3p

Előbb a rendes munkabérrel szemben kell elszámolni a kedvezményeket.

A kormány elszántan tereli a munkabérek felé az alkalmazotti jövedelmeket, a béren kívüli juttatások rendszerének átalakítása is azt a célt szolgálja, hogy minél több legyen a készpénzes fizetés. Az adószabályok miatt ez bruttóban garantáltan emelkedést jelent a béreknél, de a nettó pozíciók az eltérő elvonások miatt már nem festenek ilyen szépen.

Arra pedig csak most jött rá a kormány, hogy a kormányzati politika központjába helyezett családok ráfázhatnak, ha nem korrigálnak még egyet a jogszabályokon.

Több maradhat a családi kasszában
Több maradhat a családi kasszában

A cafetéria új, jövőre hatályba lépő szabályai szerint nagyon kevés kivételt leszámítva - ide tartozik a SZÉP-kártya - minden, eddig kedvezményesen adózó juttatás úgy adózik januártól, mint a munkabér. A kormány azt szeretné elérni a változtatással, hogy minél több jövedelem munkabérként legyen kifizetve, mert ezzel szépen fel lehet tornászni a bérstatisztikákat.

A bruttók tehát még jobban emelkedhetnek, mint amennyit a bérmegállapodások alapján el lehetne érni, csakhogy a nettó pozíciók már attól függnek, milyen lehetőségei vannak a munkáltatóknak. Ők bizonyos esetekben jobban jönnek ki a béresítéssel, mert az arra jutó közterhük alacsonyabb, mint a béren kívüli juttatások esetében. A munkavállalók viszont a munkabér után adót és járulékot fizetnek, a cafetéria után ellenben csak a munkaadót nyomja a közteherviselési kötelezettség. Vagyis azon múlik, melyik dolgozó hogyan jár, hogy mekkora a foglalkoztató mozgástere.

Ezzel együtt elmondható, hogy a legtöbb alkalmazott jogosan tart attól, hogy ha béresítik a béren kívüli juttatásait, nettóban rosszul jár, kisebb lesz a jövedelme, mint idén.

Az is alapos számításokat igényel, hogy mi lesz a helyzet, ha megtartják a béren kívüli juttatást. Ennek is lennének vesztesei, például azok, akik családi adókedvezményt vesznek igénybe. Ennek megelőzéséről egy friss törvénymódosítóban gondoskodik a kormány. (A benyújtó a törvényalkotási bizottság, de mint minden ilyen esetben, természetesen a kormány szándékait tükrözik a javaslatok.)

A bizottsági indítvány lényege, hogy amikor elszámolják a kedvezményeket a munkavállaló adóalapjában, akkor azokat először a munkabér adóalapjával szemben kell érvényesíteni, és ha marad még a keretből, akkor lehet az összevont adóalapba tartozó, de a tevékenység ellenértékének nem minősülő - és ilyenek a béren kívüli kifizetések is - juttatásokat figyelembe venni.

 

Ha nem épül be ez a módosító az adócsomagba, akkor előállhatna egy olyan helyzet, hogy a családi adókedvezményt a béren kívüli, de már munkabér szerint adózó juttatásokra eső adóalappal szemben érvényesítik először. Csakhogy a béren kívüli juttatás nem készpénzt jelent, hanem például SZÉP-kártyát. Vagyis a kedvezmény elszámolása nem érintené a készpénzes pozíciót. Eközben a "rendes" munkabérnél nem érvényesülne - vagy csak részben - a kedvezmény. Ami miatt a szülő tényleges készpénzben mért fizetése csökkenne.

Összességében a nettó készpénzes jövedelem zsugorodott volna, ha nem lép a kormány. A javaslat - amely a törvényalkotási bizottság módosító csomagjának 4. pontja - elfogadásával kivédhető lesz a kormány által preferált családok nettó pozíciójának romlása.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!