A héten kétszer is csökkentek az üzemanyagárak, így Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter már magabiztosan nyilatkozott, a kormány eredményes árcsökkentésének titulálva a folyamatokat. A benzin kisebb mértékben, 6 forinttal csökkent az elmúlt napokban, miközben a gázolaj ára 11 forinttal mérséklődött.
Az árak tetőzése, majd csökkenése után úgy tűnik, a héten a vitában álló felek, vagyis Nagy Márton, a forgalmazókat képviselő szervezetek, így Magyar Ásványolaj Szövetség és a Független Benzinkutak Szövetsége is mintha arra törekednének, hogy megoldást találjanak a parttalan vitában.
A Magyar Ásványolaj Szövetség elnöke, Ratatics Péter azt mondta, a Népszavának az üzemanyagárakkal kapcsolatos kormányzati megállapodásról, hogy "Olyan ígéretet, avagy megállapodást, hogy a hazai tarifák átlaga, minden egyéb körülménytől függetlenül, mostantól nem nő a környező államok szintje fölé, se szóban, se írásban nem tettünk". A Mol felsővezetésében is fontos posztot betöltő Ratatics Péter ugyanakkor hozzátette, közös egyetértés alakult ki abban a tekintetben, hogy az ország és a kereskedők egyaránt a térségi szinten versenyképes hazai üzemanyagárakban érdekeltek.
Nagy Márton egy szerdai sajtótájékoztatón beszélt részletesen az üzemanyagkereskedőkkel fennálló vitáról. Ott kiderült, hogy a korábban elvárt régiós átlagár helyett immár csak a szomszédos országokra fókuszálnak, ez azért is fontos, mert így kikerültek a számításból a bolgár árak, amelyek a máltai mellett a legolcsóbbak Európában. De nem számít bele a lengyel és a cseh ár sem, amelyek szintén rendre alacsonyabbak szoktak lenni a magyarnál. Ráadásul két szomszédos országban július elején jelentősebb jövedéki adóemelés történt, így bár a lent látható uniós statisztikában még nem látszódik, a magyar árak elérték a szomszédos országok átlagát.
Ez már csak azért is jó hír, mert egyébként az átlagárak számításához a KSH által is alapul Weekly Oil Buletin szerint a benzin esetében relatív drágulást láthattunk. Az egy héttel korábbi adatsorhoz képest a magyar árak feljebb léptek.
Ugyanezen kimutatás szerint míg egy héttel korábban még két olyan régiós ország volt, ahol drágábban adták a benzint, a legfrissebb adatok szerint már csak egy.
Mondhatnánk természetesen a gázolaj esetén (amelynél az összehasonlításban rendre magasabbak szoktak lenni az árak), hogy továbbra sem állunk jól, még mindig a középmezőnyben állunk.
Ugyanakkor a fent említett adóemelés miatt a régiós rangsorban a horvátoknál ezúttal magasabb árat láthatunk, mint a magyarországi.
A hosszú hónapok óta zajló vita kapcsán többször jeleztük, hogy valójában literenként viszonylag kicsi, 5-10 forintos differenciát láthatunk, ami egy átlagos autós számára havi szinten 1000-1500 forintos plusz kiadást vagy megtakarítást jelent. Nem hisszük, hogy a kormány erre tekintettel lenne, de Nagy Mártonék – már-már meglepő - rugalmasságát jelzi, hogy a heti átlagára helyett már a havi átlagszinttel is elégedettek lennének. Ennél már csak az lenne kedvezőbb a forgalmazók számára, ha a KSH az általa az infláció számítása során - időnként meglepő – árakkal kalkulálna, amely júniusban például érezhetően alacsonyabb volt, mint amennyiért valójában tankolni lehet a hónap végén.
Nem várható komoly ármozgás a következő napokban
Ahogy azt hetente jelentkező elemzésünkben mi is, és a forgalmazók is rendre hangsúlyoznak, a hazai árak a nemzetközi folyamatok tükrében változnak. Miután a kormány az adóterhelést nem hajlandó csökkenteni, mert Nagy Márton szerint az üzemanyagok adótartalma az uniós átlagnak megfelelő, ezért az olaj (illetve a finomított termékek) tőzsdei árát és a dollár árfolyamának alakulását érdemes nézni.
A héten a nyersolaj ugyan 1 százalékkal drágult, elsősorban annak köszönhetően, hogy az amerikai inflációs adatok a várakozások szerint csökkentek. Emiatt ugyanis a piaci szereplők gyakorlatilag biztosra veszik, hogy az amerikai jegybank, a Fed szeptemberben kamatot fog csökkenteni. A kamatvágás pedig növekvő gazdasági aktivitást hozhat és magasabb olajfogyasztással járhat.
A másik oldalon viszont az alacsonyabb kamatok miatt a dollár nem csak az euróval, de a forinttal szemben is gyengült, így összességében az olaj árának drágulását ez kiegyenlítette.
A fentiek miatt az Mfor Üzemanyagár-figyelő prognózisa szerint csak minimális ármozgás várható az előttünk álló héten. Természetesen, ha akár az olaj-, akár a dollár jegyzése érdemi mozgást produkál, akkor az a következő időszakban érvényesül majd a hazai kutakon is.