Bár Orbán Balázs, Orbán Viktor miniszterelnök politikai igazgatója kvázi az oroszok mellé állt a héten nagy port kavart nyilatkozatában, ez a barátság gazdasági szinten nem látható: Magyarország a tőzsdei árnál is drágábban vásárolja a földgázt, és az olaj esetén sincs diszkont a piaci szinthez képest.
Az olcsó(bb) olaj hiányában pedig a magyar autósok kénytelenek a nemzetközi ármozgásoknak megfelelő árakat megfizetni.
Tetézi Magyarországon mindezt az a tény, hogy a magyar forgalmi adó az Európai Unióban a legmagasabb, amit a kiskereskedelmi extraadó még megfejel, így a benzin árának 31 százaléka folyik a költségvetésbe, de ez nem minden, hiszen a jövedéki adó (és más kisebb tételek) révén hasonló arányú elvonást tesz zsebre az állam.
A héten a 600 forintos szinthez közelítő árakból jelenleg nagyjából 360 forint az elvonás mértéke.
Ha megnézzük az uniós ármozgásokat, akkor azt láthatjuk, hogy Magyarországon az átlagosnál nagyobb mértékben drágult mind a két üzemanyagtípus. Az uniós Weekly Oil Bulletin friss adatai szerint ezúttal az elmúlt heteknél több, tíz olyan ország volt, ahol a magyar áraknál kevesebbet kellett fizetni a benzinért.
Ami különösen bosszantó autósként, hogy a magyarhoz hasonló szinten élő bolgároknál sokkal alacsonyabb a benzin ára, mint nálunk. Ugyanakkor a héten a sokkal magasabb jövedelemmel rendelkező osztrákok is olcsóbban tudtak tankolni, mint a magyarok.
A fenti változások miatt a héten a régiós árak átlaga a magyar szint alatt volt, de becslésünk szerint ezúttal a szomszédos országok átlagát is felülmúlhattuk. (Hivatalos statisztikát a KSH havonta egyszer, a hónap első hetében teszi közzé.)
A gázolaj ára uniós összevetésben eddig is relatív drágább volt, mint a benziné, szinte már természetes, hogy ezen a héten sem volt ez sajnos másképp. Ami párhuzam a két üzemanyag árának alakulásában, hogy a Weekly Oil Bulletin rangsorában a gázolaj esetén is egy helyet hátrébb csúsztunk. Ráadásul nem csak a benzin, de a dízel árában is kedvezőtlen változást láthattunk a heti rangsorban. A magyar árak azért csúsztak hátrébb, mert Ausztriában olcsóbb lett ez az üzemanyagfajta.
Nagyot esett az olaj, reméljük ezt a kutakon is látjuk majd
A múlt héten az amerikai jegybank kamatvágását követően látványosan emelkedett az olajár, és a 68 dollár körüli mélypontról a hét elejére 75 dollár fölé ugrott. Itt azonban nem csak tetőzött az Európában irányadónak számító Brent árfolyama, de éles fordulatot vett. Ennek köszönhetően szerdán és csütörtökön is nagyobb esés jött a nemzetközi tőzsdéken, majd pénteken stagnált az árfolyam, így 71 dollár körüli árfolyam alakult ki. Ez az egy héttel korábbi 74 dollár körüli szinthez képest közel 5 százalékos esést jelent.
Az elemzők szerint a mostani történések mögött több tényező áll. A geopolitikai izgalmak, amely a felrobbantott csipogók és az egyre feszültebb izraeli-iráni helyzet alakult ki némileg enyhültek. Aggasztó ugyan, hogy Izrael katonai műveletek hajt végre Libanonban, ám Irán higgadtabb álláspontja miatt az olajpiacon a befektetők kevésbé tartanak attól, hogy a harcok a közeljövőben jelentősen kiszélesednek.
Az olajárakat eddig is lefelé nyomták a kínai gazdasággal kapcsolatos várakozások, az ázsiai óriás gazdasági bővülése ugyanis akadozik, jó ideje elmarad a várakozásoktól. Peking ugyan próbál úrrá lenni a helyzeten, ám olyan mértékű ingatlanpiaci buborék és ennek nyomán hitelpiaci problémák alakultak ki, amelynek megoldása hosszabb időt vesz igénybe.
A kínai jegybank pénteken ugyan csökkentette a kamatokat és likviditást juttatott a bankrendszerbe, hogy a gazdasági növekedés az idei 5 százalék körüli célt meg tudja közelíteni, ám több elemző szerint ezek a lépések önmagukban nem tudnak komoly lendületet adni a kínai gazdaságnak. Igaz, további fiskális intézkedések bejelentése várható az október 1-jén kezdődő kínai ünnepek előtt, mivel a Kommunista Párt legfelsőbb vezetői is sürgősnek tartják a probléma megoldását.
A másik oldalon viszont mindez arra utal, hogy tényleg aggasztó a helyzet, ha ilyen sürgősen szeretnének intézkedni. Emiatt pedig a világ legnagyobb olajimportőre várhatóan továbbra is csak visszafogott mértékben növeli majd a vásárlásait.
Miközben így a keresleti oldal gyengébb a vártnál, a kínálati oldalon a korábbinál nagyobb mennyiség kerülhet piacra. Az OPEC+ nemrégiben hozott döntése – amely a kitermelés felfuttatására vonatkozik – tovább fokozta az olaj piacán az eladói nyomást. Így alakult ki a héten az összességében komolynak nevezhető áresés.
Nem csak a nyersolaj, de a finomított termék ára is esett a világpiacon, így az Mfor Üzemanyagár-figyelő heti prognózisa szerint a szombaton nagyon óvatosan elkezdődött árcsökkenés a héten folytatódni fog, a benzin az 580-as szint közelébe kerülhet és néhány forintos differenciával a gázolaj is követheti majd.