6p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A 2022. december 19. napján megjelent „salátatörvény” több ponton is módosítja a dohánytermékek kiskereskedelmét. Dr. Szabó Gergely ügyvéd segítségével összefoglaljuk, hogy melyek a legfontosabb változások és a felmerülő kérdések azok kapcsán.

Egészségvédelemről: a megjelent, 2022. évi LXIV. törvény többek között módosítja a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvényt is, mely hangsúlyozza, az egészségvédelmet érintő feladatokban való közreműködését a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságának (a továbbiakban: Hatóság). Ezt úgy valósítja meg, hogy leszokást támogató egészségvédelmi és prevenciós tájékoztatót készít, amelyet a kiskereskedőknek megküld – választásuk szerint – vagy papír alapon (szóróanyag, valamint plakát formájában), vagy elektronikus formában.

Lesz egy-két változás. Fotó: MTI/Kovács Attila
Lesz egy-két változás. Fotó: MTI/Kovács Attila

Ez a dohányboltok üzemeltetői számára külön költséget nem jelent, azonban az aktuális plakátot jól látható formában el kell helyezzék az eladótérben, vagy digitális formában a saját maguk által biztosított eszközzel.

A törvénymódosítás leginkább szembeötlő változtatása azonban nem az egészségvédelmi szóró anyagok kihelyezésében rejlik, hanem abban, hogy

a dohányboltokban 2024. január 1-jétől a pultvonal felett, illetve az elkülönített helyen belül fogyasztók számára jól láthatóan kizárólag dohánytermékek helyezhetők el. 

Olyan részletszabályokat is tartalmaz a törvénymódosítás, miszerint a dohánytermék-kiskereskedő valamennyi általa forgalmazott dohánytermékből típusonként, valamint márkajelzésenként kizárólag egyet-egyet jeleníthet meg a fogyasztók számára láthatóan. Ezen túlmenően, a szivarok kivételével minden olyan dohánytermék, amelynek a csomagolása a kötelezően alkalmazandó egységes csomagolásban kerül forgalomba, illetve kombinált egészségvédő figyelmeztetést tartalmaz, kizárólag úgy helyezhető az értékesítő csatornába (azaz a „polchelyre”), hogy az egészségvédő figyelmeztetés jól látható legyen a fogyasztók számára.

„A törvénymódosítás ezáltal kivezeti azt a versenyjogilag aggályosnak tekintett gyakorlatot, miszerint a szélesebb dohánytermék-palettával rendelkező dohánytermék-nagykereskedő nagyobb felületet, ezáltal előnyösebb megjelenési lehetőséget élvez a szerényebb portfólióval rendelkező piaci szereplőkkel szemben” – emeli ki a Bán, S. Szabó, Rausch & Partners Ügyvédi Iroda szabályozási szakértője, dr. Szabó Gergely ügyvéd.

A fentiek tükrében tehát a törvénymódosítás megszünteti a fogyasztók figyelmét elsődlegesen élvező (pultvonal feletti) terület esetében a dohányzáshoz kapcsolódó kiegészítő termékek (pl. cigatettahüvely és cigarettapapír, elektronikus cigaretta, dohányzást imitáló elektronikus eszköz, dohányzást helyettesítő nikotintartalmú termék, dohányzási célú gyógynövénytermékek) megjelenítésének lehetőségét, tehát a dohánytermék-kiskereskedők kizárólag dohánytermékeket helyezhetnek ki a pultra, illetve a pult feletti részre, amelyhez a jogalkotó azt a reményt fűzi, hogy csökkenhet a dohánytermék-kiskereskedők kitettsége a nagykereskedők irányába. Ez a szabály ugyanakkor nemcsak a dohányzáshoz kapcsolódó kiegészítő termékeket, hanem az

egyéb termékeket (pl. rágó, sör, rövidital, üdítőital) is száműzi a pultvonal feletti részről, illetve amennyiben elkülönített helyen van a dohánytermék kiskereskedelem (pl. falusi bolt egy kijelölt, leválasztott része), akkor ezen elkülönített részről.

