5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem sok jóra számíthatnak a magyar autósok a következő napokban, a nemzetközi piacokon is kedvezőtlen irányú ármozgás látható, ráadásul a januári második adóemelés miatt is drágulás jön a benzinkutakon, derül ki az Mfor Üzemanyagár-figyelő sorozatának újabb írásából.

Az idei évtől az üzemanyagokat terhelő jövedéki adó 41 forinttal növekszik, amelynek első 20 forintos emelésére január elsején már sor került. Akkor a nemzetközi változások miatt az árak nem ugrottak meg végül ilyen mértékben, így az adóemelés kevésbé volt fájó. Sajnos, a második lépésnél, amelyre a jövő héten kerül majd sor nem számíthatunk ilyen ellensúlyra, sőt könnyen lehet, hogy az adóemeléstől függetlenül is drágulni fog a benzin és a gázolaj.

Ha az uniós árakat nézzük, akkor azt láthatjuk, hogy a benzin esetében az első nap áremelését követően olcsóbban lehet a magyar kutaknál tankolni, amiben a forintos árak mérséklődése mellett a magyar fizetőeszköz erősödése is szerepet játszik.

Ha a régiós árakat nézzük, akkor továbbra is fájó, hogy miközben a magyar életszínvonal a bolgárnak és a románnak felel meg, a benzin jóval drágább, mint ebben a két balkáni országban. Igaz, legalább egy kicsit távolodtunk az osztrák áraktól.

A gázolaj esetében az uniós rangsorban jóval előrébb vagyunk. Itt azonban ez nem pozitívum, hanem azt jelenti, hogy a nálunk jóval magasabb keresetű országokhoz hasonló árszinten lehet a dízelt megvenni.

A 95-öshöz hasonlóan a gázolaj esetén is két régiós országban drágább ez az üzemanyagfajta, a magyar autósoknak összességében tehát elég rosszul áll a szénája. Ausztriát és Horvátországot kivéve ugyanakkor minden más környező országban olcsóbban lehet tankolni. Nem véletlen, hogy az utóbbi időszakban számos szomszédos ország irányába erősödött Magyarországról ezekbe az államokba a bevásárlóturizmus.

Mennyivel drágulhatnak az üzemanyagok?

Az év elején volt némi forinterősödés, hiszen a 383 körüli szintről 377-ig mozdult a magyar fizetőeszköz, az utóbbi napokban viszont ismét 380-at közelíti, tehát az árfolyam mozgása inkább minimális áremelést vetít előre.

Ami azonban ennél is aggasztóbb, hogy az irányadó olajfajta, a Brent pénteken átlépe a 80 dolláros szintet, ilyen magasságban az alaptermék ára idén még nem járt. Ez egyébként azért is fájó, mert a hét elején még egészen más irányú mozgás indult. Hétfőn ugyanis Szaúd-Arábia csökkentette a nyersolajra vonatkozó eladási árait. A lépés kapcsán az elemzők arról beszéltek, ez arra utalhat, hogy a kereslet gyengesége felülmúlja a líbiai fennakadások és a vörös-tengeri problémák miatt tapasztalható kínálati feszültségeket. Az ING szakértője, Warren Patterson azt nyilatkozta, amennyiben nem eszkalálódik a közel-keleti konfliktus, az olaj árfolyamában a mozgás felfelé korlátos lehet, mivel a keresleti-kínálati összhang 2024 első felében a további áremelkedést nem támasztaná alá. Mindezek alapján benne volt a levegőben egy nagyobb áresés is.

Ez nem következett be, sőt pénteken komolyabb áremelkedés jött, ennak hátterében a közel-keleti problémák állnak. Az Egyesült Államok és Nagy-Britannia ugyan légi és tengeri csapásokat mért húszi katonai célpontokra Jemenben, válaszul az Irán által támogatott csoportnak a vörös-tengeri hajózás elleni támadásaira, ám ez a fellépés nem nyugtatta meg a befektetőket, inkább a helyzet eszkalálódását olvasták ki a történtekből. A nyugati katonai támadás ugyanis tovább növelte a piaci aggodalmakat azzal kapcsolatban, hogy egy szélesebb közel-keleti konfliktus milyen hatással lehet a térség olajellátására, különösen a kritikus Hormuzi-szoroson áthaladókra.

Nagyobb áremelés jöhet a jövő héten. Fotó: Depositphotos
Nagyobb áremelés jöhet a jövő héten. Fotó: Depositphotos

A térségben fellángoló harcok miatt félő, hogy időlegesen kínálati hiány lehet. Az Ománi-öböl nagyon közel van a Hormuzi-szoroshoz, amely az olajszállítás szempontjából földrajzi értelemben is szűk keresztmetszetet jelent. Az ING pénzintézet elemzői szerint több mint 20 millió hordó/nap olaj halad át a szoroson, ami a globális fogyasztás körülbelül 20 százalékának felel meg. Természetesen Afrikát megkerülve a tankerek előbb-utóbb célba érnek, ám a hosszabb út értelemszerűen magasabb költségekkel jár, ráadásul időlegesen a kereslet és a kínálat viszonya is megborulhat a lassabb szállítás miatt.

 

Az amerikai katonai támadásokat kommentálva Joe Biden elnök kijelentette, hogy a "célzott csapások" egyértelmű üzenet arra vonatkozóan, hogy az Egyesült Államok és partnerei nem tűrik az országuk hajói és személyei elleni támadásokat. Továbbá nem fogják megengedni, hogy ellenséges szereplők veszélybe sodorják a hajózás szabadságát. Úgy tűnik azonban, hiába léptek fel nagyon határozottan és hajtottak végre az amerikai és brit csapatok légitámadásokat, a húszik szóvivője azt jelezte, hogy a csoport továbbra is célozott támadásokat hajt majd végre az Izrael felé tartó hajók ellen. Mindez azt jelenti, hogy rövid távon inkább az olaj további drágulására kell számítani.

A nyersolaj ármozgását értelemszerűen a finomított termékek is követik. A dízel tőzsdei jegyzése például látványosan drágult ezen a héten. Ezek a folyamatok biztosan be fognak gyűrűzni a hazai kínálatba is, így a magyar autósoknak az adóemelésen túl is komolyabb áremelésre kell készülniük.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!