6p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A magyar gazdaság idén biztosan növekedni fog, ami a hazai lakosság és a kormány számára is jó hír lehet. Ráadásul van egy adat, amely azt mutatja, hogy a gazdasági növekedés igen látványos lesz, ez pedig több százezer magyar család számára jelenthet akár milliós nagyságrendű adóvisszatérítést.

Volt, aki csak nevetni tudott, mások szívük szerint sírva fakadtak volna, amikor a multimilliárdos családtagokkal és barátokkal rendelkező miniszterelnök arról panaszkodott, hogy a bérből és fizetésből élőket, így őt magát is mennyire megviselte a koronavírus-járvány miatti gazdasági visszaesés. Apró részletkérdés, hogy a miniszterelnök 2019-ben is évi 26,5 millió forintot keresett, ám neki sok magyar munkavállalóval szemben nemhogy csökkent, de jelentősen nőtt is a pandémia alatt a fizetése. Így a 2 millió 718 ezer forintos havi fizetése jócskán meghaladta nem csak egy minimálbért kereső éves jövedelmét, de a diplomás minimálbéren lévőkét is.

Június elején egy szakmai konferencián azt jelentette be a miniszterelnök, hogy enyhítendő a családokra nehezedő terheket, lehetőséget lát jövőre az idén befizetett személyi jövedelemadó visszatérítésére. Ezt követően azonban kiderült, hogy valójában nem a leginkább rászorulók juthatnak pénzhez, hanem a magyar szinten közepes vagy magas jövedelműek.

Ahogy az korábbi cikkünkből kiderült, a kormány már nem a nagycsaládosoknak akar kedvezni, hiszen körükben – a családi adókedvezmény miatt – jóval kevesebb olyan személy van, akik nagyobb összeget fizetnek be jövedelemadóként. Természetesen vannak ilyenek is, mi is találtunk néhányat a kormányban, ők azonban így is rosszabbul járnak az esetleges adóvisszatérítés esetén, mint a kevesebb gyereket nevelők.

Szerencsére a nehéz anyagi helyzetbe került miniszterelnök is jogosult lehet az adóvisszatérítésre, mint azt Orbán Viktor azon a Kormányinfón, amelyen részt vett, kollégánknak megerősítette. Szabott ugyanakkor egy – teljesíthetőnek tűnő - feltételt is a kormányfő, méghozzá azt, hogy legalább 5,5 százalékos legyen a GDP növekedés. A KSH eddig csak az első negyedéves számokat publikálta, amelyek a járvány előtti magas bázis miatt még visszaesést mutattak, hiszen éves összevetésben a gazdaság teljesítménye 2,1 százalékkal csökkent. Az elemzők ugyanakkor összességében optimisták, és a Magyarországgal szemben időnként kritikus Európai Bizottság és az IMF is az adóvisszatérítés szempontjából kritikus 5,5 százaléknál nagyobb bővülést, 6 százalék feletti növekedést vár.

A járvány harmadik hullámának lecsengésével sokan gondolták azt, hogy a magyar gazdaság előtt nem lesz akadály, ám a háttérben azért vannak aggasztó folyamatok is. Elég csak arra gondolni, hogy számos országban már a Covid negyedik hullámával küzdenek, de az is nehézséget okoz, hogy a pandémia előtt a GDP több mint 10 százalékát adó turizmus a külföldi vendégek hiányában továbbra sincs jó helyzetben. Emellett az egyébként biztató képet mutató és a magyar gazdaság szempontjából kulcsfontosságú járműiparban egyes alkatrészek, például a félvezetők hiánya okoz problémát, és fogja vissza a szektort.

Az általános optimizmus ellenére a fentiek miatt továbbra is vannak kételyek. Az nem kérdéses, hogy a magyar gazdaság a tavalyi mélypontról elrugaszkodik, az azonban továbbra sem egyértelmű, hogy az idei ugrás 4-4,5 százalékos lesz, vagy sikerül kiugró mértékben, 6-7 százalékkal növelni a magyar gazdaság teljesítményét.

