4p

A norvég állam korábban a SAS partnere volt, de néhány éve kiszállt a cégből, ám most úgy néz ki, éppen a norvégok lehetnek azok, akik segítenek a krízis felé tartó – vagy már ott lévő – skandináv légitársaságon.

Amint az a ma reggeli Expressenben, az egyik legnagyobb svéd napilapban olvasható, Jan Christian Vestre norvég kereskedelmi és ipari miniszter és a norvég kormány több képviselője nyolc órakor sajtótájékoztatót tart Oslóban a SAS légitársasággal kapcsolatban. 

A meghívó szerint a konferencia fő témája az lesz, megváltozik-e a norvég állam szerepe a patinás légitársaságban, azaz, segítenek-e nekik a csődhelyzethez közelítő krízisből. A holnapra tervezett pilótasztrájkról egyelőre nem ad hírt a svéd lap. A SAS-ban régen mind a három skandináv államnak – svéd, norvég, dán – jelentős állami tőkerészesedése volt.

Káosz Arlandán, zsúfoltság, sztrájkveszély, törölt járatok ezrei, késések, elveszett bőröndök – ma ez a helyzet. Hajdan a világ egyik legjobb és legmegbízhatóbb légitársasága volt a SAS, amely már hónapok óta a cég szerkezet-átalakítására készül. A munkavállalók sorsát érintő friss információkat egy belső e-mailben közölték, amelyet a SAS pilóta szakszervezetei pár napja küldtek ki tagjaiknak.

"Nem kommentáljuk egyelőre a tervezett változásokat, nem spekulálunk és nem találgatunk a jövőről" – jelentette ki akkor szűkszavúan Karin Nyman, a SAS kommunikációs igazgatója.

Svédországban nagyon erős a szakszervezet, különösen a légiközlekedésben. Már hetekkel ezelőtt bejelentették a június 29-re tervezett sztrájkot, ami megbéníthatná a nyárközepi turista csúcsszezont.

Közben a pilóták szakszervezete azzal vádolja a SAS vezetését, hogy új munkaerő-közvetítéssel, toborzással akarja kiegészíteni a tevékenységét és új céget alapít.

"Mi, SAS-pilóták nem szeretnénk, ha fenyegetéseknek lennénk kitéve, és nem hibáztatjuk magunkat a menedzsment sok éven át hozott rossz üzleti döntéseiért"

– jelentette ki a szakmai érdekvédelmi szervezet vezetése.

A sztrájk nyilvánvalóan súlyosan érinti a céget. Várhatóan – szerény számítások szerint - napi 45 000 utas kerül bajba, ha bekövetkezik. A légitársaság más oldalról viszont megerősítést kapott: a Danska Metall szimpátiája kifejezéseként szintén sztrájkot hirdetett, melynek keretében 200 koppenhágai repüléstechnikus szintén beszüntetné a munkát. Norvégia hasonló lépésre szánta rá magát.

A szakszervezet szerint a munkavállalókat a cégnek kötelessége időben tájékoztatni a szerkezetátalakítási tervekről. Tisztán szeretnének látni abban a kérdésben is, hogy a cég meg akar-e válni két leányvállalatától, a SAS Link-től, és a SAS Connect-től.

Nehéz helyzetben a legendás SAS. Fotó: Pixabay
Nehéz helyzetben a legendás SAS. Fotó: Pixabay

Anko Van der Werff, a SAS vezérigazgatója már hónapok óta nagy nyomás alatt áll, már azelőtt is így volt, ez, hogy a SAS Forward mentőprogrammal megpróbálták talpra állítani a válság sújtotta légitársaságot. A részvények nagymértékben zuhantak, a fő tulajdonos - a svéd állam - bejelentette, hogy a társaság nem számíthat friss tőkeinjekcióra. A dánok többször hangoztatták, hogy nem szeretnének újabb támogatást adni.

Érdekes fejlemény, hogy állítólag titokban egy „másik” skandináv légitársaságot alapítanának, amely a pilótaszakszervezetet gyanúja szerint a SAS régi pilótáit alkalmazná. Az új cég a SAS Crew Services A/S nevet kapta, és a tervezett pilótasztrájk bejelentése utáni napon regisztrálták.

A háttérben tehát zajlik egy bonyolult munkajogi-cégalapítási-jogi procedúra, olyannyira, a SAS számos New York-i ügyvédi irodát és ügynökséget szerződtetett, segítsen az elbocsátások, az újjáépítés és más folyamatok lebonyolítása ügyében.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!