6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Szép lassan a kormány is beismeri, hogy igencsak nagy bajban van a költségvetés. 

Némiképp váratlan, ám mégis logikusan időzített közleményt adott ki kedden reggel a Pénzügyminisztérium, melynek lényege, hogy a kormány megemeli a GDP arányában meghatározott idei költségvetési hiánycélt, 3,9-ről 5,2 százalékra. Noha hangsúlyozzák, hogy ez még így is egy százalékpontos csökkenést jelent 2022-höz képest, ám két fontos dologról is hallgatnak a közleményben.

Ám előbb egy gondolatnyi kitérő arról, miért is logikus az időzítés: a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) ugyanis kedd reggel tette közzé a kormányzati szektor első féléves egyenlegére vonatkozó statisztikát, melyből már világosan látszik az, ami a tárca által havonta közzétett államháztartási adatokból csak sejthető volt: nem kicsit véti el a kormány az idei évi hiánycélját.

A KSH közlése szerint az első félév végére 2296 milliárd forintos hiány keletkezett, ami az éves 3420 milliárdos hiánycél bő 67 százalékát teszi ki - a helyzet pedig azóta csak tovább romlott. GDP-arányosan pedig ez a hiány 6,3 százalékot jelent. Ezt kellett volna levinnie a kormánynak a második félévben a 3,9 százalékban meghatározott szintig. 

És akkor ezen a ponton térünk vissza a Pénzügyminisztérium közleményére, melyben tehát kiemelik, hogy az új 5,2 százalékos hiánycél továbbra is egy százalékponttal alacsonyabb a 2022-esnél, tehát a hiánycsökkentés megvalósul. Arról viszont nem szól a fáma, hogy az idei év vonatkozásában nem kicsi korrekciót hajtottak végre, 1,3 százalékpontosat. Ráadásul az az általuk említett egy százalékpontos csökkentés sem annyira egyértelmű, mint azt a tárca közleménye állítja. Tavaly ugyanis lényegében egy elszámolási "vita" miatt emelkedett a GDP-arányos hiánycél 4,8 százalékról 6,2-re. Az Európai Bizottság ugyanis a magyar állam nagy gázbeszerzését (vagyis a Gazprommal kötött szerződésen kívüli 700 millió köbméteres vásárlását - a szerk.) a kiadások között számoltatta el, és mivel a kormány ezt magától nem így tette volna, ők emiatt a 4,8 százalékot tekintették sokáig "tényleges" hiánynak. Ehhez képest pedig a most meghatározott 5,2 százalék 0,4 százalékpontos hiánynövekedésnek számítana - elviekben. Ez a módosított hiánycél egyébként megfelel a Magyar Nemzeti Bank által múlt hét csütörtökén közzétett 5,2 százalékos előrejelzésnek. 

Sok gond van az idei büdzsével. Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Sok gond van az idei büdzsével. Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Egyáltalán nem biztos azonban, hogy a kormány a hiánycél megemelésével sok költségvetési mozgásteret csinált volna magának, hiszen minden jel szerint az általuk - még a mai napig - hivatalosan várt 1,5 százalékos növekedésre esély sincsen. Sőt, sokkal elképzelhetőbb a gazdasági stagnálása vagy minimális (0,5 százalékos) zsugorodása is. Márpedig, ha egy törtben a nevező alacsonyabb a számláló változatlansága mellett, az matematikailag magasabb hányadost eredményez. Ugyanakkor az is tény, hogy miközben az első félévben 2296 milliárd forintos hiányt halmozott fel a költségvetés, és augusztusban már a 3299 milliárdot is elérte, kérdéses, hogy cirka 100 milliárdos mozgástérrel le lehet-e hozni a hátralévő négy hónapot. Igaz, ebben a kormányzat segítségére lehet a költségvetés éven belül jellemző lefutása, annak úgymond orrnehézsége. 

Így költekezik túl a kormány

A KSH frissen közzétett adatai szerint a kormányzati szektor bevétele 15 366 milliárd, kiadása pedig 17 662 milliárd forint volt. 2023 első félévében a bevételek 1605 milliárd forinttal, 11,7 százalékkal nőttek az előző év azonos időszakához képest. A legjobban, 790 milliárd forinttal, 13,9 százalékkal a termelési adók bővültek, amelyen belül 172 milliárd forint (5,5 százalék) volt az áfabevétel növekedése, emellett jelentősen bővültek a különadó-bevételek. Bár látszólag tavalyhoz képest nőttek a kormány áfabevételei, valójában egyáltalán nem lehet nagyon örülni a sor teljesítményének. Bár az első félévben a 20 százalék feletti infláció elviekben hozzájárul a magasabb bevételekhez és ez éves viszonylatban meg is mutatkozik, a kormány által várt és tervezett szinttől elmaradnak a bevételek. Ennek hátterében pedig a kimagasló infláció mellett bekövetkezett fogyasztás-visszaesés áll. Ezt jól szemlélteti, hogy júniusig 3328 milliárd forint folyt be áfából a költségvetésbe, ami 41,7 százalékos időarányos teljesítést jelent. Az elmaradás így 665 milliárd forint. Érdekes egybeesés, hogy ez szinte pont annyi, amennyit a kormány jogos követelésként igényel az EU-tól a határvédelmi költségek megtérítése címén. Mint ezt a PM közleményében is írja: 

"Magyarország évek óta kéri az Európai Bizottságtól az uniós határok védelmére fordított határvédelmi költségek megtérítését, amelynek összege eléri a 650 milliárd forintot. Amennyiben a Bizottság eleget tenne Magyarország jogos kérésének, a hiány mértéke közel 1 százalékkal lenne alacsonyabb."

Visszatérve a bevételek első féléves alakulására, a jövedelemadó-bevételek 365 milliárd forinttal, 16,1 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit. A társadalombiztosítási hozzájárulások 462 milliárd forinttal, 14,6 százalékkal lettek magasabbak. Az egyéb bevételek 11 milliárd forinttal, 0,4 százalékkal csökkentek.

Ezzel párhuzamosan a kiadások 3232 milliárd forinttal, 22,4 százalékkal emelkedtek. A bővülés a kifizetett munkavállalói jövedelem esetében 33 milliárd forint (1 százalék) volt, amit a hathavi „fegyverpénz” bázisidőszakban megvalósult kifizetése is befolyásolt. Magyarán az idei növekmény még nagyobb lenne, ha tavaly nem utalták volna ki a hathavi "fegyverpénzt". A pénzbeni társadalmi juttatások 778 milliárd forinttal, 23,1 százalékkal lettek magasabbak, elsősorban a nyugellátásra kifizetett összegek növekedése miatt, ez év elején ugyanis 15 százalékkal emelte a kormány a nyugdíjakat, ami mellé a 13. havi nyugdíjat is ilyen megnövelt összegben folyósították. A folyó termelőfelhasználás 370 milliárd forinttal, 15,1 százalékkal, a kamatkiadások pedig 832 milliárd forinttal, a 2,1-szeresükre nőttek, vagyis 105 százalékkal. A bruttó állóeszköz-felhalmozás 210 milliárd forinttal, 15,3 százalékkal csökkent, amiben megmutatkozik az állami beruházások leállítása. A kormányzati szektor egyéb kiadásai 1429 milliárd forinttal, 47,5 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit, főként az energiaszolgáltató cégeknek nyújtott támogatások ugrásszerű növekedése következtében.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!