Találtunk egy mutatót, amely nagyon pozitív jövőképet vetít előre, így, ha nem jön az ősz során komolyabb törés, könnyen lehet, hogy bőven 6 százalék feletti gazdasági bővülést láthatunk. Ez pedig az üzemanyag-fogyasztás és a szállítmányozás.

Utóbbiról korábban az MFB szakértői azt írták: „A nemzetközi beágyazottsággal bíró szállítmányozás a külső, nemzetközi konjunkturális folyamatokról az elsők között kap visszajelzést, így az ágazat fontos előrejelzője a várható gazdasági növekedésnek. Kis nyitott gazdaságként ez különösen igaz Magyarországra. A hazai logisztikai infrastruktúra sűrűségét tekintve relatíve fejlettnek nevezhető európai összevetésben, bizonyos minőségi paraméterekben azonban kisebb-nagyobb lemaradás érzékelhető.”

A közúti szállítmányozás pedig szinte biztosan rendkívül dinamikusan nőtt a második negyedévben. Ráadásul nem csak a gödör alját jelentő egy évvel korábbi számokhoz képest, hanem a korábbi dinamikus növekedést hozó évekkel összevetve is. Lássuk mire alapozzuk mindezt.

Nagyon pöröghet az áruszállítás (Illusztráció - Forrás: Wáberer's)
Nagyon pöröghet az áruszállítás (Illusztráció - Forrás: Wáberer's)

A nemzetközi folyamatok, így az olaj jelentős drágulása, illetve a forint relatív gyengesége miatt az utóbbi időszakban történelmi rekord közelében mozog az üzemanyagok ára, ami egyébként a lakosság által jellemzően használt motorbenzin forgalmában tükröződött is, hiszen abból úgy tűnt, az emberek próbálnak spórolni, és kevesebbet tankolni.

Egészen más képet mutat ugyanakkor a gázolajfogyasztás. A lakosság egy része a dízel üzemű autók révén számottevő mennyiséget használ, ám a legnagyobb mennyiséget a szállítmányozásban érintett vállalatok „fogyasztják”.

Tekintve, hogy az utóbbi időben a lakosság esetén a benzines-dízel járművek aránya inkább az előbbiek felé mozdult, így a mért plusz gázolajfogyasztás biztosan a szállítmányozó vállalatok számlájára írható. Azt is érdemes megemlíteni, hogy ebben a szektorban is kulcstényező a versenyképesség, így a nagyobb társaságok igyekeznek folyamatosan frissíteni a flottájukat, ennek során pedig az alacsonyabb fogyasztás fontos szempont.

A fentiek alapján tehát szinte biztosan kijelenthető, hogy a megugró gázolaj-fogyasztás mögött a szállítmányozási teljesítmény növekedése áll. Egzakt mutató arra vonatkozólag nincs, hogy a GDP mennyivel nő akár az üzemanyag-fogyasztás növekedése, akár a szállítmányozási teljesítmény bővülése révén. Ugyanakkor az a tény, hogy már májusban is a „békeévek” fogyasztási szintjére ugrott a gázolaj-felhasználás, majd júniusban minden korábbi értéket meghaladó forgalmat bonyolítottak a kutak, azt jelezheti, hogy a gazdaság teljesítménye megközelíthette a 2019-es szintet. Ez egyébként azért fontos, mert az optimistább elemzők előzetesen azt várták, hogy erre csak a harmadik negyedév végén, vagy a negyedik negyedév elején kerül sor. (A kevésbé bizakodók, akik a tavalyi 5 százalék feletti esés után ennél kisebb növekedést prognosztizáltak, értelemszerűen csak a 2022-es évre teszik a járvány okozta csökkenés ledolgozását.)

A fentiek alapján pedig nagy valószínűséggel teljesül a cikk elején részletezett adóvisszatérítéssel kapcsolatos fő kitétel, vagyis az 5,5 százalékos növekedés. Így pedig erősen valószínűsíthető, hogy a megtépázott anyagi helyzetbe került miniszterelnök mellett több százezer egy és kétgyermekes család lesz majd jogosult a választások előtti időszakra időzített adóvisszatérítésre.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!