2p

Az alábbi cikk egy átfogó tanulmány részeként látott napvilágot. A születésének körülményeihez tartozik, hogy akkor készült, amikor a fogyasztói, vevői érdekképviselet figyelme egyre jobban a szolgáltatások - mint a fogyasztóvédelem tárgya és a szabványosítás szempontjából ígéretes terület - felé fordult.

Speciális szolgáltatási célok

Itt véget ér a célok meghatározására vonatkozó általános elemzés lehetősége. Az egyedi eseteket a fogyasztóvédelmi szervezeteknek vagy a DIN Fogyasztói Tanácsának kell vizsgálni az itt ismertetett módszerek és eszközök figyelembe vételével, majd döntenie kell róluk. Esettanulmányi módszerek, mint vitafórumok, felmérések, szakirodalmi szemlék, média és statisztikai adatok stb. lehetőséget kínálnak a vevők speciális szabványosítási igényeinek meghatározására.

Előtte, nem azután

A szabványosítással kapcsolatos hagyományos szemlélet központi kérdése: "Mi következik azután...?", például a termelés, a marketing, a vizsgálat, stb. után. Sokféle szolgáltatás jellege azonban olyan, hogy inkább a "Mit csináljunk előtte...?" kérdést kell újra feltenni. Az "előtte" szó itt azt jelenti, hogy a szolgáltatást a teljesítésének időpontjában átláthatóvá, egyedileg mérhetővé és érzékelhetővé kell tenni. A szabványokon alapuló információ használata nem korlátozza a módszereket, és a hatékonyság a vevő számára jóval nagyobb lesz. Ilyenformán a szolgáltatások szabványosításának új szerepét egyrészt még mindig maguknak a szabványoknak a minősége határozza meg, másrészt azonban most már prominens szerepet játszik a szolgáltatással kapcsolatos információt az egész világra kiterjedően terjessze bármely időpontban, bármilyen mennyiségben és teljesen naprakészen.

A szabványokon alapuló információs sablonok és az internet kombinációja példátlan lehetőséget teremt ahhoz, hogy a szolgáltatások egyedileg mérhetővé váljanak még felhasználásuk előtt. Ebben az esetben egyedi összehasonlítással meghatározható, hogy a ténylegesen nyújtott szolgáltatás megfelelő-e a szolgáltatási információban megadott jellemzőknek; ez segíti az önértékelést. A DIN Fogyasztói Tanácsa kidolgozott egy univerzálisan alkalmazható szabványosítási módszert. Ezt alkalmazni is kell legalább azokra a legfontosabb és kockázatos szolgáltatásokra, amelyeket a vevők a korszerű életforma kihívásai következtében alapvetően kénytelenek igénybe venni.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!