Miközben az új magyar légitársaság, a Sólyom egyelőre a szárnyait sem igazán próbálgatja, a több évtizedes múlttal bíró, mára csődbe ment Malév jeles dátumot ünnepelhetne. Ennek apropóján az mfor.hu most visszautazik az időben és feleleveníti, hogyan és mikor jutott el először Európán kívülre a Malév.
A háború után megalakult Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt.-nek (Maszovlet) és utódjának, a Malévnak 17 évet kellett várnia, míg elhagyhatta Európát. Az első járatok még belföldiek voltak, majd fokozatosan bővültek Európa szerte. 1956 azonban leállította a légi közlekedést.
Az 1956-os forradalom leverése után ugyanis a szovjetek minden repülést betiltottak. Így kezdődhetett elölről a légi közlekedés fejlődése. 1957 januárjában indult meg újra a forgalom a Budapest–Miskolc–Debrecen járattal. Ebben az évben Zalaegerszeg is bekapcsolódott a légi forgalomba, míg 1958-tól rövid ideig, Budapestről Siófokra is lehetett repülni.
Először az öreg kontinensen túl
1963. augusztus 28-án, 50 éve a Malév végül elhagyhatta Európát, és a két első úti célja Kairó és Athén volt - ugyanebben az évben a vállalat belföldi járatait viszont sorra megszüntette, mivel leselejtezték a Li-2-es gépeket. A Budapest-Athén-Kairó útvonalon közlekedő menetrend szerinti járat hetenként egyszer indult: Athénba, illetve Kairóba minden kedden, Kairóból, illetve Athénből szerdán érkezett Budapestre.
A repülőgép egy négy légcsavaros, gázturbinás IL-18-as típusú, 89 személyes gép volt. A menetidő Budapest és Athén között 2 óra 20 perc, Athén és Kairó között 2 óra, a teljes Budapest-Kairó közötti pedig - beleértve az athéni tartózkodást - 5 óra 10 perc volt.
Az első Malév gép, amely átrepülte az Egyenlítőt, egy Il-18-as volt 1966. február 11-én, egy kormánydelegáció utazása során. 1979 végére a Ferihegyi repülőtér és a Malév utasforgalma is elérte az egymillió főt.
A legpontosabbak egyike
Az AEA 2007-es felmérése szerint a Malév Európában a harmadik legpontosabb légitársaság volt 84,8 százalékkal. (Az eredmények szerint az első helyezett a cseh CSA, a második pedig a belga Brussels Airlines.)
A vállalat a 2011-es nyári menetrendi időszakban 32 ország 52 városába, code-share partnereivel együtt pedig 37 ország 83 városába közlekedtetett menetrend szerinti járatokat.
2012. február 3-án reggel hatkor azonban a Malév hivatalosan felfüggesztette a repülési tevékenységét, amivel bezárult a magyar repüléstörténet legfontosabb időszaka. A Budapest-Miskolc járattól indulva a Malév a világ számos pontjára eljutott, közel 3 millió utast szállítva évente 23 ezer járatpáron.
(forrásanyagok: wikipedia)
mfor.hu