A fentiek megszegése esetén pénzbírság szabható ki a dohánytermék-kiskereskedőkre, azonban amennyiben a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységet végző személy a fogyasztóvédelmi rendelkezést 3 éven belül ismételten megsérti, abban az esetben a Hatóság az adott üzletet legfeljebb 30 napos ideglenes bezárását rendelheti el.

Arra a kérdésre, hogy a bemutatott törvénymódosítás milyen hatást fog gyakorolni a fogyasztói szokásokra és gazdaságilag hogyan fogja érinteni a dohánytermék-kiskereskedőket előzetesen nehéz választ adni, azonban arra lehet következtetni, hogy mire számíthatunk az elkövetkezendőkben.

Fontos kiemelni, hogy a törvénymódosítás nem tiltja meg a kiegészítő termékek, illetve egyéb termékek értékesítését a dohányboltokban, kizárólag azt szabályozza, hogy a pultvonal felett és az elkülönített helyen belül nem jeleníthetők meg.

Ez arra enged következtetni, hogy ezen termékek ugyanúgy kaphatók lesznek a dohányboltokban, csak nem lesznek jól látható helyen feltűntetve azok polcain.

Ez egyrészről eredményezheti sok dohánybolt esetében az üzlet adottságainak köszönhetően átalakítás szükségességét, tekintettel arra, hogy jellemzően a dohányboltok jelentős része arra van berendezkedve, hogy az értékesítésre szánt árukészlet jól láthatóan a pulton, illetve a pult felett kerül elhelyezésre, így azonban a raktár rész bővítése válhat szükségessé a jelen törvénymódosítás nyomán, mely nem várt kiadást jelenthet a kiskereskedők bizonyos rétegének

Másrészről mindennapi nehézségbe ütközhetnek a kiskereskedők azáltal, hogy a kiegészítő termékek és egyéb termékek nem lesznek megtekinthetők a fogyasztók számára, ami nagymértékben megnehezítheti, vagy lassíthatja magát a kiszolgálást, sőt akár jelentősen is csökkentheti a forgalmat tekintettel arra, hogy ezekről a meg nem jelenített termékekről feltehetően szóbeli tájékoztatást kell majd nyújtani a vásárlók részére, valamint azokat a raktárból megtekintésre bocsátani plusz erőforrást jelent az eladók számára. Ráadásul sok esetben pont az üdítők, valamint alkoholos italok miatt térnek be a vásárlók a dohányboltba, így azok forgalmának csökkenése komoly kieséseket jelenthet.

Továbbá nem mehetünk el amellett, hogy bizonyos esetben, amennyiben a fogyasztónak nem feltétlen van tudomása arról, hogy ezek a kiegészítő termékek kaphatók az adott dohányboltban – tekintettel arra, hogy nem láthatja a pulton azokat – az impulzus vásárlás lehetőségének kizárása nyomán akár számottevő bevétel kiesést is generálhat a kiskereskedők számára, mely véleményem szerint a legsúlyosabb hátrány mely érheti a kiskereskedőket a törvénymódosításnak való megfelelés következményeként.

„Mindezeken felül azok a boltok, amelyeken belül elkülönített helyen van a dohánytermék-kiskereskedelem, egyértelműen át kell alakítsák az azt érintő belső elrendezést. Továbbá a kezdeti időszakban kérdéses lehet, hogy a Hatóság miként értelmezi a pultvonal feletti részt függetlenül attól, hogy álláspontunk szerint az egyértelműen a dohánybolt hátsó, kiszolgáló része és attól még állhatnak a dohánybolt elejében magas italhűtők, illetve pultok függetlenül attól, hogy azok fizikailag magasabbak a pultvonalnál” – véli dr. Szabó Gergely ügyvéd.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!