6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Bár a jegybank elkötelezett az euró sikeres és biztonságos bevezetése mellett, jelenleg az ország gazdasága „még nem áll az euróérettség megfelelő szintjén” – írta Matolcsy György, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) elnöke egy képviselői kérdésre. Hozzátette, pillanatnyilag a maastrichti kritériumok sem teljesülnének, ám a jegybank egy több változóból álló feltételrendszert dolgozott ki az euróövezeti csatlakozáshoz.

Az MNB „elkötelezett az euró sikeres és biztonságos magyarországi bevezetése mellett” – írta válaszában Matolcsy György jegybankelnök Balassa Péter országgyűlési képviselőnek. A jobbikos honatya azt kérdezte a monetáris politika vezetőjétől, milyen feltételek szükségesek az euró bevezetéséhez, amelyeket Magyarország nem tud teljesíteni.

A válaszban az MNB első embere kifejtette, szerintük az euróövezethez csatlakozás feltételeit nem elegendő a hagyományos maastrichti kritériumokkal mérni. Ezért – tette hozzá Matolcsy – a magyar jegybank kidolgozta és 2020-ban publikálta is a Maastricht 2.0-nak nevezett feltételrendszert, mely „az eredeti nominális kritériumok finomhangolásán túl új reálkritériumokat is figyelembe vesz”. A jegybankelnök úgy látja, ezt a kritériumrendszert figyelembe véve

„Magyarország még nem áll az euróérettség megfelelő szintjén”.

Hozzáteszi, az elmúlt évek magas inflációs környezetében még a nominális maastrichti kritériumok sem teljesülnek, ugyanis mind az inflációs, mind a hosszú távú hitelek kamatlábára vonatkozó mutatóink túllépik a felső korlátot.

Érdemes felidézni, hogy az euró bevezetését alapvetően négy feltételhez, az úgynevezett maastrichti konvergenciakritériumokhoz kötik:

  • az infláció legfeljebb 1,5 százalékponttal lehet magasabb a három legalacsonyabb mutatóval rendelkező tagállam inflációs rátája átlagánál
  • a hosszú lejáratú hitelek kamatlába legfeljebb 2 százalékponttal haladhatja meg a három legalacsonyabb inflációs mutatóval rendelkező ország kamatlábátlagát
  • a költségvetési hiány legfeljebb 3, a bruttó államadósság pedig legfeljebb 60 százaléka lehet az ország bruttó hazai termékének (GDP)
  • az adott ország nemzeti devizája két évig nem lépheti át a meghatározott árfolyamsávot, ami azt is jelenti, hogy az országnak be kell lépnie az Európai Árfolyam-mechanizmus (ERM) rendszerébe.

Ezt a feltételrendszert azóta az országok eltérő szerkezete, fejlettségi szintje miatt több kritika is érte, ráadásul voltak olyan tagállamok is, amelyek azt bármiféle szankció nélkül megsérthették. A koronavírus-járvány okozta gazdasági átrendeződés azután a gyakorlatban is megmutatta, a maastrichti kritériumok csak akkor tarthatók, ha a dolgok a normális kerékvágásban zajlanak, ám egy gazdasági sokk borítja a szépen felépített rendszert.

Matolcsy György szerint az euró bevezetéséhez jóval több feltételt kellene teljesítenie egy országnak, mint amennyit a maastrichti kritériumrendszer meghatároz. Fotó: Pixabay
Matolcsy György szerint az euró bevezetéséhez jóval több feltételt kellene teljesítenie egy országnak, mint amennyit a maastrichti kritériumrendszer meghatároz. Fotó: Pixabay

A Matolcsy György által hivatkozott Maastricht 2.0 konvergenciakritériumokat az MNB a Fenntartható felzárkózás euróval című kiadványában jelentette meg. Ez a jelenlegi konvergenciakritériumokat is kiigazítaná.

