5p

A legforróbb, legaktuálisabb téma az üzleti életben!
Fenntarthatóság 2024 – ESG: a szabályozási kihívástól az üzleti lehetőségig

Jöjjön el és hallgassa meg a legjobb szakértőket,
ismerje meg a vállalatok és a pénzügyi szektor legjobb gyakorlatait!

2024. október 1. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Mfor Üzemanyagár-figyelője szerint a héten a régiós árak átlaga a magyar szint alatt volt. Sőt, a szomszédos országok átlagát is felülmúlhattuk.

Bár Orbán Balázs, Orbán Viktor miniszterelnök politikai igazgatója kvázi az oroszok mellé állt a héten nagy port kavart nyilatkozatában, ez a barátság gazdasági szinten nem látható: Magyarország a tőzsdei árnál is drágábban vásárolja a földgázt, és az olaj esetén sincs diszkont a piaci szinthez képest.

Az olcsó(bb) olaj hiányában pedig a magyar autósok kénytelenek a nemzetközi ármozgásoknak megfelelő árakat megfizetni.

Tetézi Magyarországon mindezt az a tény, hogy a magyar forgalmi adó az Európai Unióban a legmagasabb, amit a kiskereskedelmi extraadó még megfejel, így a benzin árának 31 százaléka folyik a költségvetésbe, de ez nem minden, hiszen a jövedéki adó (és más kisebb tételek) révén hasonló arányú elvonást tesz zsebre az állam.

A héten a 600 forintos szinthez közelítő árakból jelenleg nagyjából 360 forint az elvonás mértéke.

Ha megnézzük az uniós ármozgásokat, akkor azt láthatjuk, hogy Magyarországon az átlagosnál nagyobb mértékben drágult mind a két üzemanyagtípus. Az uniós Weekly Oil Bulletin friss adatai szerint ezúttal az elmúlt heteknél több, tíz olyan ország volt, ahol a magyar áraknál kevesebbet kellett fizetni a benzinért.

Ami különösen bosszantó autósként, hogy a magyarhoz hasonló szinten élő bolgároknál sokkal alacsonyabb a benzin ára, mint nálunk. Ugyanakkor a héten a sokkal magasabb jövedelemmel rendelkező osztrákok is olcsóbban tudtak tankolni, mint a magyarok.

A fenti változások miatt a héten a régiós árak átlaga a magyar szint alatt volt, de becslésünk szerint ezúttal a szomszédos országok átlagát is felülmúlhattuk. (Hivatalos statisztikát a KSH havonta egyszer, a hónap első hetében teszi közzé.)

A gázolaj ára uniós összevetésben eddig is relatív drágább volt, mint a benziné, szinte már természetes, hogy ezen a héten sem volt ez sajnos másképp. Ami párhuzam a két üzemanyag árának alakulásában, hogy a Weekly Oil Bulletin rangsorában a gázolaj esetén is egy helyet hátrébb csúsztunk. Ráadásul nem csak a benzin, de a dízel árában is kedvezőtlen változást láthattunk a heti rangsorban. A magyar árak azért csúsztak hátrébb, mert Ausztriában olcsóbb lett ez az üzemanyagfajta.

Nagyot esett az olaj, reméljük ezt a kutakon is látjuk majd

A múlt héten az amerikai jegybank kamatvágását követően látványosan emelkedett az olajár, és a 68 dollár körüli mélypontról a hét elejére 75 dollár fölé ugrott. Itt azonban nem csak tetőzött az Európában irányadónak számító Brent árfolyama, de éles fordulatot vett. Ennek köszönhetően szerdán és csütörtökön is nagyobb esés jött a nemzetközi tőzsdéken, majd pénteken stagnált az árfolyam, így 71 dollár körüli árfolyam alakult ki. Ez az egy héttel korábbi 74 dollár körüli szinthez képest közel 5 százalékos esést jelent.

Az elemzők szerint a mostani történések mögött több tényező áll. A geopolitikai izgalmak, amely a felrobbantott csipogók és az egyre feszültebb izraeli-iráni helyzet alakult ki némileg enyhültek. Aggasztó ugyan, hogy Izrael katonai műveletek hajt végre Libanonban, ám Irán higgadtabb álláspontja miatt az olajpiacon a befektetők kevésbé tartanak attól, hogy a harcok a közeljövőben jelentősen kiszélesednek.

Csökkenő árakra számíthatnak az autósok a kutakon
Csökkenő árakra számíthatnak az autósok a kutakon
Fotó: Depositphotos


Az olajárakat eddig is lefelé nyomták a kínai gazdasággal kapcsolatos várakozások, az ázsiai óriás gazdasági bővülése ugyanis akadozik, jó ideje elmarad a várakozásoktól. Peking ugyan próbál úrrá lenni a helyzeten, ám olyan mértékű ingatlanpiaci buborék és ennek nyomán hitelpiaci problémák alakultak ki, amelynek megoldása hosszabb időt vesz igénybe.

A kínai jegybank pénteken ugyan csökkentette a kamatokat és likviditást juttatott a bankrendszerbe, hogy a gazdasági növekedés az idei 5 százalék körüli célt meg tudja közelíteni, ám több elemző szerint ezek a lépések önmagukban nem tudnak komoly lendületet adni a kínai gazdaságnak. Igaz, további fiskális intézkedések bejelentése várható az október 1-jén kezdődő kínai ünnepek előtt, mivel a Kommunista Párt legfelsőbb vezetői is sürgősnek tartják a probléma megoldását.

A másik oldalon viszont mindez arra utal, hogy tényleg aggasztó a helyzet, ha ilyen sürgősen szeretnének intézkedni. Emiatt pedig a világ legnagyobb olajimportőre várhatóan továbbra is csak visszafogott mértékben növeli majd a vásárlásait.

Miközben így a keresleti oldal gyengébb a vártnál, a kínálati oldalon a korábbinál nagyobb mennyiség kerülhet piacra. Az OPEC+ nemrégiben hozott döntése – amely a kitermelés felfuttatására vonatkozik – tovább fokozta az olaj piacán az eladói nyomást. Így alakult ki a héten az összességében komolynak nevezhető áresés.

Nem csak a nyersolaj, de a finomított termék ára is esett a világpiacon, így az Mfor Üzemanyagár-figyelő heti prognózisa szerint a szombaton nagyon óvatosan elkezdődött árcsökkenés a héten folytatódni fog, a benzin az 580-as szint közelébe kerülhet és néhány forintos differenciával a gázolaj is követheti majd.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!