A vizsgálatok során csak egyetlen vállalat említette a vevőket a stratégiai döntési folyamattal kapcsolatban. Hangsúlyozta, hogy a vevők szemlélete határozza meg azt az irányt, amerre a vállalatnak fejlődnie kell. A döntések megvalósításában a vállalatok nagyobb része operatív szerepet tulajdonít a TQM-nek. Hangsúlyozzák azonban a vevői igények megismerésében és kielégítésében játszott szerepét, de ebben is a vállalati hierarchia középső és alsó szintjére hárulnak a fontos feladatok. A TQM ezekben a vállalatokban is elsősorban termelésorientált, és ezen a területen támogatja főképpen a folyamatos tökéletesítés filozófiáját.
A TQM szerepe a stratégia megvalósításában
A vevőkkel a TQM szellemében működő vállalatok oly értelemben foglalkoznak, hogy igényeik kielégítése lehetővé teszi az árbevétel és a nyereség növelését. A termékek minőségét a vállalat működése szükségszerű feltételének tartják, nem pedig versenyelőnynek.
A marketinget nem lehet ma már a minőségre alapozni. A TQM hatása a vállalat gazdasági eredményeire nem a minőség révén, hanem a vállalat szervezettségén és operatív tevékenységén keresztül hat. A vizsgált szervezetek mindegyike hangsúlyozta, hogy a TQM alkalmazása során az emberekre fordítanak nagy figyelmet. A minőségmenedzsment hagyományos módszerei (mérés, kalibrálás, regisztrálás stb.) jelenleg közhelyeknek hatnak. A minőségmenedzsment lényege ma az emberi erőforrásokkal való foglalkozás. A munkatársaknak kell megérteniük, hogy mit kíván és mit értékel a vevő; a vevők követelményeit az emberek munkájával lehet kielégíteni.
A TQM nem a termékek minőségére irányuló mozgalom, hanem újfajta vállalati kultúrát jelent. Ez az új kultúra segíti a vállalati célok és ezek megvalósítását szolgáló stratégia kialakítását.
Forrás: OMIKK
A TQM megvalósítása és stratégiai hatása
A stratégiai minőségmenedzsment (strategic quality management, SQM) fogalma 1988-ban jelent meg először a szakirodalomban, a következő meghatározással: A stratégiai minőségmenedzsment a legradikálisabb kezdeményezés, amelyet sokan az agresszív verseny eszközének tekintenek.