Múlt pénteken meglehetősen aggasztóan alakult a dollár árfolyama a magyar autósok szempontjából, a zöldhasú ugyanis 398-ig futott fel. Szerencsére a lélektani 400-as szintet nem érte el, sőt kicsit lentebb, a 390-395-ös sávban stabilizálódott az elmúlt napokban az árfolyam. Ennek köszönhetően az üzemanyagok piacán nem jött drasztikus drágulás, hiszen a forintban számított alapanyagárak nem növekedtek.
Ennek ellenére a szeptember közepe óta trendszerűen emelkedő üzemanyagárak sok örömre nem adnak okot. Ez nem csak a magyar autósok szempontjából kellemetlen, ha tartós marad az áremelkedés, az az inflációban is előbb-utóbb megjelenik majd.
Ha az uniós árakat nézzük, akkor a Weekly Oil Bulletin adatai szerint a magyar benzinárak a közösségi trendeknek megfelelően mozogtak. Az összeállítás szerint a hazai árak helyezése nem változott, ezen a héten is kilenc olyan ország volt, ahol a magyarországinál alacsonyabb a benzin átlagára.
Ha uniós szinten nem is, a régióban romlott a magyar árak helyezése, ugyanis az elmúlt napokban Szlovéniában is olcsóbb lett a 95-ös, mint Magyarországon. Így ezúttal már csak három olyan országot (Szlovákia, Ausztria, Horvátország) találunk a régióban, ahol az itthoni árakhoz képest drágább a benzin.
A gázolajáraknál, ahogy mindig, most is sokkal rosszabb a magyar helyzet, mint a benzinnél. Közös vonás, hogy itt sem sikerült javítani az uniós rangsorban, így ezúttal is 13 olyan ország volt az EU-ban, ahol alacsonyabb az átlagár, mint nálunk.
Abban sem volt változás, hogy a dízel a régiós országokban csak két helyen, Ausztriában és Szlovéniában drágább, mint Magyarországon.
A közel-keleti megállapodás lefele nyomta az olaj árát
Az olajpiacon részben az amerikai ünnep miatt visszafogottabb mozgásokat láthattunk. A Hálaadás miatt csütörtökön a tengerentúlon zárva voltak a piacok és pénteken is csak fél napos kereskedés volt, ilyenkor pedig a befektetők és spekulánsok gyakran inkább kivárnak.
Az Oroszország és Ukrajna között felerősödő feszültség – a Kijev elleni csapások nyomán – korlátozott mértékben támogatta a kőolaj drágulását. Ennél sokkal nagyobb jelentőségű volt az Izrael és a Hezbollah közötti tűzszünet bejelentése.
Az olajpiacon az OPEC+ következő ülését is komoly figyelemmel kísérik a befektetők. Az olajkartell találkozót december 1-ről december 5-re halasztották, ami arra utalhat, hogy a felek között nincs harmónia. A kiszivárgott pletykák is erre utalnak, egyes feltételezések szerint a szervezet növelni fogja jövőre a kitermelt mennyiséget.
Más források szerint ugyanakkor a kartell szeretne további kitermeléscsökkentést elérni, hogy az olajárak tartós gyengülését megakadályozzák. Igaz, eközben Donald Trump leendő pénzügyminisztere az amerikai kitermelés további bővítését tűzte ki célul, ami fokozhatja az olajáron lévő nyomást.
Ráadásul nem csak kínálati oldalon látunk az áresés felé mutató jeleket, de keresleti oldalon is sok a kérdőjel. A világ legnagyobb importőre, Kína kapcsán továbbra is visszafogott vásárlásokkal számol az OPEC+, a kartell erre hivatkozva folyamatosan csökkenti az olajkereslettel kapcsolatos jövő évi várakozását.
A forint árfolyamának stabilizálódása és az olajár kisebb mértékű csökkenése azt jelzi, hogy a hazai kutakon egyelőre nem várható további áremelés. Ennek tudható be, hogy ezúttal sem szerdán, sem szombaton nem volt változás. Ugyanakkor ahhoz, hogy az árak csökkenjenek vagy a forint erősödésére, vagy az olaj további áresésére lenne szükség. Amennyiben a jövő hét elején egyik termék jegyzése sem változik érdemben, akkor a hazai üzemanyagáraknál sem várható komolyabb mozgás.
A grafikonok a cikkünk megjelenésekor aktuális adatokat mutatja, ezek azonban később frissülhetnek.