5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Magyar Nemzeti Bank friss jelentése alapján a koronavírus-járvány mégsem sodorta magával a szociális hozzájárulási adó csökkentési tervét. Igaz, az eddig gondoltnál kicsit később nyílhat erre lehetőség.

A jelek szerint nemcsak a gazdasági növekedés idei mértékét illetően van jelentős különbség a kormányzat és a jegybank várakozása között. A Magyar Nemzeti Bank friss inflációs jelentése alapján a munkaadók és a cégek likviditási helyzetének gyorsabb ütemű helyrebillenésére lehet számítani, ha a versenyszféra átlagos bruttó bérének emelkedését nézzük.

Míg ugyanis a kormány 2021-re úgy számol, hogy a eddigieknél jóval szerényebb mértékű, 7 százalékos béremelkedés történhet a versenyszférában, addig a jegybanki szakemberek 9,1-9,7 százalékos növekedési ütemet tartanak elképzelhetőnek. Az érzékelhetően nagy eltérés a kormányzati és jegybanki prognózisok között jelen körülmények között nem alaptalan. A koronavírus-járvány negatív gazdasági hatásait még mindig nem teljesen lehet teljeskörűen felbecsülni, arról pedig még kevesebb információ áll rendelkezésre, hogy milyen ütemben lesz képes helyreállni a gazdaság, milyen hatékonysággal fognak működni a kormány által megtett gazdaságmentő intézkedések.

Ennek ismeretében pedig azt sem lehet nagy biztonsággal felmérni, hogyan fog alakulni idén és jövőre a vállalkozások anyagi helyzete. Főleg annak tudatában nem, hogy őszre várják a koronavírus-járvány második hullámát, ami szintén járhat fiskális nehézségeket okozó korlátozásokkal. Ám, ahogy a gazdasági növekedés terén, úgy a következő évi béremelési, -emelkedési lehetőségekhez is másként áll a két pólus. Ezúttal azonban sok múlik azon, hogy a kormány vagy a jegybank prognózisa felel-e majd meg a tényadatoknak. A versenyszféra béremelkedési üteme az infláció mértékével párhuzamosan dönti el ugyanis az elmúlt pár évet meghatározó, a cégek bérköltségeit érdemben mérséklő megállapodás teljesülését.

2016-ban a kormány egy hatéves bérmegállapodást kötött, melynek értelmében ha legalább 6 százalékos reálszintű bérnövekedés történik, akkor 2 százalékponttal csökken a szociális hozzájárulási adó mértéke. Ha erre minden évben lenne mód, akkor a bruttó bérre fizetett teher az időszak végére 11,5 százalékra csökkenne. Jelenleg a negyedik csökkentés lép majd életbe július elsejétől, melynek nyomán 17,5-ről 15,5 százaléknyi terhet kell fizetniük a munkaadóknak.

A költségvetési törvényjavaslatban rögzített kormányzati várakozás arra utalt, hogy idén mindössze 2,6, jövőre pedig 3,8 százalékos lehet a reálszintű béremelkedés. Vagyis nyilvánvaló, hogy nem teljesül a szochó-csökkentés feltételeként rögzített kritérium. Bár jelen körülmények között nem tartjuk elképzelhetetlennek azt sem, hogy ha úgy ítéli meg a kormány, akkor gazdaságösztönzési céllal saját hatáskörben dönt majd az adó mérsékléséről, gyakorlatilag figyelmen kívül hagyva a hatéves megállapodást.

A jegybank sokkal optimistább a kormánynál

A Magyar Nemzeti Bank friss jelentése szerint azonban a kormány várakozásainál sokkal kedvezőbben alakulhatnak majd a szochó-csökkentés szempontjából releváns makrogazdasági adatok.

Ami az inflációt illeti,

  • 2020: 3,2-3,3
  • 2021: 3,2-3,3
  • 2022: 2,9 százalék lehet,

a versenyszféra bruttó bére pedig:

  • 2020: 5,3-6,4,
  • 2021: 9,1-9,7,
  • 2022: 7,8-8,3 százalékkal emelkedhet.

Ezek alapján az adott év vonatkozásában legnagyobb inflációs várakozás és legkisebb bérnövekedési ütem figyelembe vételével:

  • 2020: 1,9,
  • 2021: 5,6
  • 2022: 4,7

százalékos reálszintű bérnövekedés várható az előrejelzések legkedvezőtlenebb alakulása esetén.

Bár egyik érték sem éri el a kritériumként megszabott 6 százalékot, a jegybank mégis azt írja:

a szociális hozzájárulási adó 2020. július 1-jétől 2 százalékponttal csökken. Az előrejelzési horizonton további 2 százalékponttal mérséklődhet a szociális hozzájárulási adó, várakozásunk szerint 2022 elején.

Vagyis 2021-ben már látják annyira kedvezőnek a gazdasági folyamatokat és a munkaadók anyagi lehetőséget, hogy azok érdemi emelést tegyenek lehetővé. Ugyan az 5,6 százalék elmarad a szükséges 6 százaléktól, mint említettük, de nagyon kicsi a különbség. Olyannyira, hogy ha az optimistább, 9,7 százalékos béremelkedési ütem valósul meg, akkor egy magasabb, 3,3 százalékos infláció mellett is összejönne a 6,2 százalékos reálszintű bérnövekedés.

Összefoglalva tehát bár a kormány várakozásai szerint az előttünk álló  időszakban a makrogazdasági prognózisok alapján nem lesz tere a szociális hozzájárulási adó további, megállapodás szerinti mérséklésének, a jegybank sokkal kedvezőbb forgatókönyvet is reálisnak tart. Igaz, márciushoz képest az ő várakozásuk is némiképp romlott, hiszen akkor - a járvány kezdetén - még úgy vélték, az infláció és a béremelkedési ütem már 2021 végén lehetővé teszi a soron következő adócsökkentést. A frissített prognózis szerint azonban erre csak pár hónappal később, 2022 elején lesz lehetőség.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!