7p

Szerda reggel publikálta a KSH a második negyedéves GDP számait, ami a várakozásoknak megfelelően továbbra sem mutatott élénkülést. A nyers adatok szerint 0,1, a szezonálisan és naptárhatással kiigazított és kiegyensúlyozott adatok szerint 0,2 százalékkal múlta felül az előző év azonos időszakit. Így az idei évben is csak minimális növekedés jöhet össze a kormány által korábban várt jelentős megugrás helyett.

Az első negyedéves adatok után, amelyek a kormány által korábban beharangozott nagy növekedéssel szemben visszaesést mutattak, az elemzők erősen visszafogták a várakozásaikat. Az elmúlt hónapok fogyasztási és ipari adatai ráadásul azt is előre vetítették, hogy a második negyedévben is stagnálás közeli eredményre számíthatunk. A kormány azonban hosszú ideig tartotta – a szakértők szerint teljesen irreális – 2,5 százalékos GDP növekedésre vonatkozó előrejelzését, és csak a mostani adat megjelenése előtt revidiálták azt.

Nagy Márton, nemzetgazdasági miniszter kedden ismertette a kormány frissített várakozásait, amelyek szerint éves szinten 1 százalékkal bővülhet a GDP, míg a második negyedéves számok kapcsán a tárcavezető is stagnálást valószínűsített.

Ezt igazolta a KSH közleménye is, amely szerint Magyarország bruttó hazai termékének volumene 2025 II. negyedévében a nyers adatok szerint 0,1, a szezonálisan és naptárhatással kiigazított és kiegyensúlyozott adatok szerint 0,2 százalékkal felülmúlta az előző év azonos időszakit. Az előző negyedévhez képest – a szezonálisan és naptárhatással kiigazított és kiegyensúlyozott adatok szerint – a gazdaság teljesítménye 0,4 százalékkal bővült. Az első félévben a gazdaság teljesítménye a nyers adatok szerint stagnált, a szezonálisan és naptárhatással kiigazított és kiegyensúlyozott adatok szerint 0,1 százalékkal alulmúlta az előző év azonos időszakit.

A KSH által szerdán közzétett első becslés részleteket nem tartalmaz, és csupán egy mondattal kommentálták a számokat. Azt írták, a bruttó hazai termék növekedéséhez legnagyobb mértékben a szolgáltatások, ezen belül legfőképpen az információ, kommunikáció ág teljesítménye járult hozzá. A gazdaság teljesítményét az ipar és a mezőgazdaság fékezte.

Miben bízhatunk?

Az akár az NGM frissített előrejelzése, akár a KSH által közölt tényadat alapján, hogy az idei évre várt nagy növekedés nem fog megvalósulni. A kormány által várt 1 százalékos bővülés ráadásul az elemzők szerint lefele mutató kockázatokat tartalmaz, tehát ezt akkor érhetjük el, ha az optimális forgatókönyv valósul meg.

Nagy Márton kedden arról beszélt, hogy a második negyedéves gyengébb számok kisebb részt az ipar, nagyobb részt – ahogy azt a KSH is hangsúlyozta – a mezőgazdaság okozza. Az ipar ugyanakkor úgy tűnik, hogy túl van a mélyponton, reményre adhat okot, hogy az európai járműértékesítés kisebb erősödést mutatott. Nagy Márton is azt hangsúlyozta, hogy Európában már látható egy elektromosautó-eladási fordulatot, ez pedig az ipari megerősödést hozhatja az idei évben a magyar gazdaság számára. Éves szinten így már nem a jármű- és akkumulátorgyártás húzza vissza a gazdasági növekedést. A miniszter várakozása megalapozott lehet, hiszen 2024-es három negyedévében – elsősorban a német piac miatt – beszakadt az EU-ban az elektromos autók értékesítése. Az alacsony bázisról pedig valóban megindult a növekedés, ami valóban támogatja a magyar ipart is.

Nem állíthatjuk, hogy a kormány gazdasági prognózisai nagy százalékban jöttek volna be, de a várakozásai közül idén a fogyasztással kapcsolatos előrejelzések többé-kevésbé teljesültek. Erre kedden Nagy Márton is kitért, azt mondta: ha nem lenne fogyasztásnövekedés, a GDP-növekedés már rég negatív lenne. Nem meglepő módon az egyetlen pozitívum a miniszter szerint a kormányzat tevékenységének köszönhető. Azt hangsúlyozta ugyanis, hogy amennyiben nem lenne a kormány jövedelmeket támogató gazdaságpolitikai lépéssorozata, akkor a külső környezet miatt már negatív lenne a GDP.  Nagy Márton azt mondta: mi felszínen tudjuk tartani a GDP-növekedést.

