6p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Május 1-én tette közzé a kormány a Konvergencia Program frissített változatát, illetve nyújtott be az Európai Bizottsághoz. A dokumentum szerint komoly gazdasági növekedés várható a következő időszakban, amihez az "üzemanyagot" az EU biztosíthatja. Rövid összefoglalás és kommentár az anyagról.

A Pénzügyminisztérium elérhetővé tette az Európai Bizottságnak benyújtott konvergenciaprogram aktualizált verzióját. A kormány – mondhatnánk értelemszerűen – elsősorban saját lépéseinek és a fokozott ütemű oltási programnak tulajdonítja a várható gazdasági kilábalást és a következő évekre prognosztizált növekedést. Ugyanakkor megjegyzik, hogy talán lesz ebben némi szerepe Brüsszelnek is. Mint azt a Konvergencia Programban írják, a gazdaság helyreállásához hozzájárul, hogy a 2020-as években rekordösszegű új uniós forrás áll Magyarország rendelkezésére.

Óriási lökést adhat a gazdaságnak

Egyfelől a 2021-2027-es időszakban 22,5 milliárd eurós kohéziós, valamint 11,9 milliárd eurós agrárpolitikai forrásokra számíthat hazánk. Másfelől a Next Generation EU keretösszegéből Magyarország 8,5 milliárd euró vissza nem térítendő forrásra is jogosult.

A 2021-2027-es időszakban elérhető több mint 40 milliárd eurós összeg az elkövetkező hét évben évente átlagosan a GDP mintegy 3,4 százalékát éri el.

Ha feltételezzük, hogy ezeket a pénzeket hatékonyan használják fel, vagyis nem folyik el érteletlen célokra, hanem olyan projektekben hasznosul, amelyeknek később hasznuk is van, így érvényesül az úgynevezett multiplikátor hatás, akkor akár visszafogottnak is tekinthetjük a gazdasági növekedésre vonatkozó előrejelzést. (A beruházási multiplikátor azt mutatja meg, hogy a gazdaságba bevitt egységnyi beruházás összességében hány egységnyi jövedelemnövekedést eredményez - szerk.)

A Pénzügyminisztérium által összeállított program 2021-ben 4,3 százalékos, míg 2022-ben 5,2 százalékos növekedést valószínűsít, ezt követően a magyar gazdaság éves szinten 4 százalékot meghaladó mértékben bővülhet. Az idei prognózis egyébként a tavalyi gazdasági összeomlás miatti alacsony bázis miatt is visszafogott, de a piaci elemzők jellemzően ennél erősebb növekedést valószínűsítenek, és a jegybank is 4-6 százalék közötti GDP-bővülést vár.

Tekintve az uniós pénzesőt, kézenfekvőnek tűnik az is, hogy a konvergencia program az elmúlt években tapasztalt beruházásvezérelt gazdasági növekedés fennmaradásával számol. Ennek a rendelkezésre álló uniós és hazai források mellett a beruházásokat és a versenyképesség növelését segítik különböző költségvetési ösztönzőkkel is a dokumentum szerint. A Konvergencia Program azt is megjegyzi, hogy az elmúlt években rekord magasságba emelkedő beruházási ráta 2020-ban a válság negatív hatása ellenére is kiemelkedően magas szinten, 27,3 százalékon alakult.

Noha sokan felrótták a kormánynak, hogy prociklikus gazdaságpolitikát folytatott, és ezért más EU-s államokhoz képest meglehetősen visszafogott támogatást nyújtottak csak a gazdasági szereplőknek. Ezzel ellentétes állásponton van a minisztérium által összeállított anyag, ahol azt hangsúlyozzák: a gazdaságpolitika anticiklikus jellegét jól szemlélteti, hogy tavaly az állami beruházások GDP-hez mért aránya 6,4 százalékra nőtt, amellyel hazánk első helyezést ért el európai uniós összevetésben.

