2018. november 27. 11:53

Sokévi álmodozás után kiépítik az M9-es gyorsforgalmi utat.

Az M9-es autópálya megépítése is része a tegnap bejelentett versenyképességi csomagnak. Erről Varga Mihály pénzügyminiszter tett említést az mfor tudósítójának adott válaszában a hétfői sajtótájékoztatón a Pénzügyminisztériumban.

Az új autópálya tervezett nyomvonala az ország nyugati és déli határait köti össze, Vas és Csongrád megyei végpontokkal.

A tervezett nyomvonal A tervezett nyomvonal

 

Az előkészítése meglehetősen döcögősen halad, az útvonal nagyrészt még csak tervezési fázisban tart, erről tavaly nyáron írt a Magyar Hírlap. A munkálatokat részben a forráshiány, részben az engedélyezési eljárások vontatottsága késlelteti. Sokat elmond a beruházás alakulásáról, hogy a kormány hivatalos honlapján a legfrissebb - tulajdonképpen az egyetlen - hír az M9-es autópályával kapcsolatban egy 2015 áprilisi keltezésű bejegyzésben olvasható. Lázár János, a Miniszterelnökség akkori vezetője a Zalai Hírlapnak adott interjúban számolt be a térségben tett látogatásáról, amelyre a Modern Városok Program részeként, Orbán Viktor miniszterelnök társaságában került sor.

A miniszter kifejtette, hogy gazdasági értelemben Zalaegerszeg egy nehezen megközelíthető település, a kormány ezért két döntést hozott a város polgármesterével megállapodva. Az egyik az M9-esre vonatkozott: Lázár fontosnak nevezte, hogy Zalaegerszeg közelebb kerüljön a nyugati határhoz is, ezért az M9-es nyomvonalának kiépítését itt kezdik el, vagyis Zalaegerszeg és Vasvár között valósulhat meg az első szakasz. Ennek kiépítése 2018-ban kezdődhet el - mondta 2015-ben a miniszter.

Hozzátette, az M9-es és az M8-as metszéspontja Vasvárnál lesz, így az M8-ason a teherforgalmat el tudják vezetni egészen a határig, tehát kifejezetten Zalaegerszeg gazdasági lehetőségeinek bővítése miatt vállal ekkora, akár százmilliárdos nagyságrendű anyagi áldozatot a kormány. Az interjúból kiderült továbbá, hogy az M9-es Zalaegerszeg és Vasvár közötti, 38 kilométer hosszú szakaszának megépítésére európai uniós forrásokat von be a kormány. 

A jelek szerint azonban a következő években felgyorsulhat a beruházás megvalósítása. A versenyképességi csomag részeként vélhetően kiemelt státuszt kap majd a projekt, amivel jócskán rövidíteni lehet az engedélyezési és egyéb eljárási határidőket.

 

A tervezett teljes nyomvonal Nagycenk és Szeged, illetve a köztes városok érintésével halad, az Országos Területrendezési Terv alapján.

(Fotó: wikipédia)