Az NGM kedden ismertetett előrejelzése egyébként az elmúlt évek forgatókönyvét követi abban az értelemben, hogy a jövő évre – már tényleg – nagy növekedést vetítenek előre. A várakozásuk szerint 2026-ban 3,1 százalékkal bővülhet a GDP, ráadásul olyan módon, hogy – feltételezhetően a választásokra időzített pénzosztással – az első félévben lehet kifejezetten erős a növekedés üteme.

Honnan lesz pénz?

A növekedés beindításához és a választási osztogatáshoz persze források kellenek, ami eddig úgy tűnt, hogy nem állnak a kormány rendelkezésére. A költségvetési hiány ugyanis már az év első hónapjában olyan magas volt, hogy tarthatatlanná váltak a tervek. Emiatt a hiánycélt már 4,1 százalékra emelte a kormány. Ezt a miniszter szerint – köszönhetően annak, hogy a fogyasztás növekedése miatt az adóbevételek biztosítottak – nem kell tovább növelni. Ugyanakkor találkoztunk olyan elemzői véleménnyel is, hogy ez könnyen lehet, hogy a hitelminősítőknek szóló üzenet, akik az ősszel publikálják a friss besorolásokat, és egy leminősítés komoly károkat okozhatna a magyar gazdaság számára. Erre egyébként kedden a nemzetgazdasági miniszter is kitért, aki azt is megemlítette, hogy ha kell személyesen tárgyal a hitelminősítőkkel, mert az nem elfogadható kockázat, hogy ősszel leminősítés következzen be.

A hiányra visszatérve az elmúlt években az volt egyébként a jellemző, hogy az előzetesen kiugró (rendre 3 százalék feletti) növekedést várt a kormány. Majd a tényadatok tükrében, amelyek sokkal gyengébb számokat mutattak, mindig előbb a növekedési várakozást módosították, a hiány adatokat pedig csak hónapokkal később vizsgálták felül.

Ugyanakkor a költségvetés számára egy uniós szabály enged plusz mozgásteret, védelmi klauzula nyomán jövőre felszabadul a GDP 0,9 százaléka, ez nominálisan 700-800 milliárd forintos költségvetési mozgásteret jelent a kormány számára. Ennek hátterében az áll, hogy 2024-ben Magyarország a védelmi kiadásait GDP arányosan 2 százalékra növelte a korábbi 1,1 százalékról. Ezt a 0,9 százalékpontos emelkedést pedig „büntetlenül” bármilyen célra felhasználhatja majd a kormány. Sőt az új uniós szabályok legfeljebb 1,5 százalékos plusz költést engedélyeznek, így a fent említett 0,9 százalékos általános mozgástéren még további GDP arányosan 0,6 százalékpontnyi lehetőség is lenne.

Bár Nagy Márton azt jelezte, hogy ezt nem feltétlen fogják elkölteni, a választási év, és az ismert közvéleménykutatási adatok ismeretében azért nehéz elképzelni, hogy ez a kasszában maradjon.

A források kapcsán pedig szintén a védelmi előírások révén lehet olcsó pénzekhez jutni. Az úgynevezett SAFE források révén, amely egy új finanszírozási eszköz, Magyarország 20 milliárd euró eszközre adott igénylést. Ez azért előnyös, mert a hazánk által elérhető piaci finanszírozásnál sokkal – 200 bázisponttal, vagyis 2 százalékponttal – alacsonyabb kamatok mellett érhető el. Így a kormány valószínűleg kevésbé lesz eszköztelen, mint ahogy az korábban tűnt.

Ugyanakkor a növekedésben továbbra is számos olyan külső tényező van, amire nincs érdemi hatása a magyar kormánynak. A nemzetközi konjunktúra, a Trump által indított vámháború, az ukrajnai háború vagy más geopolitikai feszültségek mind bizonytalanság növelő tényezők. Az idei évben 0,5-1 százalék közötti növekedés lehet, ahogy az az MNB vagy az immár a kormány előrejelzésében is szerepel. Hogy a 2026-os évben látunk-e olyan bővülést, amit immár a lakosság is érzékel, az azonban továbbra is kérdéses, és részben a külső körülmények függvénye. Ugyanakkor számos mutató, így a beruházások vagy a fent említett ipar is olyan visszaesést szenvedett el az elmúlt években, ahonnan valószínűleg most már nem tud tovább csökkenni. A visszapattanás pedig értelemszerűen a növekedést fogja táplálni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!