5p

Ha pont kerül rá, akkor 2023. januártól lesz érvényes az új beruházási és építési törvény. Ha minden pontját betartják, akkor új korszak kezdődik. Ahogy már évtizedek óta sürgette a szakma hozzáértő része és most úgy tűnik, megértette ezt a kormány is.

Lázár Jánoshoz lehet kötni az állami beruházási és építési piac új fejezetét, őt bízta meg a kormányfő azzal, hogy vágjon rendet. A mezőhegyesi ménesbirtok vezetőjéből hirtelen miniszterré emelt politikus gyakorlatilag az üzleti szférában ismert gyakorlat számos elemét akarja érvényesíteni az állami megrendelések és a lebonyolítás során. Ehhez máris igyekezett hozzáigazítani a szervezeti struktúrát is, összevont és megszüntetett cégeket, elbocsátott fölöslegesnek ítélt embereket és költséghatékony működést ígért. Januártól az ügyek túlnyomó részét a minisztériumában, illetve más érintett minisztériumban kell megoldani, nem pedig kiszervezett cégekben és ügynökségekben.

Átláthatóságot és profizmust ígér Lázár János. Fotó: Pixabay
Átláthatóságot és profizmust ígér Lázár János. Fotó: Pixabay

A kormány a jelek szerint megértette azt a szakmai alapvetést, hogy a beruházásokat úgynevezett életciklus-kezeléssel kell végigvinni. Vagyis az előkészítést, a tervezést a kivitelezést és az üzemeltetést együtt, egységben kell átgondolni, ahogy ezt az üzleti célú ingatlanpiacon már régóta teszik. Csak egy példa az előkészítettségről: most még van olyan beruházás, ami elindult, mert megvolt az engedélyezési terv, de a kivitelit még nem hagyták jóvá. A jövőben ez nem fordulhat elő, utóbbi nélkül egy kapavágás sem lehetséges.

Az eddigi nyilatkozatok és a törvény is egyértelműen jelzik: a magyar szereplőket akarják előnyben részesíteni, persze nem felrúgva az európai uniós jogi előírásokat. Itt elsősorban az építőanyag-gyártás támogatásáról van szó. (A kormány eddig néhány NER-es nagyvállalkozó üzemépítését segítette vissza nem térítendő támogatással - a szerk.). Ezzel hosszabb távon csökkenthetnék az igen drága importot, aminek az aránya most 45-48 százalék.

Az építőanyagok kereskedelmében és a kivitelezésben nincs szükség beavatkozásra, mindkét csoportnál már régóta a magyaroké, főleg a kormányhű vállalatoké a terep az állami beruházásoknál. Elegendő csak a Mészáros Lőrinchez köthető vállalatcsoport "munkasikereire" utalni.

A már majdnem végleges törvényben megszűnne az egyszereplős közbeszerzés, valós alternatívákat vár el a miniszter, hogy a mostani gyakorlattal ellentétben ne kamu indulók legyenek, akik „kedvezőtlen” ajánlatukkal a NER köreit segítik megrendeléshez. A költségeket menetközben is többször ellenőrzik, ezt egy újonnan életre hívott és nyilvános költséginformációs rendszerben lehet majd követni. Súlyosan büntetnék, ha a kivitelező indokolatlanul áthárítja a növekményt.

Van még más érdekesség is, ezek ugyancsak a NER által már szinte elvárt lépések kiiktatását vagy a kedvezmények megvonását jelentik. Például, nem lehet majd álindokokkal nemzetgazdasági jelentőségűvé minősíteni egy magánberuházást, ahogy az történt egyebek mellett a Bayer Construct Zrt. zuglói vegyes célú óriás beruházásánál. Csak akkor, ha az valóban közérdeket szolgál.

Lesz egy úgynevezett keretprogram, ez a tervek szerint 2035 végéig szól és szakágazatokra lebontva meghatározza, hogy milyen projekteket kell elvégezni. Annyiban nincs változás, hogy Lázár János mondja ki a végső szót, de mindig lesz egy szakminiszter, aki a megalapozottságot előterjeszti. Az is új, hogy megalapítják az Állami Beruházási Érdekegyeztető Tanácsot, ez a szaktárcán, a hatóságokon kívül több szakmai szervezetet, a kamarákat is magában foglalná. Elvileg  a nevében szereplő célt, az érdekek összehangolását végezné el, ezen felül a költségtervezéshez adna szakmai útmutatókat.

Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége volt az élharcosa annak, hogy a kormány végre vegye komolyan a szakképzés újragondolását és támogatását. Tette ezt azért, mert a tagvállalatok a bőrükön érzik az óriási szakmunkáshiányt és az utánpótlásra valahogy soha nem figyelt oda a kabinet. Legfeljebb néhány nagy kivitelező, köztük több NER-es cég indított programokat, de ezek eddig csak kevés pótláshoz voltak elegendőek és nem akadályozták meg a külföldre vándorlást. 

A törvény szerint teljesen felülvizsgálják az állami és kamarai képzéseket. Ha egy kivitelező felmutatja az újragondolt képzésnek megfelelő végzettséget, akkor előnyben részesülhet egy-egy állami beruházásra beadott ajánlatnál. Értékelési szempontként határozható meg az adott szerződés teljesítésébe bevonni kívánt szakképzett munkaerő aránya, illetve a bértömege is.

A következő két évben az állami beruházások elhalasztása miatt az építőipar teljesítménye jelentősen vissza fog esni. Ennélfogva elvileg erősödhet a verseny egy-egy tenderen. De csak akkor, ha a januártól életbe lépő törvény nem marad a papíron.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!