3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Tudatos Vásárlók Egyesülete 22 különböző a hazai szupermarketekben és piacokon kapható földieper növényvédőszer-maradék tartalmát vizsgálta meg laboratóriumban. A teszt eredményei azt mutatják, hogy érdemes kivárni a szezont és inkább piacon vásárolni, ugyanis a bolti eprekben sokkal több vegyszer is lehet, mint a piaciban.

A laboratóriumi vizsgálat során a Tudatos Vásárlók Egyesülete arra volt kíváncsi, hogy kimutatható-e a termékekben az a 14 hatóanyag, amelyeket az előző évek európai uniós hatósági vizsgálatai a leggyakrabban találták meg a földieperben. A tesztben primőr és szezonális eper is szerepelt.

A tesztben vizsgált 22 földieper közül 19-ben a laborvizsgálat kimutatott növényvédőszer-maradványokat, jó hír viszont, hogy mindegyik messze az EU-s határérték alatt volt. Viszont sajnos ez sem elhanyagolható tényező, ugyanis az ún. koktél-hatás miatt a még kis mennyiségben jelen lévő vegyszermaradványok hatása együttesen megsokszorozódhat, kiszámíthatatlanná válik.

A felmérés során két piacon árult, feltételezhetően hazai eredetű, szabadföldi termesztésű földieperben, illetve a Tesco spanyol eredetű primőr termékében egyáltalán nem volt kimutatható növényvédő szer.

A lista végén az Aldi, Auchan és a CBA terméke végzett. Ezekben a többinél lényegesen magasabb (1-1,1mg/kg) az összes szermaradék koncentráció. Az Aldi és az Auchan esetében 4-4 különböző szermaradványból, a CBA-nál két különböző hatóanyagból tevődött össze ez az érték. Az Auchan eper görög primőráru volt, az Aldi epre májusi, magyarországi termék. A CBA eper szintén idényeper volt, a származás helye viszont nem derült ki a csomagolásról.

Egy-egy termékből átlagosan 2-3 hatóanyagot lehetett kimutatni, de a legtöbb hatóanyagot - 6 és 5 féle - szupermarketek termékeiben találták. 



Az eprek között jelentős különbség volt a beszerzési forrás alapján. Az 1. körös (április közepén vásárolt) primőráruk átlagosan 2,6 féle különböző vegyszert tartalmaztak, a 8 termékből mindössze egynél nem volt kimutatható semmilyen szermaradvány, az átlagos vegyszerkoncentráció 0,24 mg/kg volt. Ezzel szemben a 2. körös (május közepén szupermarketben és piacon vásárolt) idénytermékekben kevesebb, átlagosan 2,2 különböző hatóanyag volt kimutatható, de azok a primőrhöz hasonló vagyis 0,25 mg/kg koncentrációban voltak jelen, két termékben egyáltalán nem volt kimutatható szermaradvány.

Jelentős eltérés volt a kereskedelmi láncokban és a piacokon értékesített eperminták átlagos szermaradék-tartalmában. A piacokon csak átlagosan 1,5 hatóanyag volt a szezonális termékekben, és ezek átlagos vegyszerkoncentrációja 0,04mg/kg volt. Ez a két érték jóval alul marad a szezonális szupermarket termékekhez képest, amelyek átlagosan 2,75 különböző vegyszert tartalmaztak, 0,42 mg/kg átlagos koncentrációval.

A primőr és a szezonális szupermarket termékek között habár vegyszer darabszámban nem volt jelentős különbség, primőrnél átlagosan 2,62, szezonálisnál 2,75 féle vegyszert mutattak ki, a vegyi anyag koncentrációban már erős eltérés volt: primőr 0,24 mg/kg, szezonális 0,42 mg/kg.

Az egyes kereskedelmi láncok beszállítói között is lehet eltérés, hiszen míg a Tesco és a Lidl a lista élén végeztek, mert egyik terméküknél sem volt kimutatható vegyszermaradvány, vagy csak nagyon kis mértékben, addig más láncoknál átlagosan 4-5 hatóanyagot is kimutattak egy-egy mintából.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!