Amint az a ma reggeli Expressenben, az egyik legnagyobb svéd napilapban olvasható, Jan Christian Vestre norvég kereskedelmi és ipari miniszter és a norvég kormány több képviselője nyolc órakor sajtótájékoztatót tart Oslóban a SAS légitársasággal kapcsolatban.
A meghívó szerint a konferencia fő témája az lesz, megváltozik-e a norvég állam szerepe a patinás légitársaságban, azaz, segítenek-e nekik a csődhelyzethez közelítő krízisből. A holnapra tervezett pilótasztrájkról egyelőre nem ad hírt a svéd lap. A SAS-ban régen mind a három skandináv államnak – svéd, norvég, dán – jelentős állami tőkerészesedése volt.
Káosz Arlandán, zsúfoltság, sztrájkveszély, törölt járatok ezrei, késések, elveszett bőröndök – ma ez a helyzet. Hajdan a világ egyik legjobb és legmegbízhatóbb légitársasága volt a SAS, amely már hónapok óta a cég szerkezet-átalakítására készül. A munkavállalók sorsát érintő friss információkat egy belső e-mailben közölték, amelyet a SAS pilóta szakszervezetei pár napja küldtek ki tagjaiknak.
"Nem kommentáljuk egyelőre a tervezett változásokat, nem spekulálunk és nem találgatunk a jövőről" – jelentette ki akkor szűkszavúan Karin Nyman, a SAS kommunikációs igazgatója.
Svédországban nagyon erős a szakszervezet, különösen a légiközlekedésben. Már hetekkel ezelőtt bejelentették a június 29-re tervezett sztrájkot, ami megbéníthatná a nyárközepi turista csúcsszezont.
Közben a pilóták szakszervezete azzal vádolja a SAS vezetését, hogy új munkaerő-közvetítéssel, toborzással akarja kiegészíteni a tevékenységét és új céget alapít.
"Mi, SAS-pilóták nem szeretnénk, ha fenyegetéseknek lennénk kitéve, és nem hibáztatjuk magunkat a menedzsment sok éven át hozott rossz üzleti döntéseiért"
– jelentette ki a szakmai érdekvédelmi szervezet vezetése.
A sztrájk nyilvánvalóan súlyosan érinti a céget. Várhatóan – szerény számítások szerint - napi 45 000 utas kerül bajba, ha bekövetkezik. A légitársaság más oldalról viszont megerősítést kapott: a Danska Metall szimpátiája kifejezéseként szintén sztrájkot hirdetett, melynek keretében 200 koppenhágai repüléstechnikus szintén beszüntetné a munkát. Norvégia hasonló lépésre szánta rá magát.
A szakszervezet szerint a munkavállalókat a cégnek kötelessége időben tájékoztatni a szerkezetátalakítási tervekről. Tisztán szeretnének látni abban a kérdésben is, hogy a cég meg akar-e válni két leányvállalatától, a SAS Link-től, és a SAS Connect-től.
Anko Van der Werff, a SAS vezérigazgatója már hónapok óta nagy nyomás alatt áll, már azelőtt is így volt, ez, hogy a SAS Forward mentőprogrammal megpróbálták talpra állítani a válság sújtotta légitársaságot. A részvények nagymértékben zuhantak, a fő tulajdonos - a svéd állam - bejelentette, hogy a társaság nem számíthat friss tőkeinjekcióra. A dánok többször hangoztatták, hogy nem szeretnének újabb támogatást adni.
Érdekes fejlemény, hogy állítólag titokban egy „másik” skandináv légitársaságot alapítanának, amely a pilótaszakszervezetet gyanúja szerint a SAS régi pilótáit alkalmazná. Az új cég a SAS Crew Services A/S nevet kapta, és a tervezett pilótasztrájk bejelentése utáni napon regisztrálták.
A háttérben tehát zajlik egy bonyolult munkajogi-cégalapítási-jogi procedúra, olyannyira, a SAS számos New York-i ügyvédi irodát és ügynökséget szerződtetett, segítsen az elbocsátások, az újjáépítés és más folyamatok lebonyolítása ügyében.