6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A kormányzati fanfárokat hallva úgy tűnhet, hogy az inflációt legyőztük és tovább lehet lépni. Ha azonban megnézzük a folyamatokat, akkor már nem ennyire megnyugtató a kép, lehetnek még negatív meglepetések.

A pénteken publikált inflációs adatok a növekedés további lassulását mutatták. Erre reagálva Nagy Márton úgy kommentálta a számokat, hogy „az infláció csökkentése jó ütemben halad, amely lényeges segítséget jelent a családok és a gazdaság számára egyaránt.” A gazdaságfejlesztési miniszter azt is jelezte, hogy az élelmiszerek inflációja is egy számjegyű lett, és hogy októberhez képest 3,6 százalékkal csökkent az üzemanyagok ára.

A fentiek alapján úgy tűnhet, a magyar gazdaságban minden probléma megoldódott, és a további pénzromlástól immár nem kell tartani. Az adatok és a trendek azonban összességében mást mutatnak, az infláció legyőzése még arrébb van.

A 25 százalékos dráguláshoz képest természetesen a mostani számok jóval kellemesebbnek tűnnek, ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy az idei 17 százalék feletti átlagos áremelkedést követően 2024-ben még Nagy Márton szerint is 5-6 százalékos lehet az infláció. Ráadásul számos olyan jel van, amelyek alapján a jövő év elején a mostani látványos csökkenés valószínűleg megtorpan, sőt januárban és februárban havi szinten akár negatív meglepetés is jöhet.

A "zuhanó" gázár

A felfele mutató kockázatok közül érdemes az egyik leginkább vitatott tétellel, a háztartási energiával kezdeni. A hivatalos statisztika szerint

a háztartási energia 18,1 százalékkal olcsóbb lett, ezen belül a vezetékes gázért 36,2, az elektromos energiáért 3,5 százalékkal kevesebbet, a tűzifáért 0,8, a palackos gázért 1,9 százalékkal többet kellett fizetni.

Miközben a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által alkalmazott metódus természetesen vitatható – nem véletlen érdeklődik a magyar számítási módról az Eurostat is – a látszólag érthetetlen folyamat mögött van logika. Elsőre ugyanis furcsának tűnhet, hogy miközben a lakossági fogyasztók számára hatósági árak vannak, amelyek 2022 augusztusa óta nem változtak, hogyan lehetséges, hogy a KSH hónapok óta jelentős áresésről ad számot.

Ennek hátterében az áll, hogy a fogyasztási adatokkal korrigálják az árszintet a statisztikusok, azért, mert minél kevesebb az elfogyasztott gáz mennyisége, elvileg annál kevesebben fizetik a rezsicsökkentett értékhez képest hétszeres lakossági piaci árat. Persze teljesebb képet kapnánk a folyamatokról, ha a KSH ezt a metódust például a tűzifára is kiterjesztette volna, ahol tavaly még sokan tudtak élni a piacinál alacsonyabb áron kínált hatósági áras fűtőanyaggal, amire idén már nincs lehetőség, ez pedig a fogyasztók szintjén a hivatalosan kimutatott 0,8 százalékos drágulásnál biztosan nagyobb pluszterhet jelent.
A háztartási energia inflációs számításával a múlt hónapban részletesen foglalkoztunk az alábbi írásunkban:

Ugyanakkor ez a tétel várhatóan idén októberben húzta vissza utoljára ilyen látványosan az inflációt, tavaly az áremelések után ugyanis volt egy drasztikus fogyasztáscsökkenés, amit támogatott a meglepően enyhe időjárás is. Az infláció kapcsán az idén úton-útfélen előkerülő bázishatás itt is szerepet játszik. (Itt is előkerül, hogy egy korábbi értékhez viszonyítják az aktuális értékeket és attól függően, hogy magas vagy alacsony szinthez hasonlítják ezeket, a mindennapi tapasztalatokkal akár ellentétes számok is kijöhetnek.)

