Kata-változások
A legfontosabb változás szeptember 1-jétől egyértelműen a korábbi katás vállalkozókat érinti, hiszen ahogy arról cikkünkben részletesen is írtunk, holnaptól már csak az maradhat a kata hatálya alatt, aki maximum 18 millió forintos árbevételt ér el egy évben, csak magánszemélyek a megrendelői és főállású vállalkozó. A kivételt a taxisok jelentik, akik számára ugyanúgy elérhető maradt a korábbi katás rendszer.
Ekho-változás
A korábbi katás, elsősorban művészeti és kreatív munkákat végzők számára az egyik menekülőutat az ekho (egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás) jelenti – feltéve, ha a szakmájuk megfelel az itt felsorolt FEOR-kódok valamelyikének. A fizetendő ekho mértéke szeptember elsejétől tisztán 15 százalék lesz, ugyanis a kormány augusztus 10-án megjelent rendeletében arról döntött, hogy szeptembertől megszünteti a korábban a kifizető által az ekhoalap után fizetett 13 százalékos hozzájárulást.
Bizonyos dolgozó nyugdíjasok tovább kapják a járandóságukat
Az ado.hu vette észre, hogy egy kormányrendelet „a közfeladatok folyamatos ellátása érdekében”, meghatározott időtartamra, 2022. szeptember 1-jétől 2023. augusztus 31-ig arról döntött, hogy az eddigiektől eltérően nem szüneteltetik azon személy öregségi nyugdíját, korhatár előtti ellátását, szolgálati járandóságát,
- aki szociális, gyermekvédelmi, gyermekjóléti szolgáltatónál, intézményben, hálózatnál,
- illetve köznevelési vagy szakképző intézményben folytat keresőtevékenységet az ellátás mellett.
Az intézkedés célja egyébként egyértelműen az, hogy az egyre súlyosabb pedagógushiányt a nyugdíjas tanárokkal enyhítsék – kérdés, hogy mennyire lesz mindez hatékony úgy, hogy a lépést a kormány egyelőre egy évre hirdette meg.
Drágulnak egyes budapesti jegyek
A BKK honlapján elérhető információk szerint a budapestiek által a mindennapokban használt jegyek ára nem változik, ám a jellemzően a fővárosba látogató turisták által preferált opciók valóban drágulnak majd:
- a 24 órás jegy ára 1650 forintról 2500 forintra,
- a 72 órás jegy 4150 forintról 5500 forintra,
- a Budapest-hetijegy 4950 forintról 6500 forintra nő.
Rosszul járnak a bliccelők
Bekeményít a Budapesti Közlekedési Központ a bliccelőkkel szemben, így szeptember első napjától a helyszíni pótdíj a jelenlegi 8 ezer forintról 12 ezer forintra nő, a 30 napon belül befizetett pótdíj pedig 25 ezer forintra, míg a 30 napon túl befizetett pótdíj 50 ezer forintra drágul. Fontos, aki aznap, hogy megbüntették, érvényes bérletet vásárol, és két napon belül bemutatja, annak a BKK elengedi a helyszíni pótdíjtartozása felét.
1237 kilométernyi út üzemeltetését adja át a kormány
A kormány a koncessziós eljárás eredményeképpen 1237 kilométer gyorsforgalmi útszakasz üzemeltetését átadja az állam öt különböző társaságnak szeptember elejétől – áll a Magyar Közút közleményében. Az egyes útszakaszok üzemeltetői szeptember elsejétől:
- MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.: M1-es és M7-es autópálya M0 és az országhatár közötti szakaszai, M3, M4, M30, M35, M44, M70, M85 és M86 teljes területe, M8-as autópálya Kisapostag és Apostag közötti szakasza
- Magyar Közút Nonprofit Zrt.: M1-M7 bevezető szakasza az M0-s határáig, M0, M2, M9, M19, M31, M43, M51, M76 és M80 teljes területe, M5 bevezető szakasza, M6 Budapest és Érd közötti szakasza, M60-as Pécs melletti 1 kilométeres szakasza, kaposvári elkerülő autóút
- AKA Alföldi Koncessziós Autópálya Zrt.: M5-ös autópálya a 17-es km szelvénytől
- M6 Duna Autópálya Koncessziós Zrt.: M6-os autópálya Érd és Dunaújváros közötti szakasza, M8-as autópálya Dunaújváros és Kisapostag közötti szakasza
- M6 Tolna Autópálya Koncessziós Zrt.: M6-os autópálya Dunaújváros és Tolna közötti szakasza
- MAK Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt.: M6-os autópálya Tolna és Mohács közötti szakasza, M60-as autópálya Mohács és Pécs közötti szakasza