Orbán Viktor hétvégi értékelőjének egyik fontos vizuális eleme volt az arra a pódiumra írt néhány szó, amelynek segítségével elmondta beszédét a miniszterelnök. Ahogy azt korábbi cikkünkben már összeszedtük, ez a mondat jellemzően évről évre váltakozik, és jó lenyomata annak, hogy az adott évben melyik volt a kormánypártok által legszívesebben használt szállóige. De melyik jelmondat bizonyult a legnépszerűbbnek? Célzott Google keresések segítségével megnéztük.
2023 februárjában a „Béke és biztonság” lett a jelképes zászlóre tűzve, ami aktuálpolitikai szempontból mindenképpen megfelel a szomszédunkban dúló háború kapcsán képviselt kormányzati álláspontnak, azaz hogy mindenek felett a békekötésre kell törekedni, esetlegesen annak árán is, hogy Ukrajna elveszt valamennyi területet. A jelszót gyakorlatilag szinte azonnal, a háború kitörése után elővette a Fidesz, és a választási kampányban is fontos szerepet játszott, összességében azonban így is túlságosan általános mondat ahhoz, hogy beválogassuk a legemlékezetesebbek közé.
Piros a paradicsom, nem sárga?
Mielőtt azonban elárulnánk, hogy melyik az összességében legsikeresebb jelszó, nézzük meg azokat, amelyek közel jártak ahhoz, hogy nyertesként kerüljenek ki házi versenyünkből. Elsőként jöjjön sokak kedvence, az „Előre menjünk, ne hátra!”, a mondat, amely megtanította Magyarországnak, hogy piros a paradicsom, nem sárga. Az azóta mémmé vált, a 2022-es választási kampányban is fontos szerepet kapó dalocskát azonban úgy tűnik, hogy elvitte a háború, és a kormányzati kommunikációból teljesen kikopott mostanra, maga Orbán Viktor tavaly márciusban Kis Grófóval fotózkodva vette elő utoljára.
A helyzet hasonló a mondat másik változatával, az elhíresült dalban is szereplő „Magyarország előre megy, nem hátra!” bár plakátkampányokon is feltűnt, nem ragadt meg a kormány eszköztárában, és a lakosság is első sorban inkább a mémekre emlékezik mostanra – a mondat kifejezetten a kormányhoz és Orbán Viktorhoz köthetően nagyjából ötezerszer fordult elő az interneten.
Bejött az egyik legáltalánosabb mondat
Két évben, 2015-ben és 2017-ben is feltűnt az évértékelős pódiumon, az interneten a kormányhoz és Orbán Viktorhoz köthetően közel 15 ezer találatot hozó „Magyarország erősödik”, amely időnként még most is előkerül a beszédekben – a miniszterelnök legutoljára áprilisban emlegette a mondatot az erős NATO fontosságának hangsúlyozása közben.
Az elég általános jelmondat örök Jolly Joker, hiszen gyakorlatilag bármire rámondhatják, így amellett, hogy kormányzati plakátokon is szerepelt, hangzott már el a „Magyarország erősödik” például a gazdaság teljesítményét méltatva, az évértékelő részeként, valamint vicces kedvű újságírók is előszeretettel nyúlnak ehhez a mondathoz, hogyha a kormányközeli üzletemberek gyarapodásáról írnak.
És a győztes…
Elképesztő színészi teljesítményekkel megspékelt videóban győzködte 2019-ben a magyar kormány arról a lakosságot, hogy mennyire jó minden – a „Magyarország jobban teljesít” évek óta a markában tartja a kormányzati kommunikációt, saját honlapja is van. Az először igazán komolyan a 2014-es választási kampányban bevetett mondat még most is rendszeresen előkerül, maga Orbán Viktor is előszeretettel veszi elő beszédekben. A kifejezetten a kormányhoz köthetően több mint 32 ezer találatot hozó szófordulat tényleg örök kedvenc, ezt jól mutatja azt is, hogy bár legutoljára 2013-2014-ben került az évértékelős pódiumra, mégis folyamatosan benne van a közbeszédben.
Mi volt olvasóink kedvence?
Az tehát megvan, hogy melyik mondat ragadt meg a legjobban a kormányzati kommunikációban, de mi arra is kíváncsiak voltunk, hogy olvasóink mit gondolnak. Korábbi cikkünkben arról indítottunk szavazást, hogy az emlékezetes, az évértékelőn is feltűnő jelmondatok közül mégis melyik ragadta meg legjobban az önök fantáziáját. Nos, a szavazás eredménye kisebb meglepetést hozott, ugyanis a győztesnek az a mondat bizonyult, amelyet Orbán Viktor még ellenzéki politikusként használt, önök szerint az „Itt az idő!” volt a legjobb fideszes jelmondat.
Lezárásként így tennénk egy javaslatot a kormánynak: „Itt az idő, előre menjünk, ne hátra, mert Magyarország erősödik és Magyarország jobban teljesít!” cikkünk eredménye alapján ezzel mondatkombinációval elképzelhető, hogy egész maradandóan a köztudatban lehet ragadni.