Az egy évvel korábbi fogyasztáscsökkenéshez képest meglepő lenne, ha a következő hónapokban hasonló tendencia jelentkezne,

sokkal valószínűbbnek tűnik egyébként, hogy a mostani hidegebb idő miatt magasabb a fogyasztás, ami felfele kellene, hogy tolja a KSH által számított árat és így végső soron az inflációt is.

Az a fránya fogyasztási adó

Arról is többször írtunk, hogy a kormány ugyan Brüsszelre fogta az üzemanyagok fogyasztási adójának januári korrekcióját, ám erre részben azért kell sort keríteni, mert azt euróban határozta meg az EU, a forint pedig azóta érdemben gyengült. Ugyanakkor, a januártól esedékes 41 forintos adóemelés nagyjából a duplája annak, mint amekkorát a magyar fizetőeszköz gyengülése indokolna. A kormány lépése mögött így két ok állhat: vagy a jövőben érdemben gyengülő árfolyammal számolnak, vagy óriási szüksége van a lyukas költségvetésnek minden forrásra, így ez tulajdonképpen újabb megszorító intézkedés.

Mindenesetre ez az adóemelés olyan súlyú, hogy az inflációs mutatóban is érezteti majd a hatását. Ráadásul az üzemanyagok is olyan termékek, amelyeknek a drágulása nemcsak önmagukban hat, hanem van egy kellemetlen továbbgyűrűző hatás is. Ha ugyanis emelkednek az üzemanyagárak, az azzal jár, hogy a szállítási költségek is növekedni fognak, így végső soron nagyon sok termék árában visszaköszön majd az adóemelés.

És a béremelés?

Egy évvel ezelőtt a minimálbér és garantált bérminimum akkor viszonylag jelentősnek tűnő emelése kapcsán az elemzők egy része attól tartott, hogy ár-bér spirál indul majd be. Vagyis lesz egy öngerjesztő folyamat, amikor a növekvő infláció miatti jelentősebb béremelés tovább gerjeszti az inflációt, amire a dolgozók újabb bérköveteléssel reagálnak. Végül ez nem következett be, a magyar munkavállalók emiatt jelentős reálbércsökkenést szenvedtek el. Ez az ő szempontjukból rendkívül hátrányos volt, ugyanakkor az összeomló vásárlóerő miatt a kiskereskedelemben felerősödött az árverseny, ami az egyik legerősebb oka volt az infláció lassulásának.

Januártól viszont a mostani ismereteink alapján ismét erősebbnek tűnő béremelés jöhet, ami az év elején vélhetőleg bizonyos termékkategóriákba, így például a szolgáltatásokba beépülhet. A magas foglalkoztatás miatt egyébként a nyugati világban az utóbbi hónapokban már nem a korábban mumusnak számító energiaárak vagy a nyers- és alapanyagok drágulása miatt nőtt az árszínvonal, hanem a szolgáltatások áremelkedése miatt. A pénteken publikált magyar inflációs számokban is visszatükröződött egyébként ez, hiszen míg az alapmutató 7,9 százalékkal nőtt, addig a szolgáltatások 12,6 százalékkal drágultak.

Nehéz elképzelni, hogy egy komolyabb béremelést követően a szolgáltatók a növekvő költségeiket ne próbálnák az árakban is érvényesíteni, így az valószínűsíthető, hogy ez a kategória az év elején is nagyobb mértékben növekszik majd, mint a fogyasztóiár-index.

Összességében tehát a Magyar Nemzeti Bank mértéktartó magatartása sokkal inkább indokoltabbnak tűnik, mint a kormány hurráoptimizmusa, többségében vannak ugyanis az infláció növekedésére, illetve a beragadására utaló kockázatok. Az elmúlt hónapok javulása ellenére is messze van még a jegybank által megcélzott 3 százalék körüli pénzromlás. Ennek eléréséhez továbbra is szigorú monetáris politikára lenne szükség, továbbá arra is, hogy a kedvező nemzetközi folyamatok ne vegyenek fordulatot és a kormány se akarja „bedobni a lovak közé a gyeplőt”.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!