Nagyot lépne a kormány a személyi adataink, ügyeink elektronikus formában történő tárolása, kezelése felé. A tegnap megjelent Magyar Közlönyből kiderül, hogy több eljárásban is elektronikus alapokra helyeznék az ügyintézést.
Így például a vezetői engedélyek, a házasságkötést, illetve az elhalálozást követő ügyintézés során sem kellene papíralapú dokumentációval foglalkozni.
A kormányhatározat szerint a belügyminiszternek kell kidolgoznia - más miniszterek bevonásával - az alábbi koncepciót:
- a vezetői engedély igénylésére és kiállítására, érvényességének meghosszabbítására, valamint a kapcsolódó nyilvántartások vezetésére és az adatok elektronikus továbbítására vonatkozóan, ennek keretében térjen ki annak vizsgálatára, hogy vezetői engedély fizikai kiállítása nélkül, kizárólag nyilvántartási adatokra alapozva belföldön megvalósítható-e a vezetői jogosultság zavartalan gyakorlása,
- az elhalálozást követő, ahhoz kapcsolódó eljárások lefolytatásához vagy megindításához szükséges folyamatok teljes körű elektronizálása és automatizálása vonatkozásában,
- a házasságkötéshez kapcsolódó eljárások lefolytatásához vagy megindításához szükséges folyamatok teljes körű elektronizálása és automatizálása vonatkozásában.
Vagyis a nem túl távoli jövőben megszűnhet a papír alapú jogosítvány, és a családi gyászt sem terheli tovább az ívek kézi kitöltésével járó adminisztráció, mint ahogy az örömteli eseményre, a házasságkötésre való felkészülés során sem kellene hagyományos eljárásra időt fecsérelni.
A határozat részeként az elektronikus személyazonosító igazolvány funkcióinak továbbfejlesztéséről is rendelkezett a kornány. A belügyminiszternek 2020. december 31-ig kell kidolgoznia és végrehajtania az okmánybiztonság növelése, valamint a szélesebb körű felhasználás biztosítása érdekében szükséges fejlesztéseket. Az ehhez szükséges források biztosításáról pedig a pénzügyminiszternek kell gondoskodnia, így:
- a polgár lakcímadatának és személyi azonosítójának elektronikus személyazonosító igazolványon való megjelenéséhez szükséges 95 000 000 forint forrásról, illetve
- az egyéb fejlesztésekhez kapcsolódó 775 000 000 forint forrásról.
Az első tételre a felmerülés ütemében lesz szükség, a másodikat pedig a 2020-as költségvetésbe kell betervezni.
Ennél hamarabb, már idén május végéig kell a belügyminiszternek megvizsgálnia, hogy "az elektronikus tárolóelemmel rendelkező személyazonosító igazolvány képessé tehető-e arra, hogy az azonnali átutalások kapcsán fizetési megbízások indítására szolgáljon". Ebben a munkában a Magyar Nemzeti Bank is részt vesz. Ez pedig azt jelenti, hogy az e-személyi elektronikus pénztárcaként is szolgálna a kormány tervei szerint.