2p

A stratégiai minőségmenedzsment (strategic quality management, SQM) fogalma 1988-ban jelent meg először a szakirodalomban, a következő meghatározással: A stratégiai minőségmenedzsment a legradikálisabb kezdeményezés, amelyet sokan az agresszív verseny eszközének tekintenek.

A vizsgálatok során csak egyetlen vállalat említette a vevőket a stratégiai döntési folyamattal kapcsolatban. Hangsúlyozta, hogy a vevők szemlélete határozza meg azt az irányt, amerre a vállalatnak fejlődnie kell. A döntések megvalósításában a vállalatok nagyobb része operatív szerepet tulajdonít a TQM-nek. Hangsúlyozzák azonban a vevői igények megismerésében és kielégítésében játszott szerepét, de ebben is a vállalati hierarchia középső és alsó szintjére hárulnak a fontos feladatok. A TQM ezekben a vállalatokban is elsősorban termelésorientált, és ezen a területen támogatja főképpen a folyamatos tökéletesítés filozófiáját.

A TQM szerepe a stratégia megvalósításában

A vevőkkel a TQM szellemében működő vállalatok oly értelemben foglalkoznak, hogy igényeik kielégítése lehetővé teszi az árbevétel és a nyereség növelését. A termékek minőségét a vállalat működése szükségszerű feltételének tartják, nem pedig versenyelőnynek.

A marketinget nem lehet ma már a minőségre alapozni. A TQM hatása a vállalat gazdasági eredményeire nem a minőség révén, hanem a vállalat szervezettségén és operatív tevékenységén keresztül hat. A vizsgált szervezetek mindegyike hangsúlyozta, hogy a TQM alkalmazása során az emberekre fordítanak nagy figyelmet. A minőségmenedzsment hagyományos módszerei (mérés, kalibrálás, regisztrálás stb.) jelenleg közhelyeknek hatnak. A minőségmenedzsment lényege ma az emberi erőforrásokkal való foglalkozás. A munkatársaknak kell megérteniük, hogy mit kíván és mit értékel a vevő; a vevők követelményeit az emberek munkájával lehet kielégíteni.

A TQM nem a termékek minőségére irányuló mozgalom, hanem újfajta vállalati kultúrát jelent. Ez az új kultúra segíti a vállalati célok és ezek megvalósítását szolgáló stratégia kialakítását.

Forrás: OMIKK

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!