4p

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdásztól!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Némi élénkülés látható végre a kiskereskedelemben van azonban rossz hír is. 

Hosszú idő után augusztusban élénkülést mutatott a kiskereskedelem, azaz növekedett a forgalom volumene a magyarországi boltokban. 

A konkrét, naptárhatással korrigált adat alapján 4,1 százalékos növekedést történt az idei év nyolcadik hónapjában, hasonlóan tempós emelkedésre az idén egyszer, márciusban volt példa. Ez az adat meghaladja a 2,8 százalékos nyolchavi adatot. Szintén kedvező, hogy hosszú idő után a hosszú távú adatokat nézve az egyik legfontosabb mutató átkerült a pozitív tartományba: a 2021-es átlaghoz képest augusztusban 0,3 százalékkal volt magasabb a forgalom volumene. Pozitív eredményre ebben egy kiugrástól eltekintve 2022 végén volt példa utoljára. Bár ez jó hír, azonban nagyon távol van még a szektor a lendületet bővüléstől.

Hiszen arról van szó, hogy a boltok forgalma alig haladja meg a 2021-es szintet, igaz, legalább már meghaladja és nem elmarad attól. 

Megmentették az élelmiszerek a kiskereskedelmet
Megmentették az élelmiszerek a kiskereskedelmet
Fotó: Pixabay

 

„Kérdés, hogy az augusztusi adat azt jelenti, hogy ebből valami megváltozott és visszább szorult, hogy a fogyasztás szintje általánosan növekedett, vagy csak egyszeri kiugró adatról van szó. Tegyük hozzá: az áfabevételek (és az egyéb fogyasztáshoz kapcsolódó adók) miatt sem mindegy, hogy hogyan alakul a fogyasztás belföldi része" - értékelte a friss adatokat Regős Gábor, a Gránit Alapkezelő vzető közgazdásza. Szerinte azonban zt a kérdést ugyanakkor nem feltétlenül segít megválaszolni a mostani adat. "Hiszen meglepő módon a legnagyobb bővülés az élelmiszereknél volt, 7,5 százalék, amit pedig nehezen magyaráz a mennyiség növekedése - ennyivel nem valószínű, hogy többet enne a lakosság - , itt inkább a jobb minőségű termékek vásárlása jelenhetett meg" – tette hozzá. 

Az élelmiszereknél látott 7,5 százalékos emelkedés kimagaslónak számít, ennél nagyobb bévülésre legutóbb a pandémia előtt, konkrétan 2020 márciusában és februrájában volt példa. 

A nem élelmiszerek forgalmának 2,9 százalékos növekedése ugyanakkor azt mutatja, hogy van még tér további növekedésre, hiszen ezen belül több termékkategóriában csökkenés volt és így a korábban elhalasztott vásárlások sem kerültek pótlásra. Ugyanakkor több termékkategória is van, ahol a növekedés jelei látszanak – ilyenek például az illatszerek, gyógyszerek 7,4 százalékkal (kevésbé valószínű a gyógyszerfogyasztás hirtelen növekedése, így inkább az illatszerekről lehet szó), illetve az internetes kereskedelem 6,1 százalékos növekedése. 

Molnár Dániel, a Makronóm Intézet senior makrogazdasági elemzője egyebek mellett azt emelte ki, hogy a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a második negyedévben a hazai kibocsátású fizetési kártyákkal lebonyolított külföldi internetes vásárlások, postai és telefonos megrendelések értéke a megelőző évhez képest 22,0 százalékkal, több mint 105 milliárd forinttal emelkedett. A szakember szerint Ez pedig jelzi, hogy a különböző webshopok elterjedése, kényelmük, valamint árfekvésük miatt egyre nagyobb népszerűségre tesznek szert a fogyasztók körében, amely viszont visszafogja a kiskereskedelem hazai bővülését, elsősorban a nem élelmiszerforgalom területén. Mérsékelte a kiskereskedelem növekedését az üzemanyag-forgalom is, itt éves és havi alapon is csökkenést regisztrált a KSH, 1,2, illetve 0,7 százalékosat, annak ellenére is, hogy mindkét időtávon estek az üzemanyagárak.

Még azért korai ünnepelni

Regős Gábor prognózisa szerint még hova nőnie a kiskereskedelemnek, hiszen a nem-élelmiszerek esetében bőven látszik erre tér. Ugyanakkor kérdés, hogy a magasan ragadt és így nemzetközi szinten sokszor nem versenyképes árak ezt mennyire teszik lehetővé, ezen keresztül pedig, hogy az erőteljes fogyasztásbővülés mekkora részben jelenik meg a hazai gazdaságban.

Molnár Dániel pedig arra számít, hogy a kiskereskedelmi forgalom éves alapon a következő hónapokban is érdemi növekedést mutathat, a tavalyi alacsonyabb bázis is segíti ezt. Úgy látja, hogy a fogyasztás ezzel együtt is változatlanul a gazdaság fő motorja maradhat, amelyet a reálbérek emelkedése hajthat, a gazdasági növekedés szempontjából ugyanakkor a kulcskérdés az lesz, hogy ez milyen mértékben csapódik le a hazai vállalatoknál és milyen mértékben importkeresletként.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!