százalékos arányhoz képest 2023 végére 73,5 százalékra csökken Magyarország GDP-arányos adóssága, ami abból a szempontból tekinthető csak komolyabb teljesítménynek, hogy tavaly szeptember végén az ÁKK adatai még 75 százalékos arányt mutattak. Ráadásul a mutató nevezője az előző évben csökkent, hiszen a magyar gazdaság teljesítménye 0,9 százalékkal marat el az egy évvel korábbi értéktől. (A statisztikákban reálértéken számolják a GDP-t – a szerk.)

Ha az adósság nominális számait nézzük, akkor azt láthatjuk, hogy a 2022 utolsó napján fennálló 48 853 milliárd forinthoz képest 55 084 milliárdra ugrott az adósságunk. Mindezt úgy, hogy a forint érdemben erősödött, hiszen 2022-ben az év végén az euró 400 forint felett volt, míg 23 utolsó napján 20 egységgel alacsonyabb szinten. Tehát a devizában korábban kibocsátott kötvények is csökkentették a forintban számított adósságot. A GDP arányos mutató csökkenése egyébként részben azzal magyarázható, hogy arányszám nevezőjében szereplő GDP nominálisan jobban növekedett, mint az adósság mértéke. A fentiekből kiderült, nagy büszkeségre aligha lehet oka a kormánynak.

Ami a most közzétett adatok alapján az adósságnál sokkal jobban érdekli a befektetőket az az államadósság hiánya, amely nem csak a kormány többször átírt terveit múlta felül, de a februárban „véglegesnek” tűnő számokat is. A hiány így jócskán túlszárnyalta az egy évvel korábbi 6,1 százalékos arányt, amit a minisztérium a keddi közleményében a szociális kiadásokkal indokol. Kiemelték ugyanis, hogy lakossági rezsivédelemre több mint 1300 milliárd forintot fordított a kormány 2023-ban, míg a nyugdíjkiadások megközelítették a 6400 milliárd forintot. Ezeken felül a családtámogatások és családi adókedvezmények összege meghaladta a 3000 milliárd forintot.

Varga Mihálynak lenne mit megmagyarázni
Varga Mihálynak lenne mit megmagyarázni
Fotó: MTI / Filep István

A hiány kapcsán az idei évre ugyan a kormány csökkenést ígér, ám a most valószínűsített 4,5 százalékos szintre sem vehetünk mérget, hiszen az év első két hónapjában korábban soha nem látott mínuszt halmozott fel a büdzsé. Így azon túl, hogy idei költségvetésben eredetileg szereplő 2,9 százalékos hiányt nagyon gyorsan elengedte a kormány, még a megnövelt érték sem garantált. Már csak azért sem, mert nem csak a hiány, de a gazdasági növekedés is a korábban vártnál rosszabb lesz, ez pedig egyebek mellett az adóbevételekben is visszaköszönhet majd. Így részben megismétlődhet, amit 2023-ban láttunk, amikor az óriási hiány részben a tervektől jócskán elmaradó adóbevételek eredményeként áll elő.

A tavalyi hiányban a vártnál kisebb bevételek mellett érdemi hatása volt a kamatkiadások megugrásának is. Az MNB adatai szerint a magyar GDP 4,3 százaléka ment el erre, ami az EU országai között a legnagyobb érték, ami nominálisan is igen jelentős, 3000 milliárd forintot meghaladó összeget tett ki. Ráadásul ez idén sem fog a jegybank elemzése szerint csökkenni, sőt összegszerűen még a tavalyi értéket is meghaladhatja az ország idei kamatfizetési kötelezettsége.

Ahhoz, hogy a 4,5 százalékos hiánycél tartható legyen (a már fent jelzett tragikus februári adatokat követően) egyes elemzők úgy látták, hogy akár 1000 milliárdos költségvetési korrekcióra is szükség lehet. Ennek végrehajtása viszont tovább csökkentené a gazdasági növekedést, ami az idei GDP-arányos adósságcélokat sodorná veszélybe. Ha a külső környezet nem javul érdemben és a magyar kormány sem kezd érdemi spórolásba, akkor nagy valószínűséggel jövő ilyenkor a csökkenő államadóssággal sem tud majd büszkélkedni a kormány.

A fentiek alapján nagyobb az esélye, hogy év végén a 74 százalékos arányhoz közelebb lesz a GDP-arányos államadósságunk, mint a 73-hoz.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!