A tartósan az EU élmezőnyében szereplő beruházási ráta, a folyamatban lévő nagy volumenű kapacitásbővítések és a vonzó vállalati adózási környezet a beruházási teljesítmény további bővülését alapozzák meg.

Idén még elengedik a hiányt, de később csökkenhet, ahogy az adósság is

Érdemes megjegyezni, hogy a válság láttán – némi hezitálást követően – a kormány helyesen komoly gazdaságmentő és – ösztönző intézkedéseket hozott, amelyek hozzájárultak ahhoz, hogy a magyar GDP visszaesése ne haladja meg az unió átlagát. Ezeknek ugyanakkor ára volt. Mint a Konvergencia Programban szerepel, a járványügyi és gazdaságvédelmi kiadások, a válság terheinek enyhítését célzó adóintézkedések, valamint az automatikus stabilizátorok működése következtében 2020-ban a GDP 8,1 százalékának megfelelő mértékű költségvetési hiány állt elő, az államadósság pedig a GDP 80,4 százalékára emelkedett. A költségvetési politika azon az alapvetésen nyugodott, hogy jó időkben az adósságrátát csökkenteni kell, míg rossz időkben az államnak be kell avatkoznia a gazdasági válság negatív hatásainak mérséklése érdekében, felvállalva a GDP-arányos adósságmutató átmeneti növekedését.

Mint írják, a gazdasági folyamatokat tekintve megállapítható, hogy bár 2020 második negyedévében a járvány soha nem látott mértékben vetette vissza a gazdasági aktivitást, a harmadik negyedévtől gyors korrekció ment végbe, és a helyreállás a negyedik negyedévben is folytatódott annak ellenére, hogy ismételten bevezetésre kerültek a járvány terjedését korlátozó intézkedések. Az erős fundamentumok, valamint az átfogó és hatékony válságkezelés tompította a GDP visszaesését, így a magyar gazdaság teljesítménye 2020 egészében ellenállóbbnak bizonyult a járvánnyal szemben, mint az uniós országok átlaga. (Korábbi elemzésünkben lapunk is megállapította, hogy egészen más kiindulóhelyzetből futott bele ebbe a válságba a magyar gazdaság, így sokkal nagyobb mozgástere volt, mint a pénzügyi válság idején, amikor egyébként is megtépázott helyzetben érkezett a hidezuhany.)

Magyarország államadósság-kezelési stratégiájának célkitűzése, hogy a jövőben is megőrizze az elmúlt években elért stabil finanszírozási pozíciót, amelynek keretében változatlanul négy fő cél érvényesül: az államadósság GDP-hez viszonyított arányának fokozatos csökkentése, a devizaadósság részarányának alacsony szinten tartása, a lakosság részvételének növelése az államadósság finanszírozásában és az államadósság futamidejének növelése. (Megjegyezhetjük, hogy bár a devizaarányt növelné, de mind a kamatterheket, mind a futamidőt tekintve kedvező lenne a Next Generation EU hitelét is felvenni, amely azonban a miniszterelnök legutóbbi nyilatkozatai szerint nem szerepel a kormány tervei között. - szerk.)

Fegyelmezett, a költségvetési hiányt fokozatosan csökkentő fiskális politika mellett a deficit a GDP 2 százalékára mérséklődik 2025-ben. Mindezek eredményeként Magyarország államadóssága a tervezési horizont végére a GDP 73,1 százalékára csökken.

Azt is hangsúlyozták, hogy az előttünk álló időszakot tekintve, a gazdaságpolitika változatlan célja az adó- és járulékterhek csökkentése, valamint az adórendszer foglalkoztatás- és vállalkozásbarát jellegének fokozása. Ezzel összhangban az adópolitika a munkát terhelő adók és a vállalkozások adó- és adminisztrációs terheinek csökkentésére, az adóbeszedés hatékonyságának növelésére és az adórendszer egyszerűsítésére helyezi a hangsúlyt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!