Bár a vasúti árufuvarozás kulcsszerepet játszik a stratégiai ellátási láncokban, a szektor évek óta hátrányból indul a közúti szállítással szemben. Most azonban olyan költség- és keresleti sokk érte, amely nemcsak az iparág szereplőit, hanem a teljes gazdaság logisztikai stabilitását is veszélyezteti – írja a Hungrail.
A 2025 első negyedévére vonatkozó adatok szerint legalább 6,7 százalékos díjemelésre lett volna szükség ahhoz, hogy a szolgáltatás nyereségesen fenntartható maradjon.
Fotó: Wikipédia/Gabesz183
Meredek teljesítményzuhanás
Az év első három hónapjában a vasúton szállított áruk tömege 14,2 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest, árutonna-kilométerben mérve pedig közel 20 százalékkal. A KSH adatai szerint belföldön 24,8 százalékos, nemzetközi forgalomban 11,9 százalékos csökkenés következett be.
Az első negyedévben egy bruttótonnakilométerre vetített fajlagos költségek 13,8 százalékkal emelkedtek, részben a hálózathozzáférési díjak és a tolatási szolgáltatások drágulása, részben a bérköltségek növekedése miatt. A vasúttársaságok költségcsökkentési kísérletei – például központi funkciók összevonása – nem tudták ellensúlyozni ezt a nyomást.
Ezzel szemben a fajlagos díjak mindössze 7,1 százalékkal nőttek, részben az euró–forint árfolyam 5 százalékos gyengülése miatt. A vasúti cégek nem tudták érvényesíteni a díjemeléseket megbízóiknál, így a díj- és költségszint közötti rés 6,7 százalékponttal nőtt, tovább rontva a működési profitabilitást.
Keresleti visszaesés, kimaradó növekedés
A külkereskedelem és az ipari termelés gyengülése – különösen a szállításigényes ágazatokban – jelentősen apasztotta a megrendelésállományt. 2025 első negyedévében a teljes áruszállítási szektor 6 százalékkal zsugorodott, a vasúti szegmens viszont 19 százalékos visszaesést szenvedett el. A belföldi volumenek negyedével estek vissza, arányuk a teljes forgalomban 10 százalékra olvadt.
Az akkumulátoripar, amelytől sokan fellendülést vártak, egyelőre nem járult hozzá a vasúti forgalom növekedéséhez.
Újratervezés nélkül nincs kiút
A jelenlegi piaci környezetben a vasúti árufuvarozás üzleti modellje tarthatatlanná vált: a díjbevételek nem követik a költségek növekedését, a forgalom csökken, a kapacitáskihasználtság romlik, miközben a szabályozási és versenykörnyezet sem kedvez a szektornak. A közúttal szembeni versenyhátrány – belső ösztönzők és támogatások híján – napról napra mélyül.