5p

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kormány számára remek téma az üzemanyagárak alakulása, hiszen amikor drágul, akkor a benzinkutasok a hibásak, amikor csökken az viszont a kormány érdeme. Ráadásul el lehet terelni a figyelmet például a héten bejelentett megszorításokról. Az Mfor Üzemanyagár-figyelő adatai szerint érdemi drágulás nem várható, így jó ideig lehet még ezen vitázni.

A héten kétszer is csökkentek az üzemanyagárak, így Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter már magabiztosan nyilatkozott, a kormány eredményes árcsökkentésének titulálva a folyamatokat. A benzin kisebb mértékben, 6 forinttal csökkent az elmúlt napokban, miközben a gázolaj ára 11 forinttal mérséklődött.

Az árak tetőzése, majd csökkenése után úgy tűnik, a héten a vitában álló felek, vagyis Nagy Márton, a forgalmazókat képviselő szervezetek, így Magyar Ásványolaj Szövetség és a Független Benzinkutak Szövetsége is mintha arra törekednének, hogy megoldást találjanak a parttalan vitában.

A Magyar Ásványolaj Szövetség elnöke, Ratatics Péter azt mondta, a Népszavának az üzemanyagárakkal kapcsolatos kormányzati megállapodásról, hogy "Olyan ígéretet, avagy megállapodást, hogy a hazai tarifák átlaga, minden egyéb körülménytől függetlenül, mostantól nem nő a környező államok szintje fölé, se szóban, se írásban nem tettünk". A Mol felsővezetésében is fontos posztot betöltő Ratatics Péter ugyanakkor hozzátette, közös egyetértés alakult ki abban a tekintetben, hogy az ország és a kereskedők egyaránt a térségi szinten versenyképes hazai üzemanyagárakban érdekeltek.

Nagy Márton szerint a kormánynak köszönhető a benzinárak csökkenése
Nagy Márton szerint a kormánynak köszönhető a benzinárak csökkenése
Fotó: MTI/Balogh Zoltán

Nagy Márton egy szerdai sajtótájékoztatón beszélt részletesen az üzemanyagkereskedőkkel fennálló vitáról. Ott kiderült, hogy a korábban elvárt régiós átlagár helyett immár csak a szomszédos országokra fókuszálnak, ez azért is fontos, mert így kikerültek a számításból a bolgár árak, amelyek a máltai mellett a legolcsóbbak Európában. De nem számít bele a lengyel és a cseh ár sem, amelyek szintén rendre alacsonyabbak szoktak lenni a magyarnál. Ráadásul két szomszédos országban július elején jelentősebb jövedéki adóemelés történt, így bár a lent látható uniós statisztikában még nem látszódik, a magyar árak elérték a szomszédos országok átlagát.

Ez már csak azért is jó hír, mert egyébként az átlagárak számításához a KSH által is alapul Weekly Oil Buletin szerint a benzin esetében relatív drágulást láthattunk. Az egy héttel korábbi adatsorhoz képest a magyar árak feljebb léptek.

Ugyanezen kimutatás szerint míg egy héttel korábban még két olyan régiós ország volt, ahol drágábban adták a benzint, a legfrissebb adatok szerint már csak egy.

Mondhatnánk természetesen a gázolaj esetén (amelynél az összehasonlításban rendre magasabbak szoktak lenni az árak), hogy továbbra sem állunk jól, még mindig a középmezőnyben állunk.

Ugyanakkor a fent említett adóemelés miatt a régiós rangsorban a horvátoknál ezúttal magasabb árat láthatunk, mint a magyarországi.

A hosszú hónapok óta zajló vita kapcsán többször jeleztük, hogy valójában literenként viszonylag kicsi, 5-10 forintos differenciát láthatunk, ami egy átlagos autós számára havi szinten 1000-1500 forintos plusz kiadást vagy megtakarítást jelent. Nem hisszük, hogy a kormány erre tekintettel lenne, de Nagy Mártonék – már-már meglepő - rugalmasságát jelzi, hogy a heti átlagára helyett már a havi átlagszinttel is elégedettek lennének. Ennél már csak az lenne kedvezőbb a forgalmazók számára, ha a KSH az általa az infláció számítása során - időnként meglepő – árakkal kalkulálna, amely júniusban például érezhetően alacsonyabb volt, mint amennyiért valójában tankolni lehet a hónap végén.

Nem várható komoly ármozgás a következő napokban

Ahogy azt hetente jelentkező elemzésünkben mi is, és a forgalmazók is rendre hangsúlyoznak, a hazai árak a nemzetközi folyamatok tükrében változnak. Miután a kormány az adóterhelést nem hajlandó csökkenteni, mert Nagy Márton szerint az üzemanyagok adótartalma az uniós átlagnak megfelelő, ezért az olaj (illetve a finomított termékek) tőzsdei árát és a dollár árfolyamának alakulását érdemes nézni.

A héten a nyersolaj ugyan 1 százalékkal drágult, elsősorban annak köszönhetően, hogy az amerikai inflációs adatok a várakozások szerint csökkentek. Emiatt ugyanis a piaci szereplők gyakorlatilag biztosra veszik, hogy az amerikai jegybank, a Fed szeptemberben kamatot fog csökkenteni. A kamatvágás pedig növekvő gazdasági aktivitást hozhat és magasabb olajfogyasztással járhat.

A másik oldalon viszont az alacsonyabb kamatok miatt a dollár nem csak az euróval, de a forinttal szemben is gyengült, így összességében az olaj árának drágulását ez kiegyenlítette.

A fentiek miatt az Mfor Üzemanyagár-figyelő prognózisa szerint csak minimális ármozgás várható az előttünk álló héten. Természetesen, ha akár az olaj-, akár a dollár jegyzése érdemi mozgást produkál, akkor az a következő időszakban érvényesül majd a hazai kutakon is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!