4p

NIS2: rohamosan közeleg a határidő, kerülje el a bírságot!
Mit jelent a gyakorlatban a NIS2 a vállalkozások számára?
Hogyan válasszunk szolgáltatót a megfelelőség biztosításához?
Milyen eszközökkel lehet erősíteni a védelmet és mit kell tenni, ha támadás ért minket?

NIS2 újratöltve - IT-biztonság a gyakorlatban

2024. június 18.

Részletek és jelentkezés itt!

Már a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálja, hogy az államtól Hernádi Zsolt közelébe kerülhet-e a MÁV Vagon Kft. nagy része.

Hamarosan lezárulhat a MÁV-Vagon Kft. részbeni privatizációja, vagyis magántőkét von be a kormány a lassanként széthulló MÁV-ba, legalábbis erre lehet következtetni a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) oldalán elérhető dokumentumból.

A Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt. és az általa irányított Ganz-MaVag Holding Kft. irányítást szerez a MÁV Vagon Kft. felett

- olvasható az április 8-án publikált összefonódás-bejelentés.

A MÁV már tavaly októberben közölte: a kormány úgy döntött, hogy a MÁV Vagon Kft. mintegy 75 százaléka magánkézbe kerül. A cég ugyanakkor továbbra is a MÁV–Volán-csoport leányvállalata marad, így az ott dolgozók munkáját nem befolyásolja a tulajdonosi szerkezetváltás. A vállalat új többségi tulajdonosa a Magyar Vagon Zrt. lesz, amelynek a kezében már ott van a vasúti járműveket gyártó és javító Dunakeszi Járműjavító Kft. Ez az a vállalat, amelyben korábban az orosz tulajdonosok mellett a honvédelmi miniszternek, Szalay-Bobrovniczky Kristófnak is volt részesedése. Ám a miniszteri kinevezése után le kellett mondani róla Hernádi Zsoltnak, a Mol-vezérigazgatójának a javára.

Dolgozó a Dunakeszi Járműjavító Kft. gyártócsarnokában
Dolgozó a Dunakeszi Járműjavító Kft. gyártócsarnokában
Fotó: MTI / Máthé Zoltán

A Magyar Vagon Zrt.-ben a Magyar Vagon Invest Zrt. mellett a Solva Industrial Investments Zrt. a társtulajdonos, amely a Solva II Magántőkealap cége. Ezt a magántőkealapot Hernádi Zsolt Mol-elnök-vezérigazgatóhoz és üzleti köréhez kötik.

Hatalmas és jelentős múlttal rendelkező vállalat a MÁV-Vagon Kft.

A több mint 125 éves vasútgépészeti történet és tapasztatok az alapja a mai MÁV Vagon Kft. tevékenységének. Közel 30 éve végzi a személyszállító vasúttársaság részére a járműjavítási szolgáltatásokat, gyártja az ehhez szükséges járműalkatrészeket, továbbá a cégcsoporton kívüli vasúti járműjavítási piac vevői igényeinek megfelelő komplex vasúti járműjavítási, karbantartási, felújítási szolgáltatásokat is ellátja

- szól a bemutatkozás.

Nyilvánosan hozzáférhető adatok szerint a MÁV Vagon Kft. értékesítési nettó árbevétele 2022-ben 43,8 milliárd forint volt az előző évi 10,8 milliárd forint után. A társaság adózott eredménye 2022-ben 87 millió forint volt a 2021-ben elért 1 milliárd forinttal szemben. Ha lezárul a tranzakció, akkor a MÁV egy külsős cégnek fizethet olyan munkákért, amelyeket eddig házon belül oldottak meg.

A MÁV korábban arról számolt be, hogy a tranzakciótól 

  • versenyképesebb, 
  • üzleti alapú működést, 
  • a döntések és a javítások átfutási idejének rövidülését, 
  • valamint jobb anyagellátást

vár. 

Ezzel összességében szerintük növelhető a vasúti személyszállításért felelős MÁV-Start járműveinek üzem- és üzletképessége, végső soron az általános szolgáltatási színvonal és az utaselégedettség. Mindez annak a kormányzati célnak a teljesülését segítheti szerintük, hogy a MÁV-Volán csoport kötött pályás járműveinek 40 éves átlagéletkora jelentősen csökkenjen. Ennek érdekében korszerű járművek beszerzése és gyártása szükséges.

A Ganz-MaVag a napokban már szerepelt a hírekben. Lapunk is beszámolt róla, hogy a Ganz-Mavag Europe Zrt. hivatalosan is jóváhagyást kér a spanyol kormánytól a Talgo vonatgyártó megvásárlására. A magyar cég március 7-én 5 eurós részvényenkénti áron tett vételi ajánlatot a spanyol gyártóvállalatra.

Az ajánlat összesen 619 millió eurós (240 milliárd forintos) értékű.

Az ügyletet Madridban még szigorú ellenőrzések alá vonják, mert a spanyol kormány stratégiai fontosságú vállalatnak tekinti a Talgót, és a spanyol céget a háttérben leselkedő orosz befektetőktől féltik.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!