5p

Ront vagy javít Magyarország megítélésén a soros EU-elnökség?
Milyen újabb öt év elé néz Karácsony Gergely?
Mi lesz a liberalizmussal Magyarországon?
Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Horn Gáborral!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Republikon Alapítvány kuratóriumának elnökétől!

2024. július 24. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A hatósági árak rendszere egyszer már megbukott az üzemanyagok piacán, a nemzetgazdasági miniszter ugyanakkor újabb árszabályozástól sem rettenne vissza, hogy olcsóbb legyen a tankolás. Az Mfor Üzemanyagár-figyelő aktuális elemzése szerint árcsökkentés kellene mindkét üzemanyagfajtánál, hogy elérjük a régiós átlagot.

Nem először és lehet, hogy nem is utoljára beszélt Nagy Márton a hazai üzemanyagárakról. A nemzetgazdasági miniszter kedden emlékeztette a piaci szereplőket arra, hogy a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) és a kormány között korábban létrejött egy megállapodás, amely keretében a hazai áraknak a régiós középmezőnyben kellene lenniük. Már csak ezért is mondta Nagy Márton, hogy a hazai üzemanyagár kérdését folyamatosan vizsgálja a kormány.

A miniszter februárban már tárgyalt a szakmai MÁSZ és a Mol illetékeseivel, majd ezt követően azt nyilatkozta, hogy a kormány továbbra is arra kéri az üzemanyag-forgalmazókat, hogy törekedjenek a korábbi vállalásuk betartására, azaz a regionális szinten is versenyképes árszínvonalú üzemanyagok biztosítására.

A korábbi nyomásgyakorláshoz képest ezen a héten annyival ment messzebb Nagy Márton, hogy kijelentette, ha ez a megállapodás megtörik, akkor be kell avatkozni az üzemanyagárakba. Ha megnézzük az Európai Unió országainak benzinárát, akkor azt láthatjuk, hogy abban a rangsorban a középmezőny alsó felében vannak a magyarországi árak. Ezzel egy probléma van, hogy akik mögöttünk vannak, azok döntően régiós országok.

Ha csak a térségünk államaira fókuszálunk, akkor sokkal egyértelműbben látszódik, hogy a magyar autósoknak és a miniszternek mi fáj. A magyar árak ugyanis bőven a régiós átlag felett vannak. A legfrissebb uniós adatok alapján csak Szlovákiában és Ausztriában drágább a 95-ös benzin, mint nálunk.

Sajnos a gázolaj esetén még rosszabb a helyzet, hiszen az Európai Unión belül még előrébb vagyunk az árakat összesítő rangsorban. Míg a benzin esetén 8 olyan ország van, ahol alacsonyabb árakat láthatunk, addig a dízelnél 13!

A környező országokkal összehasonlítva ugyan a benzinhez hasonlóan két országban látunk magasabb árakat, ám ezek közül az egyik Ausztria, ahol az életszínvonal messze magasabb, mint Magyarországon.

További drágulás jöhet

Nagy Márton dörgedelme a magyar autósok nézőpontjából tehát indokolt, ráadásul a nemzetközi folyamatok alapján a jövő héten újabb áremelés(ek) elé nézünk. Az utóbbi időszakban a forint árfolyama ugyan stabil maradt a dollárral szemben, ám a nyersolaj jelentősen drágult. Az olaj ára ugyan minimálisan csökkent pénteken az ázsiai kereskedésben, a Brent így is négyhavi csúcsa közelében van, 85 dollár felett.

Nagy Márton és az autósok is alacsonyabb árakat szeretnének.
Nagy Márton és az autósok is alacsonyabb árakat szeretnének.
Fotó: Fotó: MTI/Mónus Márton

A tőzsdéken a héten a nyersolaj ára több mint 4 százalékot emelkedett, ez pedig minden bizonnyal a hazai benzinkutakon is érződni fog. Az árak emelkedése mögött több tényező is áll. Ezek között van a dollár erősödése, miután a hét első felében előbb az inflációs adat mutatta azt, hogy az eddigi lassulás megfordult, majd csütörtökön a termelőiár-index februári száma is a vártnál magasabb lett. A piaci konszenzus egyre inkább abba az irányba mutat, hogy nem csupán a jövő heti Fed-ülésen, de azt követően még jó darabig fogja tartani az amerikai jegybank szerepét betöltő intézmény a kamatokat, és legkorábban a nyáron jöhet majd az első vágás.

Emellett a piac a héten közölt amerikai készletadatokat is úgy értékelte, hogy az az élénkülés, a nagyobb kereslet irányába mutat. Más kérdés, hogy a növekedésben szerepet játszott az is, hogy Fehér Ház több mint 3 millió hordó olajat vásárolt a stratégiai kőolajtartalék feltöltésére.

Azt is érdemes megemlíteni, hogy az ukrán háborúban ugyan az orosz csapatok a tüzérségi fölényüket kihasználva lassan felőrlik a honvédő erőket, közben Kijev is óriási károkat okoz az agresszor államnak. A héten ismét több sikeres támadást hajtottak végre orosz olajipari létesítmények ellen. A Nyizsnyij Novgorodnál található finomítót ért találat Moszkva számára is komoly fejfájást okoz, hiszen ennek kapacitása a teljes orosz finomítói teljesítmény 5 százalékát fedi le. Nem véletlenül tartanak egyes elemzők attól, hogy ezek a támadások Ázsia és Európa egyes részein megzavarják az üzemanyag-ellátást.

A fentiek párosulva a közel-keleti geopolitikai zavarokkal, különösen az Izrael és a Hámasz közötti háborúval és a húti lázadók által a Vörös-tengeren végrehajtott csapásokkal, arra utalnak, hogy a következő hónapokban lehetnek kisebb zavarok a kínálati oldalon. Közben a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) és a Nemzetközi Energiaügyi Hivatal is felfele módosította a keresleti előrejelzését, mindkét szervezet úgy gondolja, hogy mind 2024-ben, mind 2025-ben a korábban prognosztizáltnál több olajra lesz szükség globálisan.

Az előttünk álló napokon tehát sok jó nem vár a magyar autósokra, ha Nagy Márton intése nem talál nyitott fülekre a forgalmazóknál, akkor a töltőállomásokon magasabb árak jöhetnek. Az alapanyagok változása alapján a jövő héten előzetesen mind a két üzemanyagfajtánál 8-10 forintos áremelés látszik valószínűnek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!