5p

Lassan két hete alig változnak a hazai üzemanyagárak. Ebben szerepet játszik, hogy a forint nem tud érdemben erősödni. Ugyanakkor az olaj árának lassú csökkenése miatt akár alacsonyabb árak is lehetnek az év végén, derül ki az Mfor Üzemanyagár-figyelő aktuális elemzéséből.

A mögöttünk hagyott héten nem volt érzékelhető árváltozás a hazai üzemanyagpiacon. A gázolaj ugyan egy forinttal csökkent, míg a benzin ugyanennyivel drágult, ám ezek nem olyan változások, amelyek akár különösebb örömre vagy elkeseredésre okot adnának.

A stabil árak az uniós rangsorban is visszaköszönnek. A Weekly Oil Bulletin adatai szerint a magyar benzinárak a közösségi trendeknek megfelelően mozogtak. Az összeállítás szerint a hazai árak helyezése ezen a héten sem változott, így most is kilenc olyan ország volt, ahol a magyarországinál alacsonyabb a benzin átlagára.

Miután az uniós rangsorban nem változott a magyar pozíció, ez előrevetíti, hogy a régiós helyzetünk is stabil maradt. Közép- és Kelet-Európában ezúttal is öt olyan országot találunk (Bulgária, Csehország, Románia, Lengyelország és Szlovénia), ahol a hazainál alacsonyabb a benzin átlagára.

A KSH által készített kísérleti statisztika is hasonló képet fest, mint amiről az Mfor Üzemanyagár-figyelő hétről-hétre beszámol. Az EU Weekly Oil Bulletin adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára november hónapban 610 forint volt, ami 4 forinttal, 0,7 százalékkal alacsonyabb volt a szomszédos országok 614 forintos átlagértékénél, áll a KSH anyagában. A régió országaiban a novemberi átlagár 595 forint volt, a magyar ár 2,5 százalékkal, azaz 15 forinttal magasabb volt ennél. Az előző havi adathoz képest 13 forinttal nőtt a 95-ös benzin átlagára Magyarországon. Ezzel párhuzamosan a szomszédos és a régiós országokban megfigyelt átlag szintén 13 forinttal növekedett.

Talán meglepő, de a benzinnel szemben a gázolaj uniós összevetésben relatív olcsóbbá vált, miközben a hazai kutaknál, ahogy azt fent írtuk, nem volt árváltozás. Itt ugyanis két helyet sikerült javítani az uniós rangsorban, így ezúttal 11 olyan ország volt az EU-ban, ahol alacsonyabb az átlagár, mint nálunk.

Nemcsak uniós szinten, hanem a régióban is javult a magyar pozíció. Így ennél az üzemanyagtípusnál is öt olyan országot találunk, ahol a magyarországi áraknál olcsóbban tudunk tankolni.

A KSH elemzése szerint a dízelüzemanyag havi átlagára Magyarországon 624 forint volt, ami 2 forinttal, 0,3 százalékkal alacsonyabb volt a szomszédos országok 626 forintos átlagértékénél. A 601 forintos régiós átlagárat 23 forinttal, 3,8 százalékkal meghaladta a dízelüzemanyag átlagára Magyarországon. Az előző havi adathoz képest 21 forinttal nőtt a gázolaj havi átlagára Magyarországon. A szomszédos országokban megfigyelt átlagár szintén 21 forinttal, a régiós pedig 19 forinttal növekedett az októberi adathoz képest.

Magasan ragadnak az árak vagy lesz még áresés?
Magasan ragadnak az árak vagy lesz még áresés?
Fotó: Depositphotos

Az olaj áresése segíthet

Az üzemanyagárak szempontjából – ahogy arról rovatunkban rendszeresen írunk – az olaj ára és a forint árfolyama döntő fontosságú. A forint árfolyama a korábbi hetekkel ellentétben a mögöttünk hagyott napokban kiegyensúlyozott volt, csak egy szűk sávban mozgott a magyar fizetőeszköz a dollárral szemben. A Brent olaj határidős jegyzése 71,50 dollárra esett hordónként, így az Európában irányadó olajfajta a héten 1,5 százalékkal olcsóbb lett.

Friss árfolyamokat laptársunk, a szintén a Klasszis Médiához tartozó Privátbankár oldalán találhat, részletes elemzéseiket pedig itt olvashat.

A héten kis mértékben csökkentek az olajárak, miután az elmúlt napokban újra a gyenge kereslet került a középpontba. Ennek hátterében pedig az áll, hogy az OPEC+ csoport elhalasztotta a tervezett kínálatbővítést és 2026 végéig szeretnék kiterjeszteni a kitermelés nagyobb mértékű csökkentését.

A Kőolaj-exportáló Országok Szervezete csütörtökön közölt, áprilisig három hónappal kitolták az olajkitermelés növekedésének kezdetét, miközben egy évvel, 2026 végéig meghosszabbították a megszorítások teljes feloldását. A kommentárok szerint az OPEC+ azért fogja vissza továbbra is a kitermelést, mert a globális kereslet lassulása – különösen Kínában – és a másutt növekvő kitermelés miatt összességében komoly áresés volt tapasztalható.

A Brent az elmúlt hónapban nagyrészt egy szűk 70-75 dolláros hordónkénti sávban maradt, mivel a befektetők a gyenge kínai kereslet és a közel-keleti geopolitikai kockázatok növekedése között őrlődtek. Az OPEC döntését követően jelent meg a Morgan Stanley elemzése, az amerikai befektetési banki óriás a hordónkénti 66-68 dollárról 70 dollárra emelte a jövő évi előrejelzését.

A jövő héten a magyar inflációs adat hatással lehet a forint mozgására, de a nemzetközi piacokon is számos fontos makrogazdasági adat érkezik majd. Ezek a devizapicokon, vagy akár az olaj jegyzésénél is érdemi ármozgást hozhatnak. Így nagyon nehéz előre megjósolni, hogy milyen ármozgások jönnek a hazai kutaknál.

Ha nem lesz komoly ármozgás sem az olaj, sem a forint jegyzésénél, akkor kisebb mértékű árcsökkenés jöhet a magyar üzemanyagok árában. A historikus minták alapján megfigyelhető, hogy az év végén a pénz és tőkepiacokon tapasztalható kisebb likviditás miatt olykor hevesebb mozgások alakulhatnak ki. Ugyanakkor az olajtársaságok ezeket igyekeznek valamelyes kisimítani, az Mfor Üzemanyagár-figyelő tapasztalatai szerint. Így könnyen lehet, hogy az előttünk álló héten sem látunk majd komolyabb ármozgást a benzinkutakon.

A grafikonok a cikkünk megjelenésekor aktuális adatokat mutatja, ezek azonban később frissülhetnek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!