3p

A vállalatok érdekeltjeinek (Stakeholderjainak) hasonló szerepük van: érdekeltek, hogy a vállalat eredményes legyen, minél magasabb értéktermelést érjen el, s igyekeznek maguknak az értéktöbbletből minél többet megkapni. Ezáltal egymással versenyhelyzetben vannak.

A stakeholder value értékelés haszna és bevezetése a vállalatnál

A stakeholder-value értékelés lehetővé teszi a menedzsmentnek, hogy a stakeholder-viszonyait tisztázza, s az egyes stakeholderek értékét mérje. Ezek menedzsmentdöntések alapjait képezik. Bizonyos stakeholder-értékelések kihatásai a globalizációban a vállalatok döntéseit befolyásolják, pl. beszállítókat, telephelyeiket kiválasztani, aktivitásaikat külföldre áthelyezni, politikai befolyást nyerni. Viszont vannak elemek, melyek jelenleg társadalompolitikai változásokhoz adnak adatokat. Ezekben robbanóanyag rejtőzik. Két kérdés, ízelítőként: mi lesz a szakszervezetek szerepe, lesznek-e kereseti tarifák, ha a munkatársak értékelésére új, hatékony módszerek lesznek? Hogyan hat ki a shareholder-value értékelés a szociálpolitika néhány ma elismert szent tehenére - pl. a szakszervezetekkel kidolgozott tarifarendszerekre?

A módszer bevezetése ugyanakkor célszerű. Egyszerűbb viszonyokkal kell először foglalkozni, pl. beszállítók, telephely, állam értékelése. Az értékelés eredményeit a menedzsment stratégiai tervezésébe kell bevonni. A stakeholder-értékelés lehetővé teszi például a megtermelt értéktöbbletek tervezett elosztását a stakeholderokra, a hiányokat, a lehetséges értéktöbblet-emelést. Bizonyos, hogy a stakeholder értékelésnek jövője van, s aki idejében foglalkozik a témával, korábban fog ebből hasznot húzni.
A minőségi szakértőknek nagyon ajánlom, hogy az eddigi értékeléseknél tágabb látókörű menedzsment értékelésekkel komolyan foglalkozzanak. Ezel a látókörük kibővítéséhez járulnak hozzá és a jövőjük biztosítására is szolgálnak.

Összefoglalás.

A vállatok értékelése mindinkább aktuális. A minőségi megítélések ugyan nagyon hasznosak az operatív menedzsmentben, de nem adnak számszerű adatokat a vállalat piaci értékéhez és a különböző érdekeltek (Stakeholderek) gazdasági jelentőségéhez. A menedzsment értékelési rendszerei nagyon különbözőek. Két értékelési módszer viszont nagy jelentőségre tett szert: A shareholder value és a stakeholder value.
Mindkét módszer a vállalat nyereségességében látja a kiválóság jellemzőjét, de nagyon különböző az értékelés módja. Néhány éve elkeseredett viták folynak a két módszer alkalmazói között. Az előadás a stakeholder-value alapelemeit mutatja be és egy betekintést ad a módszer alkalmazására.

Irodalom

Az irodalom bőséges. Egyedül az internet adatbázisaiban kb. 250 értékelendő cikket, tanulmányt, könyvet talált a keresőgép. A szerző kérésre készségesen bocsátja rendelkezésre az irodalom listáját és érdekelt a tapasztalatcserén, újabb források felismerésén, szakértőkkel való együttműködésen. Ha a szakma és a vállalat ismert, akkor ajánlást is tud adni az aktuális alkalmazásnál célszerű forrásokról.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!