Az Orbán-kormány tavaly novemberben a választások utánra halasztotta a Budapest Airport Zrt. (BA) visszavásárlását. Vagyis most elvileg semmilyen tárgyalások nem zajlanak. Ezt a sajátos szünetet kihasználva a BA vezetése a cargo infrastruktúra fejlesztések felgyorsítása mellett döntött, amikkel növeli a portéka értékét. Tavaly októberben a kormány 1500 milliárd forintos ajánlatot tett a többségi tulajdonosoknak, de azok akkor visszutasították ezt. Közben tavaly már folyamatosan javultak az utasforgalmi adatok, s bár jócskán elmaradtak a járvány előtti számoktól, a trend felfelé ívelő és idénre, a turizmus várható fellendülésére alapozva további jelentős emelkedés várható, ami szintén segítheti a cégérték növelését.
Lapunk úgy tudja, hogy már idén megkezdik a Cargo City új ütemének kivitelezését. A fejlesztést az indokolja, hogy a komplexum a 2020-as átadása után néhány hónappal gyakorlatilag megtelt bérlőkkel, szinte azonnal látszódott, hogy komoly piaci igény mutatkozik a bővítésére. Az elmúlt 10 év alatt Varsó, Prága, Bécs és München együttes árumennyisége összesen 10 százalékkal bővült, addig a ferihegyi létesítményben kezelt árumennyiség a duplájára nőtt. Sok más mellett az elmúlt két évben az egészségügyi szállítmányok is segítettek a forgalom felpörgetésében.
A repülőtér-üzemeltető légi áruszállítási tevékenysége jelenleg hozzávetőleg 2000 közvetlen munkahelyet jelent a repülőtéren, és még további tizenkétezret a hozzá kapcsolódó ökoszisztéma révén. Vagyis a cargo bázis további bővítése újabb munkahelyteremtő és versenyképességi előnyökkel jár majd. Másrészt, a cargo árumennyiség növekedése mindössze 8 százalékkal emeli a járatok számát, ami csupán 1-2 cargo járatmozgást jelent pluszban naponta a 10 évvel ezelőtti szinthez képest – érvelt az mfor.hu-nak a Budapest Airport.
Chris Dinsdale vezérigazgató azt mondta: számos ázsiai, elsősorban kínai áruszállító kapcsolat létrehozásáról folynak egyeztetések, melyekből több már nyár előtt realizálódhat. A BA célja, hogy a Távol-Keletről Európába érkező áruk minél nagyobb hányada Budapesten keresztül érje el célállomását. A légitársaságok (Cargolux, Korean Air Cargo, Quatar Airways Cargo és Turkisch Airlines Cargo) elsősorban jellemzően a már meglévő járataik jobb kihasználtságával növelik a kapacitásaikat, csak akkor tesznek be plusz járatot, ha ezt a plafont elérik – fűzte hozzá a cégvezető.
Ferihegy áruforgalmában a járvány előtt évente mintegy 20 százalékot tett ki az úgynevezett alsófedélzeti forgalom, amit nem a cargo légi cégek, hanem a teljes légi forgalom túlnyomó többségét adó, a személyszállításra összpontosító légitársaságok bonyolítanak le. Erről azt közölte a repülőtér üzemeltetője, hogy a Covid-19 kitörése után, 2020-ban ez a arány 2 százalék alá csökkent, hiszen a járatok gyakorlatilag megszűntek. Tavaly ez a volumen kb. 10 ezer tonna volt, ami a 183 ezer tonnás összvolumen 5-6 százalékát jelentette.
Szélestörzsű menetrendszerinti utasjáratokat az Emirates dubaji és a LOT szöuli üzemelése hozott a repülőtérnek tavaly, folyamatosan bővülő kapacitásokkal. Ebben a szegmensben értékes új lehetőségeket teremt majd 2022 nyarától a LOT New York-i vagy az Air Canada Torontoi-i üzemelése. Ugyanakkor szinte minden tradicionális (nem fapados) légitársaság keskenytörzsű járata is szállít árut az alsófedélzeten, ezek járatonként általában pár száz kilogramm kapacitást tesznek ki, viszont a magas járatsűrűség és sok útvonal hasznos a méretben, típusban és súlyban alkalmas árunak.
Nyilvánvaló, hogy mindezek a fejlesztések növelik a BA bevételét és az áruforgalom arányát a teljes bevételen belül. Tavaly ez egyébként 10 százalék volt, s mivel az utasforgalomnak még biztos legalább egy-másfél év kell a teljes visszaépüléshez, a cargoból származó milliárdokra égető szüksége lesz az üzemeltetőnek.
A BA a szállítmányozó, fuvarozó és földi kiszolgáló cégekkel közösen egy önálló projektet indított, annak célja, hogy az egészségügyi szállítmányok szigorúan ellenőrzött körülmények között, gyorsan és biztonságosan érjenek célba, biztosítva a minőséget a szállítás teljes folyamata során. A teherszállító cégek számára digitális együttműködési platformot biztosító új cargo közösségi rendszer bevezetése az előkészítési fázisban van, a fejlesztési munkát a cargo közösséggel együtt végzi a Budapest Airport, amely nemrég tartotta utolsó munkacsoport ülését a Magyar Szállítmányozók Szövetségének Légi Szállítmányozási Munkabizottságával.
A tavalyi évben gyakorlatilag minden hónap újabb és újabb rekordokat hozott a kezelt áru volumenben, így a repülőtér az évet végül 183 362 tonnával zárta, ami 36,4 százalékos növekedés a 2020-as évhez képest. Ráadásul mindezt összesen csupán 4,8 százalékos cargo járatszám-növekedéssel sikerült elérni.Tavaly a kínai óriás e-kereskedő cég, az Alibaba Group Budapestet választotta kelet-közép-európai légi logisztikai központjának, magával vonzva további jelentős cargo szereplők megjelenését a hazai piacon.
Tavaly megkezdődtek az 1. Terminál újranyitásának előkészületi munkálatai, amelynek már az engedélyezési szakaszában járunk. Az új 3. Terminál építése kapcsán is elindultak az előkészületek; a tervek készen vannak, a repülőteret folyamatosan készítik fel a nagyszabású építkezésre. Ha minden a terv szerint halad, akkor az 1. Terminál már 2024 nyarán köszöntheti az első utasait, míg a 3. Terminál várhatóan 2028-ra készül el - közölte a Buapest Airport.