A stakeholder value értékelés haszna és bevezetése a vállalatnál
A stakeholder-value értékelés lehetővé teszi a menedzsmentnek, hogy a stakeholder-viszonyait tisztázza, s az egyes stakeholderek értékét mérje. Ezek menedzsmentdöntések alapjait képezik. Bizonyos stakeholder-értékelések kihatásai a globalizációban a vállalatok döntéseit befolyásolják, pl. beszállítókat, telephelyeiket kiválasztani, aktivitásaikat külföldre áthelyezni, politikai befolyást nyerni. Viszont vannak elemek, melyek jelenleg társadalompolitikai változásokhoz adnak adatokat. Ezekben robbanóanyag rejtőzik. Két kérdés, ízelítőként: mi lesz a szakszervezetek szerepe, lesznek-e kereseti tarifák, ha a munkatársak értékelésére új, hatékony módszerek lesznek? Hogyan hat ki a shareholder-value értékelés a szociálpolitika néhány ma elismert szent tehenére - pl. a szakszervezetekkel kidolgozott tarifarendszerekre?
A módszer bevezetése ugyanakkor célszerű. Egyszerűbb viszonyokkal kell először foglalkozni, pl. beszállítók, telephely, állam értékelése. Az értékelés eredményeit a menedzsment stratégiai tervezésébe kell bevonni. A stakeholder-értékelés lehetővé teszi például a megtermelt értéktöbbletek tervezett elosztását a stakeholderokra, a hiányokat, a lehetséges értéktöbblet-emelést. Bizonyos, hogy a stakeholder értékelésnek jövője van, s aki idejében foglalkozik a témával, korábban fog ebből hasznot húzni.
A minőségi szakértőknek nagyon ajánlom, hogy az eddigi értékeléseknél tágabb látókörű menedzsment értékelésekkel komolyan foglalkozzanak. Ezel a látókörük kibővítéséhez járulnak hozzá és a jövőjük biztosítására is szolgálnak.
Összefoglalás.
A vállatok értékelése mindinkább aktuális. A minőségi megítélések ugyan nagyon hasznosak az operatív menedzsmentben, de nem adnak számszerű adatokat a vállalat piaci értékéhez és a különböző érdekeltek (Stakeholderek) gazdasági jelentőségéhez. A menedzsment értékelési rendszerei nagyon különbözőek. Két értékelési módszer viszont nagy jelentőségre tett szert: A shareholder value és a stakeholder value.
Mindkét módszer a vállalat nyereségességében látja a kiválóság jellemzőjét, de nagyon különböző az értékelés módja. Néhány éve elkeseredett viták folynak a két módszer alkalmazói között. Az előadás a stakeholder-value alapelemeit mutatja be és egy betekintést ad a módszer alkalmazására.
Irodalom
Az irodalom bőséges. Egyedül az internet adatbázisaiban kb. 250 értékelendő cikket, tanulmányt, könyvet talált a keresőgép. A szerző kérésre készségesen bocsátja rendelkezésre az irodalom listáját és érdekelt a tapasztalatcserén, újabb források felismerésén, szakértőkkel való együttműködésen. Ha a szakma és a vállalat ismert, akkor ajánlást is tud adni az aktuális alkalmazásnál célszerű forrásokról.
A kiválóság mérése a "stakeholder value" szemszögéből
A vállalatok érdekeltjeinek (Stakeholderjainak) hasonló szerepük van: érdekeltek, hogy a vállalat eredményes legyen, minél magasabb értéktermelést érjen el, s igyekeznek maguknak az értéktöbbletből minél többet megkapni. Ezáltal egymással versenyhelyzetben vannak.