3p

Költségrobbanás, visszaeső megrendelések és lemaradó díjbevételek kényszerítik újragondolásra a vasúti logisztika jövőjét.

Bár a vasúti árufuvarozás kulcsszerepet játszik a stratégiai ellátási láncokban, a szektor évek óta hátrányból indul a közúti szállítással szemben. Most azonban olyan költség- és keresleti sokk érte, amely nemcsak az iparág szereplőit, hanem a teljes gazdaság logisztikai stabilitását is veszélyezteti – írja a Hungrail.

A 2025 első negyedévére vonatkozó adatok szerint legalább 6,7 százalékos díjemelésre lett volna szükség ahhoz, hogy a szolgáltatás nyereségesen fenntartható maradjon.

A tehervagonos szállítás iránti kereslet csökkent
A tehervagonos szállítás iránti kereslet csökkent
Fotó: Wikipédia/Gabesz183

Meredek teljesítményzuhanás

Az év első három hónapjában a vasúton szállított áruk tömege 14,2 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest, árutonna-kilométerben mérve pedig közel 20 százalékkal. A KSH adatai szerint belföldön 24,8 százalékos, nemzetközi forgalomban 11,9 százalékos csökkenés következett be.

Az első negyedévben egy bruttótonnakilométerre vetített fajlagos költségek 13,8 százalékkal emelkedtek, részben a hálózathozzáférési díjak és a tolatási szolgáltatások drágulása, részben a bérköltségek növekedése miatt. A vasúttársaságok költségcsökkentési kísérletei – például központi funkciók összevonása – nem tudták ellensúlyozni ezt a nyomást.

Ezzel szemben a fajlagos díjak mindössze 7,1 százalékkal nőttek, részben az euró–forint árfolyam 5 százalékos gyengülése miatt. A vasúti cégek nem tudták érvényesíteni a díjemeléseket megbízóiknál, így a díj- és költségszint közötti rés 6,7 százalékponttal nőtt, tovább rontva a működési profitabilitást.

Keresleti visszaesés, kimaradó növekedés

A külkereskedelem és az ipari termelés gyengülése – különösen a szállításigényes ágazatokban – jelentősen apasztotta a megrendelésállományt. 2025 első negyedévében a teljes áruszállítási szektor 6 százalékkal zsugorodott, a vasúti szegmens viszont 19 százalékos visszaesést szenvedett el. A belföldi volumenek negyedével estek vissza, arányuk a teljes forgalomban 10 százalékra olvadt.

Az akkumulátoripar, amelytől sokan fellendülést vártak, egyelőre nem járult hozzá a vasúti forgalom növekedéséhez.

Újratervezés nélkül nincs kiút

A jelenlegi piaci környezetben a vasúti árufuvarozás üzleti modellje tarthatatlanná vált: a díjbevételek nem követik a költségek növekedését, a forgalom csökken, a kapacitáskihasználtság romlik, miközben a szabályozási és versenykörnyezet sem kedvez a szektornak. A közúttal szembeni versenyhátrány – belső ösztönzők és támogatások híján – napról napra mélyül.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!