Hamarosan lezárulhat a MÁV-Vagon Kft. részbeni privatizációja, vagyis magántőkét von be a kormány a lassanként széthulló MÁV-ba, legalábbis erre lehet következtetni a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) oldalán elérhető dokumentumból.
A Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt. és az általa irányított Ganz-MaVag Holding Kft. irányítást szerez a MÁV Vagon Kft. felett
- olvasható az április 8-án publikált összefonódás-bejelentés.
A MÁV már tavaly októberben közölte: a kormány úgy döntött, hogy a MÁV Vagon Kft. mintegy 75 százaléka magánkézbe kerül. A cég ugyanakkor továbbra is a MÁV–Volán-csoport leányvállalata marad, így az ott dolgozók munkáját nem befolyásolja a tulajdonosi szerkezetváltás. A vállalat új többségi tulajdonosa a Magyar Vagon Zrt. lesz, amelynek a kezében már ott van a vasúti járműveket gyártó és javító Dunakeszi Járműjavító Kft. Ez az a vállalat, amelyben korábban az orosz tulajdonosok mellett a honvédelmi miniszternek, Szalay-Bobrovniczky Kristófnak is volt részesedése. Ám a miniszteri kinevezése után le kellett mondani róla Hernádi Zsoltnak, a Mol-vezérigazgatójának a javára.
A Magyar Vagon Zrt.-ben a Magyar Vagon Invest Zrt. mellett a Solva Industrial Investments Zrt. a társtulajdonos, amely a Solva II Magántőkealap cége. Ezt a magántőkealapot Hernádi Zsolt Mol-elnök-vezérigazgatóhoz és üzleti köréhez kötik.
Hatalmas és jelentős múlttal rendelkező vállalat a MÁV-Vagon Kft.
A több mint 125 éves vasútgépészeti történet és tapasztatok az alapja a mai MÁV Vagon Kft. tevékenységének. Közel 30 éve végzi a személyszállító vasúttársaság részére a járműjavítási szolgáltatásokat, gyártja az ehhez szükséges járműalkatrészeket, továbbá a cégcsoporton kívüli vasúti járműjavítási piac vevői igényeinek megfelelő komplex vasúti járműjavítási, karbantartási, felújítási szolgáltatásokat is ellátja
- szól a bemutatkozás.
Nyilvánosan hozzáférhető adatok szerint a MÁV Vagon Kft. értékesítési nettó árbevétele 2022-ben 43,8 milliárd forint volt az előző évi 10,8 milliárd forint után. A társaság adózott eredménye 2022-ben 87 millió forint volt a 2021-ben elért 1 milliárd forinttal szemben. Ha lezárul a tranzakció, akkor a MÁV egy külsős cégnek fizethet olyan munkákért, amelyeket eddig házon belül oldottak meg.
A MÁV korábban arról számolt be, hogy a tranzakciótól
- versenyképesebb,
- üzleti alapú működést,
- a döntések és a javítások átfutási idejének rövidülését,
- valamint jobb anyagellátást
vár.
Ezzel összességében szerintük növelhető a vasúti személyszállításért felelős MÁV-Start járműveinek üzem- és üzletképessége, végső soron az általános szolgáltatási színvonal és az utaselégedettség. Mindez annak a kormányzati célnak a teljesülését segítheti szerintük, hogy a MÁV-Volán csoport kötött pályás járműveinek 40 éves átlagéletkora jelentősen csökkenjen. Ennek érdekében korszerű járművek beszerzése és gyártása szükséges.
A Ganz-MaVag a napokban már szerepelt a hírekben. Lapunk is beszámolt róla, hogy a Ganz-Mavag Europe Zrt. hivatalosan is jóváhagyást kér a spanyol kormánytól a Talgo vonatgyártó megvásárlására. A magyar cég március 7-én 5 eurós részvényenkénti áron tett vételi ajánlatot a spanyol gyártóvállalatra.
Az ajánlat összesen 619 millió eurós (240 milliárd forintos) értékű.
Az ügyletet Madridban még szigorú ellenőrzések alá vonják, mert a spanyol kormány stratégiai fontosságú vállalatnak tekinti a Talgót, és a spanyol céget a háttérben leselkedő orosz befektetőktől féltik.