  • Az inflációs mutatónál és a hosszú lejáratú hitelek kamatlábának mutatójánál csak a három legalacsonyabb pozitív inflációval rendelkező ország átlagát tekintené. Az MNB szerint tartósan alacsony inflációs környezet esetén egyes referenciaországokban ez a mutató negatív lehet, ám – mint fogalmaznak – „az eurozónához való csatlakozás tekintetében azonban sem a túl magas, sem a túl alacsony infláció nem kívánatos”.
  • Az adósságcélt 50 százalékra csökkentené, a költségvetési hiányt pedig a GDP-arányos államadósság mértékétől függően, 50 százalék alatt 2 százalékban, 50 és 90 százalék között 1 százalékban, 90 százalék fölött nulla százalékban maximálná. Indokolásuk szerint „aszimmetrikus sokkok esetén fontos, hogy kellő mértékű költségvetési mozgástér álljon rendelkezésre a gazdaság stabilizációjára a költségvetés fenntarthatóságának veszélyeztetése nélkül”.

A szintén a Klasszis Média által kiadott laptársunk, a Privátbankár hónapról hónapra közzéteszi az európai országok, köztük az eurózóna országainak inflációs adatait. Az októberi inflációs adatok ezen a linken érhetők el, míg a rovat korábbi cikkeit ide kattintva olvashatják.

Matolcsyék a fenti változtatások mellett további makrogazdasági mutatókat is kívánatosnak tartanának figyelembe venni, mielőtt egy ország csatlakozna az euróövezethez.

  • Az egy főre jutó GDP, illetve a bérszívonal is (vásárlóerő-paritáson) érje el az eurózóna 90 százalékát! A kiadvány empirikus adatokkal mutatja be, hogy e szint fölött a felzárkózásból fakadó inflációs többlet elhanyagolható mértékű.
  • A csatlakozni kívánó ország az eurózónához hasonló gazdasági ciklusokkal rendelkezzen, a korrelációs együttható érje el a 0,7-et! Az MNB ezt úgy indokolja, hogy ilyen esetben garantálható, hogy a csatlakozni szándékozó ország és az eurozóna a pénzügyi rendszer szempontjából hasonlóan reagáljon a gazdasági sokkokra.
  • Elvárják, hogy az euró bevezetésére készülő országban a pénzügyi szektor mélysége, azaz a magánszektornak nyújtott hitelállomány GDP-hez viszonyított aránya érje el az eurózóna átlagának 90 százalékát! Az ehhez fűzött indokolás szerint ilyen esetben a megnövekedett tőkeáramlás következtében nem alakul ki függőség a külföldi tőke iránt, valamint a tőkeáramlás felerősödése sem eredményez túlzott hitelezést és prociklikus gazdasági folyamatokat. A pénzügyi szektor ilyen tekintetben a skandináv államokban a legmélyebb, Nyugat- és Dél-Európában átlag feletti, Közép-Európában átlag alatti. Magyarország mellett Románia, illetve két balti állam, Lettország és Litvánia pedig ebben a mutatóban jelentősen elmarad az eurózóna átlagától.
  • A kis- és középvállalkozások (kkv) munkatermelékenysége érje el a nagyvállalatok ilyen mutatójának 50 százalékát! A jegybank szerint ebben az esetben „a hitelezési ciklus lejtmenetében sem várható jelentős hitelszűke, így kisebb feladat hárulna az önálló monetáris politikára”. Hozzáteszik, nemzetközi tapasztalat, hogy a kkv-szektor alacsonyabb termelékenysége nagyobb inflációval jár együtt.
  • A munkaerőpiac legyen közel a teljes foglalkoztatottsághoz, és az legyen fenntartható szintű is! Mint az írás fogalmaz, ha nincs ciklikus munkanélküliség, akkor „az anticiklikus politika és a zónában szükséges fiskális mozgástér egyaránt a kiegyensúlyozott költségvetés irányába mutat”.
  • A jegybanki tanulmány nem számszerűsíti, de kijelenti, hogy az eurót bevezetni kívánó ország minél diverzikáltabb exportszerkezettel rendelkezzen mind területi eloszlása, mind termékválaszték alapján. Utóbbiban a magas hozzáadott értékű termékeket kell előnyben részesíteni. Az MNB-nél úgy látják, „válságidőszakok idején így kisebb reálgazdasági áldozat keletkezik a nagyobb terméklefedettség révén”.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!