6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Csütörtök este jelezte a Pénzügyminisztérium, hogy beruházásokat halasztanak el, majd pénteken megjelent az erről szóló rendelet is. A 350 milliárd forintos megszorítás több, mint jelzésértékű, úgy tűnik az év végéhez közeledve a kormány elkezdett rendet csinálni.

Az Orbán Viktor vezette kabineteket 2010 óta sok kritika érhette, volt ugyanakkor egy olyan terület, ahol nem csak a korábbi szocialista vezetésű kormányokat verték utcahosszal, de az Európai Unióban is éltanulónak számított. Ez pedig a költségvetési fegyelem, amely az első teljes év konszolidációját követően 2011 és 2019 között példaértékű volt. A hiányt nem csak az úgynevezett Maastrichti kritériumnak számító 3 százalék alatt sikerült tartani, de inkább a 2 százalékos érték közelében mozgott. Érdekesség, hogy a járvány kitörését követően a hivatalos prognózisokban sokáig tartotta magát a 3 százalék alatti hiánycél. Más kérdés, hogy 2020 második negyedévében a magyar gazdaság teljesítménye durván megbicsaklott, erre reagálva aztán a kormány nagyon komoly pénzeket mozgatott meg a gazdasági hanyatlás megállítására és a növekedés beindítására. A csökkenő GDP és a növekvő kiadások hányadosaként pedig a hiány százalékos értéke elszállt.

Meghúzzák a nadrágszíjat (Fotó: depositphotos.com)
Meghúzzák a nadrágszíjat (Fotó: depositphotos.com)

Érdemes megjegyezni, hogy ez globális trend volt, a közgazdászok világszerte a kormányzati (fiskális) és a jegybanki (monetáris) élénkítésben látták a gazdasági kilábalás kulcsát. Ennek megfelelően a 2020-as hiány ugyan jelentős, ám egyúttal indokoltnak is tekinthető. Kritikát az idei és a jövő évi költségvetés kapott nem csak a kormánytól független szakértőktől, de maga az MNB elnöke is kifejezte nemtetszését. Matolcsy György szerint a beindult élénk növekedést felesleges prociklikusan további fiskális eszközökkel támogatni, mert annak hatása a GDP-re már nem lesz jelentős. Ugyanakkor a túlzott költségvetési költekezés megnyomja az inflációt, és kezelhetetlenné teszi az adósságot.

Az adósság kapcsán az mfor.hu a napokban közölt elemzést, reagálva Varga Mihály elmúlt napokban tett közleményeire, mely szerint két lépésben nagyságrendileg 1500 milliárd forinttal csökkent az államadósság. A jól hangzó bejelentések mögött ugyanis számításaink szerint elsősorban a törvényi kötelezettségének felelt meg a kormány, betartva az alkotmányban is rögzített adósságcsökkentési szabályt. A sikerként való kommunikáció valahol vicces, ennek ellenére ezek a lépések megnyugtatóak is, hiszen jelzik, hogy a kormány a fiskális politikában nem vesztette el (teljesen) a fókuszt.

A beruházások visszafogásáról való döntés a fenti szempontok alapján nem csak logikus, de a pénzügyi egyensúly szempontjából dicséretes is. Ettől függetlenül azok a szakterületek, települések, amelyeket a mostani költségstop érint vélhetőleg egészen másképp élik meg a döntést. A Pénzügyminisztérium egyébként úgy kommunikálta, hogy azért tudják meglépni, mert a magyar gazdaság újraindítása sikeres. Mint írták a gazdaság teljesítménye 6,1 százalékkal nőtt, a beruházások 12 százalék felett bővültek, a foglalkoztatottak száma 4,7 millióra emelkedett, a munkanélküliségi ráta pedig 4százalék alá javult. Mindez azt jelenti, hogy a magyar gazdaság teljesítményét már kisebb mértékben szükséges állami beruházásokon keresztül is ösztönözni. A kormány úgy döntött, hogy egyes beruházásokat később valósít meg, ezzel jelentősen, összesen 350 milliárd forinttal növeli Magyarország idei évi pénzügyi tartalékait az államadósság csökkentése mellett.

A Pénzügyminisztérium érvei jól hangzanak, de az érme másik oldala az, hogy a novemberi hiányadat döbbenetes volt. A napokban közzétett számok szerint ugyanis 2021 első tizenegy hónapjában az államháztartás központi alrendszere 3931,3 milliárd forintos hiánnyal zárt. Ezen belül a központi költségvetés 3610,1 milliárd forintos, a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 347,2 milliárd forintos hiányt, az elkülönített állami pénzalapok pedig 26,0 milliárd forintos többletet értek el - közölte a Pénzügyminisztérium.

Csak novemberben 1009 milliárd forintos lyuk keletkezett a büdzsében! A megszorítás tehát ebből a szempontból több, mint indokolt.

 

A most elhatározott 350 milliárdos érték még egy szempontból érdekes. Orbán Viktor ugyan rendre azt állítja, hogy az Európai Uniónak semmi köze ahhoz, hogy mi történik Magyarországon, és nekünk a helyreállítási pénzek mindenképpen jár. Sajnos a közösség vezetői ezt másképp látják, és az idei évet végigkísérte a felek közötti diplomáciai szkanderezés, amiből egyelőre nem Orbán Viktor került ki győztesen. Bízhatunk benne, hogy végül kompromisszum születik, ám a Pénzügyminisztérium által elhatározott beruházáscsökkentési összeg igen közel van a helyreállítási alapból származó előleg 326 milliárdos értékéhez. Ebből tehát az sejlik fel, hogy a kormány idén már semmiképpen sem számol azzal, hogy Brüsszel utalná ezt az összeget.

Ha egy másik makrogazdasági adatot nézünk, azzal is alátámasztható a Pénzügyminisztérium csütörtöki döntése. A kormányzati betétek összege, amelyet az MNB „őriz” a szeptemberi gigaméretű devizakötvény-kibocsátások után minden idők legmagasabb értékére ugrott, és 4465 milliárdot ért el. Ez aztán októberben 600, majd novemberben a soha nem látott hiány miatt további 1000 milliárd forinttal csökkent. Sőt könnyen lehet, hogy az adósságcsökkentés miatt meglépett, és fent említett decemberi kötvény visszavásárlások is jelentősen apasztják a betétek állományát. A lépéssel tehát a kormányzati betétállomány további csökkentése, illetve visszatöltése is megvalósulhat.

Összefoglalva az elmúlt egy hétben

a kötvények visszavásárlásával, illetve a beruházások megvágásával a kormány elkezdett pénzügyi szempontból rendet csinálni, hogy a költségvetési hiány és az adósságmutató megfeleljen a törvényi előírásoknak és a piaci elvárásoknak.

Hiszen a jobban festő makrogazdasági adatok a pénzügyi befektetők szempontjából sem elhanyagolhatóak. Sőt még az EU-val folytatott tárgyalások során is javíthatja a kormány pozícióit, ha a makrogazdasági mutatók rendben vannak, hiszen azt sugározzák, hogy „csak indokolt” kompromisszumokra hajlandó a magyar kormány.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!