6p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Beadták a minisztériumok, hogy milyen beruházásokat tartanak indokoltnak.

Erről lesz szó a cikkben:

  • Mire akar költeni Lázár János?
  • Lesz-e még újabb stadion?
  • Mennyi és milyen új vonatot veszünk?
  • Folytatják-e a kórházak összevonását?
  • Beadja-e a derekát a kormány Pakson?

A Magyar Közlöny friss számában egy méretes mellékletből értesülhettünk, hogy az egyes szaktárcák milyen építési és üzemeltetési beruházásokat terveznek 2035-ig. Bekerülési értékekről - néhány területet kivéve - még megközelítő számok sincsenek az anyagban, de lehet, hogy miután a kormány végső döntést hoz ezekről, kiderülnek ezek is. 

Lázár János építési és közlekedési miniszter egy tavalyi sajtótájékoztatón jelentette be, hogy tíz évre szóló beruházási tervet kér az összes tárcától. Ezt a csomagot majd áttekinti a kormány és lesz, amit kihúz belőle. Már akkor jelezte, hogy ő maga is megjelöl majd pár "nem vállalható" beruházást, de az nem kérdés, hogy a döntő szót a miniszterelnök fogja kimondani.

Lázár János erős rostát ígért, vagyis lesz olyan, amit kihúz a listákról
Lázár János erős rostát ígért, vagyis lesz olyan, amit kihúz a listákról
Fotó: Facebook / Lázár János

Most tehát megszületett az összegzés, amin végig fut, hogy a meglévő infrastruktúra gazdaságosabb és környezetbarát üzemeltetése kiemelt feladat az összes területen. Ugyancsak több tárcánál előjött, hogy fontos a területi kiegyenlítődés elősegítése, amit a közlekedési és infrastrukturális fejlesztések, valamint az új gazdasági központok fejlesztése révén kell elérni.

Nézzük, mik a legfontosabb javaslatok, amik a lakosság többségét közvetlenül is érintik:

Közlekedés:

Ez a legrészletesebb fejezet, központi gondolata az úgynevezett vidék elérhetőségének a javítása, a gazdasági központok kiszolgálása, a teherszállításnak a közútról a vasútra és a vízi szállítási utakra való terelése és az ehhez kapcsolódó logisztikai háló bővítése. A vasútnál a pályaállomány műszaki színvonalának javítása mellett az elővárosi járatok számának növelése is cél. Terveznek járműbeszerzést is, íme:

  • 15 darab nagysebességű EuroCity szerelvény,
  • 29 darab belföldi InterCity motorvonat,
  • 51 darab InterCity ingaszerelvény,
  • 10 darab magas minőségű éjszakai szerelvény,
  • 95 darab regionális villamos motorvonat,
  • 68 darab felsővezeték nélküli motorvonat,
  • 15 darab felsővezeték nélküli mozdony,

Továbbviszik a gyorsforgalmi úthálózat megkezdett bővítését, többet akarnak költeni az összes út karbantartására és a kerékpáros úthálózat kiterjesztésére. A Kárpát-medencei városok összekötését elősegítő fejlesztésekre 2900 milliárd forintot, az országhatáron belüli, nyugat-keleti irányú hálózatfejlesztésre 3800 milliárd forintot, míg a Nagyvárosok Magyarországa program keretében tervezett közúti fejlesztésekre 2300 milliárd forintot, a főutakra 5800 milliárd forintot, a gazdasági központokhoz vezető utakra 440 milliárd forintot szánnak.

Kisebb utalás is van az anyagban a vidéki repülőterek fejlesztésére, de például nem említik a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér bővítését, amit Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter az üzemeltető Budapest Airport Zrt. visszavásárlásakor kifejezetten hangsúlyozott.

Sport:

Részletesen taglalja ez a fejezet, hogy még mindig nincs elegendő multifunkcionális csarnok, ilyenek létesítése továbbra is kiemelt cél, azért is, mert még több európai vagy világszintű bajnokságot szeretnénk megrendezni sok sportágban. Ezen kívül a már felépített stadionok és sportközpontok felújítása és energetikai szempontú fejlesztése is cél. Egyes sportágaknál olimpiai központokat akarnak létrehozni, a meglévőket szeretnék felújítani, a kisebb településeken az átlagnál többet akarnak költeni a sportlétesítményekre.

Önállóan foglalkoznak az anyagban a Hungaroring fejlesztésével. Ez nem szorítkozik a versenypályára, amit 2026-ig átalakítanak, hanem az összes kapcsolódó fizikai és kereskedelmi infrastruktúrára is kiterjed. Ingatlanvásárlásokkal is bővítik az autóparkolók létesítésére szánt területet, kerékpáros és gyalogosutak is lesznek 2032-ig. A környező településekkel egyeztetve, azokkal összhangban akarják elvégezni a sokéves fejlesztési programot, amiben kereskedelmi és szabadidős zónák létesítése is helyet kapott.

Rendészet:

Megújítanának több határátkelőt, kevesebb börtönt üzemeltetnének, de lennének bővítések. A rendőrség napi munkájához szükséges épületállomány korszerűsítése is napirenden lesz.

Egészségügy:

Sterilizáló és diagnosztikai központokat hoznak létre, a kórházaknál további területi centralizáció szükséges. Az új építéseknél megvizsgálandó, hogy a meglevő intézményi infrastruktúra hogyan optimalizálható, illetve lehetséges-e a régi elavult épületek elhagyása, ellátások összevonása, párhuzamosságok megszüntetése. Minden mentőállomást felújítanak, centralizált vértermelő központot létesítenek.

Oktatás-Köznevelés-Család:

Új bölcsődék, óvodák és iskolák a növekvő lakosságú körzetekben, de felülvizsgálják a kis létszámú, széttagolt intézményeket, ami vélhetően sok ilyen egység megszüntetését hozza. Még több tanuszoda és tornaterem lesz. 

Agrárium:

A mezőgazdasági termelést kiszolgáló létesítmények és a szakszemélyzet által használt épületek felújítása, energetikai korszerűsítése. Erdei rekreációs beruházások, a ménesgazdaságok fejlesztése és a Nemzeti Földalaphoz tartozó földek, utak karbantartása.

Eddig tehát a legfontosabb, kifejezetten a lakosságot érintő tervek. Ezen kívül az állami és önkormányzati tulajdonú ingatlanok használatának észszerűsítését is fontosnak tartják. Ennek megfelelően például a NAV és a Magyar Államkincstár által használt ingatlanok állapotát átvizsgálják, ennek alapján rendelnek el felújítást, továbbá összevonások útján javítják a hatékonyabb épületüzemeltetést. Racionalizálják a külföldön lévő állami tulajdonú ingatlanok felújítását és üzemeltetését. 

A kormánynak nagyon fontos Paks II. beruházás is külön fejezetet ért ebben a csomagban. Ebből kiderül, hogy mielőbb szeretnének végezni a lakhatási és infrastrukturális feltételek megteremtésével és nem idegen a kabinettől, hogy támogassa a közvetetten kapcsolódó térségfejlesztési, önkormányzati fejlesztési igényeket, valamint a helyi kulturális és közösségi és rekreációs célú fejlesztéseket „a társadalmi elfogadottság” növelése érdekében.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!